کد خبر 1357361
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۲
بررسی دلایل تاری دید در صبح

تاری دید صبحگاهی، عدم وجود دید واضح در هنگام صبح و بعد از بیدار شدن از خواب است.

به گزارش مشرق، تاری دید صبحگاهی دلایل بسیاری می‌تواند داشته باشد و برخی از بیماری‌های اعصاب ممکن است عامل تاری دید صبحگاهی باشند. برخورد با چنین حالتی نیاز به بررسی داشته و باید دلایل اصلی آن مشخص شود.

دید تار، غیرشفاف و نامتمرکز در زمره رایج‌ترین معضلات مرتبط با بینایی است. وقتی تاری دید رخ می‌دهد، شخص برای بازیابی دید عادی نیاز به پلک‌زدن مداوم و مالیدن چشم‌ها پیدا می‌کند. تاری دید می‌تواند در صبحگاه و بعد از بیدار شدن از خواب اتفاق بیفتد. تاری دید صبحگاهی شاید در یک چشم یا در هر دو چشم بروز کند. تاری دید صبحگاهی می‌تواند علل گوناگونی داشته باشد از افزایش سن و آب مروارید تا ضعیف شدن چشم، میگرن یا افت قند خون و دیابت؛ همگی می‌توانند دلایل بروز این عارضه باشند.

شناخت بهتر علت آن به ما کمک می‌کند تا درمانی موثرتر و سریع‌تر داشته باشیم. در بیشتر موارد، جایی برای نگرانی وجود ندارد و پس از پلک زدن یا مالیدن چشمانتان، دید واضح باز می‌شود. اما یک سوال باقی می‌ماند که چرا برخی از افراد صبح‌ها تاری دید دارند؟

علل تاری دید صبحگاهی

۱. خشک شدن اشک روی سطح چشم

اشک چشمان شما را تغذیه و چرب می‌کند و از آن محافظت به عمل می‌آورد. ما حتی در هنگام خواب نیز دائما اشک تولید می‌کنیم. با این حال گاهی اوقات، اشک‌های شبانه ما می‌توانند روی سطح چشم خشک شده و باعث تاری دید صبحگاهی شوند. چند بار پلک زدن بعد از بیدار شدن از خواب می‌تواند قرنیه را دوباره مرطوب کرده و تاری را از بین ببرد.

۲. آلرژی چشم

آلرژی می‌تواند باعث خارش، تورم، آبریزش چشم‌ها و همچنین خشکی چشم شود که منجر به تاری دید پس از بیدار شدن از خواب می‌شود. اگر صبح‌ها آلرژی چشمی شما تشدید شده، مشکل شاید از گرد و غبار یا موی حیوانات خانگی در اتاق خواب شما باشد. همچنین شاید به مواد شوینده‌ای که برای شستن ملافه استفاده می‌شود حساسیت داشته باشید.

۳. خوابیدن روی صورت

خوابیدن به صورت رو به پایین می‌تواند باعث ایجاد بیماری به نام سندرم پلک فلاپی (FES) شود. این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که پلک بالایی خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. این امر می‌تواند باعث تاری دید در صبح و همچنین ریزش اشک و سوزش چشم شود. سندرم پلک فلاپی شاید برای هر کسی اتفاق بیفتد، اما در مردان چاق شایع‌تر است.

۴. دیستروفی فوکس قرنیه

این وضعیت باعث تورم قرنیه در هنگام خواب و در نتیجه دید ابری و تار در صبح‌ها می‌شود. بینایی به تدریج در طول روز بهبود می‌یابد. دیستروفی قرنیه در زنان شایع‌تر از مردان است و علائم آن معمولا در حدود ۵۰ سالگی ظاهر می‌شود.

۵. مصرف برخی داروها قبل از خواب

آنتی هیستامین‌ها، داروهای خواب‌آور، داروهای سرماخوردگی و داروهای فشار خون بالا می‌توانند تولید اشک را در هنگام خواب کاهش دهند. این داروها اگر قبل از خواب مصرف شود، شاید صبح‌ها دچار تاری دید و خشکی چشم شوند.

۶. خوابیدن با لنز تماسی

خوابیدن با لنزهای تماسی می‌تواند اکسیژن رسانی به چشم‌ها را کاهش دهد و منجر به خشکی چشم و تاری دید پس از بیدار شدن از خواب شود. همیشه باید قبل از خواب آن‌ها را بیرون بیاورید.

۷. مشکلات قند خون

قند خون خیلی بالا یا خیلی پایین نیز می‌تواند علت اصلی تاری دید صبحگاهی باشد. با این حال، در این مورد، علائم دیگری مانند سرگیجه و ضعف هم خواهید داشت. قند خون بالا می‌تواند یک علامت هشدار دهنده اولیه دیابت باشد.

۸. مشکلات غدد چربی

گاهی اوقات، غدد ریز روغن اطراف چشم شما (غدد میبومین) در هنگام خواب، روغن و آب بسیار کمی تولید می‌کنند. این می‌تواند منجر به تحریک چشم و تاری دید در صبح شود.

۹. خوابیدن با پنکه

خوابیدن با پنکه شاید دمای اتاق شبانه عالی را فراهم کند. با این حال، خوابیدن با پنکه می‌تواند پوست و چشم‌های شما را خشک کند حتی زمانی که پلک‌های شما بسته است. این امر می‌تواند باعث خارش، تحریک و تاری دید شود.

آیا لازم است برای تاری دید صبحگاهی به پزشک خود مراجعه کنید؟

هنگامی که تاری پس از پلک زدن یا مالیدن چشم‌ها از بین می‌رود یا زمانی که به صورت پراکنده و با علت مشخصی که آن را می‌دانید، وجود دارد، نیازی به مراجعه به پزشک ندارید.

اما نباید تاری دید مداوم و غیرقابل توضیح یا مشکلات بینایی همراه با علائم دیگر را نادیده بگیرید. برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید. تاری دید در صبح می‌تواند نشانه سکته مغزی باشد که یک وضعیت اورژانسی پزشکی است.

اگر شخص سکته مغزی کرده باشد، شاید علائم دیگری مانند موارد زیر نیز بروز کند:

-سرگیجه

-سردرد

-سوزن سوزن شدن یا بی حسی در یک یا هر دو طرف بدن

-لکنت زبان

به طور مشابه، ضربه به سر و ضربه مغزی قبل از خواب شاید باعث تاری دید صبحگاهی شود. سایر علائم ضربه مغزی عبارتند از:

-عدم هماهنگی

-سردرد

-حالت تهوع

-سرگیجه

-زنگ زدن در گوش

تشخیص تاری دید صبحگاهی

اگر آلرژی چشمی باعث تاری دید شود، پزشک شاید پس از مشاهده علائم شما (قرمزی، آبریزش، خارش چشم) تشخیص دقیق را انجام دهد. در چنین سناریویی، قطره‌های چشمی آلرژیک می‌تواند تاری را بهبود بخشند. با این حال در مواقع دیگر پزشک شاید نیاز به انجام آزمایش‌هایی برای تعیین علت اصلی تاری دید صبحگاهی داشته باشد. این امر شامل یک معاینه جامع چشم برای اندازه‌گیری حدت بینایی و همچنین آزمایشی برای بررسی عصب بینایی، قرنیه و شبکیه چشم است. معاینه اتساع (گشادی) چشم نیز به تشخیص علت تاری دید کمک می‌کند. پزشک قطره‌های چشمی خاصی را در چشمان شما قرار می‌دهد تا مردمک چشم را گشاد کند و سپس به پزشک اجازه می‌دهد پشت چشم شما را ببیند. سایر معاینه‌ها شامل آزمایشی برای اندازه‌گیری تولید اشک و مدت زمانی است که طول می‌‎کشد تا اشک شما تبخیر شود. شاید بر اساس علائم شما آزمایش‌های خاصی لازم باشد. برای مثال، اگر صبح‌ها تاری چشم‌ها همراه با خستگی، افزایش ادرار و گرسنگی بیش از حد داشته باشید، شاید سطح گلوکز خون را بررسی کنند.

گزینه‌های درمان تاری دید صبحگاهی

تاری دید در صبح شاید نیازی به درمان نداشته باشد. مگر این که نتیجه یک بیماری خاص باشد. در این مورد درمان بستگی به علت تاری دید صبحگاهی دارد. هنگامی که علت اصلی را درمان کردید، تاری دید شما باید بهبود یابد. به عنوان مثال اگر تورم قرنیه باعث تاری دید شود، پزشک شاید قطره چشمی را برای برداشتن آب اضافی از قرنیه تجویز کند. با این حال، در مورد آلرژی چشم، مصرف آنتی هیستامین می‌تواند علائم آلرژی را کاهش دهد و تاری را متوقف کند.

آنتی‌هیستامین

استفاده از قطره‌های چشمی روان‌کننده قبل از خواب یا پس از بیدار شدن از خواب می‌تواند چشمان شما را دوباره مرطوب کند. این امر شاید از تاری دید صبحگاهی جلوگیری کند یا از آن خلاص شوید.

قطره‌های چشمی روان‌کننده

این قطره‌ها چشم را شست وشو می‌دهند و ضد عفونی می‌کنند. قطره‌های مذکور علاوه بر رفع خارش، آلرژی و التهاب چشم، به درمان تاری دید صبحگاهی نیز کمک می‌کنند.

پیشگیری از ایجاد تاری دید صبحگاهی

در این جا چند نکته دیگر برای جلوگیری از تاری دید صبحگاهی وجود دارد:

-برای هیدراته نگه داشتن بدن (از جمله چشم) مقدار زیادی مایعات بنوشید.

-اتاق خواب خود را گردگیری کنید و ملافه‌ها را مرتب بشویید.

-با لنزهای تماسی خود نخوابید، قاب لنز تماسی را روزانه تمیز کنید.

-با پنکه نخوابید یا مستقیما به سمت صورت شما نباشد.

-به پشت یا پهلو بخوابید نه رو به شکم.

-حداقل ۷-۸ ساعت در شبانه روز بخوابید. کیفیت پایین خواب شاید به تاری دید کمک کند.

تاری دید در یک یا هر دو چشم در صبح برای بسیاری از افراد اتفاق می‌افتد. تاری مداوم شاید نشانه یک مشکل جدی‌تر باشد. اگر تاری دید شما به طور منظم رخ می‌دهد، در طول روز ادامه دارد یا اگر علائم دیگری را همراه با تاری تجربه می‌کنید، برای تشخیص علل ایجاد تاری دید صبحگاهی به پزشک مراجعه کنید.

تاری دید موقت در صبح معمولا بی‌ضرر است و می‌توان آن را به محیط و چندین عادت معمولی نسبت داد. معمولا طولی نمی‌کشد تا بینایی شما حالت عادی خود را پیدا کند.

تاری صبحگاهی می‌تواند ناشی از حساسیت چشم، خوابیدن با لنزهای تماسی یا حتی برخی داروها باشد. آسیب‌دیدگی سر در نزدیکی زمان خواب مخصوصا ضربه‌ای شدید که باعث ضربه مغزی شود می‌تواند باعث تاری دید در صبح شود. در این مورد، تاری دید شاید با علائم دیگری نیز همراه شود، از جمله:

-سرگیجه

-حالت تهوع

-سردرد

-صدای زنگ در گوش

-عدم هماهنگی اندام‌ها

بیدار شدن با تاری دید می‌تواند نشانه سکته مغزی باشد. سکته مغزی یک رویداد تهدیدکننده زندگی است که شامل لخته شدن خون در مغز است. اگر هر یک از علائم زیر شناسایی شد، بسیار مهم است که فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

بی حسی یا گزگز، به خصوص در یک طرف بدن

-مشکل در صحبت کردن

-سردرد

-سرگیجه

اگر با تاری دید در یک یا هر دو چشم از خواب بیدار شده‌اید، به احتمال زیاد یکی از عللی که در این مقاله برای بروز تاری دید صبحگاهی عنوان کردیم، دلیل ایجاد آن باشد. خوشبختانه، اجتناب یا مدیریت هر یک از عواملی که ذکر شد نسبتا ساده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس