کالابرگ

برای کنترل تبعات قطعی در جریان تغییر سیاست دولت در ارز ۴۲۰۰ تومانی راه حل هایی وجود دارد که از جمله آنها نظارت جدی دولت بر قیمت های بیقاعده و ارائه کالابرگ به مردم است.

سرویس سیاست مشرق _ سایه ارز ۴۲۰۰ تومانی و تبعات آن بر اقتصاد ایران گویا رفتنی نیست. ارزی قیمت گذاری شده که موافقان و مخالفانی دارد و جالب آنکه مضرات و مثبتات آن هنوز بصورت کامل برای مردم و افکار عمومی شرح نشده است.

برخی از زاویه سوم به مسئله می نگرند و معتقدند اگر دولت های روحانی و رئیسی توانسته بودند بر توزیع این ارز نظارت کنند، امروز شرایط بهتری از نظر اقتصادی بر بازار مایحتاج مردم حاکم بود و قراری هم بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نبود!

در میان این قال و مقال ها اما یک مسئله به شدت پررنگ است و آن اینکه تقریبا عمده صاحب نظران داستان ارز ترجیحی از این می گویند که حذف این ارز از اقتصاد ایران تبعاتی خواهد داشت.

واضح است که معنای عبارت "تبعاتی خواهد داشت" این است که شاهد گرانی های بیشتری خواهیم بود!

و اینجاست که حواشی قضیه نگران کننده می شود...

در یک نگاه حکیمانه به روشنی مشخص می شود هنگامی که دولتی بر توزیع ارز نظارت نکند یا توان نظارت نداشته باشد؛ قاعدتا دستاوردی در بازار ارز آزاد هم نخواهد داشت و به عبارت دیگری کسی که در یورتمه رفتن نتواند اسب را کنترل کند، پس در چهار نعل رفتن هم نمی تواند.

شواهد و قرائن می گوید دولت فعلی معتقد است که می تواند جلوی تنش های احتمالی قیمتی را بگیرد. اگرچه حتی در آزمون جلوگیری از گرانی در اقلام شب عید تقریبا ناموفق بوده است. [۱]

مجلسی ها هم اگرچه اصرار دولت بر حذف ارز ترجیحی در بودجه را پذیرفته اند اما برای آن شرط و شروطی گذاشته اند که مایحتاج اساسی مردم درگیر تنش نشود.

شرط و شروطی که البته باز هم اجرا کننده آنها دولت است.

در این راستا البته صحبت های "مصطفی رضاحسینی" عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز خواندنی به نظر می رسد.

او در مصاحبه با شفقنا با بیان اینکه اعتقاد دولت جدید از روز اول مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود، گفته است:

"با حذف ارز ترجیحی، دولت باید در حوزه بهداشت و درمان و کالاهای اساسی برنامه داشته باشد و شاید با این وضعیت دولت مجبور شود برای آرام کردن شرایط اقتصادی، به کوپن هم روی اورد و همین زمزمه‌ها هم مطرح است. "[۲]

ارائه کالابرگ اقتصادی به مردم یک ضرورت است/ راهکارهایی برای جلوگیری از تبعات تغییر مسیر ارز ۴۲۰۰ تومانی

صحبت های این نماینده نشان میدهد عقولی وجود دارد که به دنبال راه حل هستند. راه حل هایی مثل ارائه کالابرگ از سوی دولت و تضمین ارزان ماندن حوزه بهداشت و درمان برای مردم که بتواند عموم انتقادات و هشدارها را پوشش بدهد.

به جرأت میتوان گفت که در ماجرای گرانی های چند سال اخیر یکی از هوشمندانه ترین راه ها مسئله ارائه کالابرگ و نظارت دولتی بر قیمت های بیقاعده بوده است. زیرا گرانی فعلی در بازار ایران از هیچ قاعده بازاری، دلاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی کند.

راه حل هایی که البته هرگز بصورت جدی به آن پرداخته نشده و اگرچه مردم درگیر تلاطم گرانی ها بوده اند اما مسئولان امر گویا بعنوان یک فرضیه به آن نگریسته اند!

هرچه هست اما به نظر می رسد تنش های اقتصادی با یا بدون ارز ۴۲۰۰ تومانی بایستی کنترل شوند و این کنترل هم در بدیهی ترین حالت با نظارت دولت و ارائه کالا برگ دولتی ممکن خواهد بود.

البته اگر عزمی برای آن باشد.

در این زمینه البته عده ای هم نظارت دولتی را مخالف قواعد اقتصادی بازار می خوانند و کسانی هم ارائه کالابرگ را ارتجاع و بازگشت به عقب نام می نهند.

که البته مدعای هر دو دسته چندان عقلانی نیست.

چه اینکه نظارت بر بازار هم جزئی از قواعد اقتصاد بازار آزاد است و هرکس با این قضیه مخالفت کند عملا جلوی عقلانیت علم اقتصاد ایستاده است.

یک شاهد مثال هم خبر جریمه ۴۷ میلیون دلاری شرکت سامسونگ در چند ماه قبل، به جرم گرانفروشی و قیمت گذاری بیقاعده توسط سازمان رقابت کشور هلند است. [۳]

کسانی هم که ارائه کالابرگ به مردم را بازگشت به عقب نام گذاشته اند نیز بایستی اولا توضیح بدهند که بازگشت به اقدامات عقلانی چه ایرادی دارد!؟

و ثانیا راهکاری بهتر و امتحان شده تر از توزیع کالابرگ دولتی برای در امان ماندن سبد کالای خانوار از تلاطم های قیمتی در چنته دارند یا خیر!؟

*** 

۱_mehrnews.com/xXntB

۲_https://fa.shafaqna.com/?p=۱۳۳۳۲۳۴

۳_http://fna.ir/۴۷jtc

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 73
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    12 8
    رییس جمهور عزیز گفتند هفت هزار صفخه برنامه اقتصادی دارند. با تدابیر تیم اقتصادی و دکتر محسن رضایی اقتصاد شکوفا در راه است.
    • مجتبی از زنجان IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      3 0
      قدرت خرید مردم ایران خیلی خیلی پایین هست آیا مردم209کشور دیگر هم اینطور هست ایا بابا چی میشه کرد
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    2 19
    مگر باید مانند حیوانات فقط باید به فکر چرا باشیم. مقام انسانیت مهم است که ایران الگوی دنیاست.
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      11 0
      خودتی
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      6 0
      الان ما باور کنیم تو یه انقلابی هستی که نگران مقام انسانیتی؟ برو دنبال کارت. این روش ها دیگه خز شده
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      4 0
      خودتی
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      6 0
      چرا دوره روحانی از این حرفا نمی زدی؟!!
    • ابوالفضل IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      4 0
      دقیقا هم تو به مقام انسانیت رسیدی هم اربابانت
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      2 0
      آفتابه لگن هفت دست شام و نهار هیچی که میگن به تو میگن
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      2 0
      شعار نده عزیزم فقط یک هفته چیزی نخور ، یک هفته واقعا" آب و غذا هیچ نخور.. شعارهای حال بهم زن نده انسان زنده احتیاج به طعام و آب و دارد ..
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    20 1
    مهم‌ اینه که بگیم‌تقصیر دولت قبلی بود. مایحتاج مردم مهم نیست.
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      3 3
      خداییش رییسی بین رییس جمهور ها کمترین نام رو از دولت قبل برده. رسانه های میگن ولی رییسی در ادبیاتش زیاد از دولت قبل حرف نمیزنه. تک و توکی
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      3 1
      لیاقتت همون صفهای سبد کالا و مرغ و تخم‌مرغ دولت اصلاح طلب بنفش است
    • تبریزی IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      3 0
      مگه تقصیر دولت حقوق دان و بلد زبان دنیا نیست؟ چنان رونق اقتصادی ایجاد کرد دولت بنفش که به یارانه ۴۵ تومنی نیازی نیست!!! قر کمر با ۱ دلاری و پانصد تومنی یادت نره....
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    1 6
    آزاد سازی سواحل شما تنها کار دولت انقلابی موجب رسوایی غربگداها شد. اقتثاد نیز تقصیر دولت قبل است.
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      5 14
      چی شد دولت انقلابی نتونست فکری به حال اقتصاد کنه؟! حالا می بینید اقتصاد ایران گره خورده به رفع تحریم ها و تا فکری به حال مذاکرات نشه همین آشه و همین کاسه.
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      1 0
      بابا تو دیگه خیلی کاسه داغ‌تر از آش شدی یکم به شعورت احترام بزار
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      0 1
      نون نداریم بخوریم آزاد سازی ساحل پیشکش چیز بدرد بخوری هم نبود تازهفساد بیشتر میشه تو دریا دریا را نجس میکنند آره عزیزم تقصیر خودمون هم هست ظرفیت نداریم همون بهتر دست ادارات دولتی می‌بود حد اقل دریا کمتر نجس میشد
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    23 2
    داریم به مرحله روحانی کجایی؟ نزدیک میسیم.
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      3 3
      بهت قول میدم مردم تحت هر شرایطی تا ابد به اون مرحله نزدیک نمیشن! همین ارز ۴۲۰۰ سنگ روحانی و جهانگیری بود که به ته چاه پرت شد و الان در آوردنی نیست!
    • تبریزی IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      2 3
      چون لیاقتت بیشتر از از اون دولت از خود رازی نیست
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    17 0
    باید مانند وزیر صمت شب دستور بدهند تا قیمت ها به قبل برگردد.
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    11 0
    اتفاقا بهترین دولته. زمین خریدم سال۹۷ متری ۳۰۰ الان شده متری ۶ میلیون. سمند خریدم۹۳ حدود ۳۰ تومن الان ۱۷۰ تومن. کجای دنیا میتونستیم اینقدر سرمایه مون رو زیاد کنیم؟
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      0 0
      اما قیمت مایحتاج همون قیمتا مونده!!!
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      0 0
      الان مثلا خیلی وضعت خوب شده؟ این ارزش پوله که اونده پایین. زمینتو بخوای بفروشی بری یه جای دیگهه زمین بخری یا بخوای یه ماشین دیگه بخری باید یه چیزی بزاری روش
    • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      0 1
      کاش مشرق جان سانسور نکنه همین طرز تفکر عامل بدبختی ما ایرانی ها است به ولله اگر این طرز تفکر از ذهن ما دور میشد این بدبختی را نداشتیم اگر مثل مرد ماشین نمیخریدیم خانه نمیخریدیم و سکه و دلار آنوقت ارزش پول خاک بر سر نمیشد آنوقت با همان نود میلیون الان چهار تا سمند صفر می‌تونستی بخری آنوقت همون زیمین را متری انجام هزار می‌خرید با پول با ارزش میشه همه چیز بخری ولی با ماشین آهن پاره نمیشه چیزی بخری ایرانی جماعت دلال است فکر تولید نیست اگر افکار خودمان درست بود این اوضاع هم درست بود دولتهای ایران نسبت به مردمش مانند نسبت آمریکا به ایران است دولت ها ی ایران میگویند بگذار با همین روش و سیاست من دولت هم از این افکار و این گرانی بیشتر سود ببرم و جیبم پر تر شود پس با این افکار ما مردم خودمان را بیشتر بدبخت میکنیم و دولتهای خودمان را بی تعارف دزد تر میکنیم پس فکر نکن زرنگی آینده خودتان و ملت را خرابتر میکنید با این تفکرات اشتباه مشرق جان دستتدرد نکنه سانسور نکن
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    9 0
    با همین فرمون برید جلو. عالیه....
  • عبدالهی IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    9 1
    موافق کالابرگم.
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      1 0
      فقط بیش از بیست میلیون اتباع بیگانه در کشور داریم که از سوبسید ها یارانه های پنهان ملت ایران بهره‌مند می‌شوند استفاده می‌کنند کالابرگ بهترین گزینه است برای هدفمند کردن یارانه ها و حمایت از ملت ایران در شرایط کنونی ..
  • بهلول US ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    18 0
    متاسفانه دولت قدرت جمع کردن این مملکت ندارد .وهر روز این امر مهم نماینتر میشود .
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      3 0
      بهترین گزینه تو گزینه های موجود که روش اجماع وجود داشت همین رئیسی بود. میخواستی همتی بیاد اوضاع رو درست کنه یا مهرعلیزاده؟ خدایی هم تلاشش رو داره میکنه اوضاع زیاد خوب نیست. ولی باید جرات گرفتن تصمیمات درست رو داشته باشه
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    7 0
    کالابرگ ضروری هست ولی توزیع کالا نیز اگر با رهگیری های فن آوری های نوین انجام گردد مشکلات زمانی که کالابرگ بود را حل می‌کند. کالابرگ نبایستی باعث صفی شدن توزیع گردد چون افراد کم بضاعت بیشتر دارای مشکلات فراوان جسمی هم هستند بایستی از فن آوری نوین استفاده کرد چون هزینه ها را کاهش می‌دهد
  • SE ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    9 0
    بازگشت به اقتصاد سوسیالیستی بدیهی ترین و تنها گزینه کشورهای تحت تحریم نظام سرمایه داری است. شما نمی توانید با اقتصاد بازاری که قواعد آن را آمریک تعیین می کند به جنگ آمریکا بروید. اما متاسفانه همه مشاوران اقتصادی رییسی همین تحصیل کردگان نظام سرمایه داری هستند و کاری جز پیچیدن نسحه های سرمایه داری و تکرار کورکورانه دستورات صندوق بین المللی پول که دهها کشور را به خاک شیاه نشاند ندارند.
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      3 3
      اون اقتصاد مد نظر شما منسوخ شده برادر. اگه خوب بود الان کشورهای پایه گذار اون ازش استفاده می کردن.
    • به ۱۳:۰۹ IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      8 1
      الان خیلی چیزها در دنیا منسوخ شده. مثل حیا و غیرت و شرف و عدالت. اما معنیش بد بودن آن چیزها نیست.
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    12 3
    کالا برگ اونم در شروع گام دوم انقلاب؟!!!
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      4 0
      ناتوان از اداره کشور و فقط به کنترل کردن بسنده کرده اند.
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      3 0
      کالابرگ کلاه شرعی برای کوپن است. ماهیت کوپن توده‌ای است. مرگ بر کوپن
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    12 0
    یادم نماد تصمیمی گفته باشن که به نفع مردم باشه ارز 4200 حذف شه مردم کم درامد بدبختر میشن چون قاون گذاری توی مملکت وجود نداره همه چی ول هست فقط چسبیدن ب صیانت
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    11 3
    مرتجع همیشه الگوی هر کاری را از گذشته می گیرد. لذا مدیران مرتجع و بی 000000.راه کاری جز کوپن نمی توانند ارائه نمایند.
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    2 1
    چند سال است چندین بار در بخش نظرات گفتم کوپن لازم است برگردد . مشرق یک مقاله درباره فواید ضد تورمی و اثرات کنترل قیمت آون ننوشتی ، حالا که گرانی پدر صاحب بچه را در آورده ، یاد کوپن افتادی ****
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      2 0
      فقط بیش از بیست میلیون اتباع بیگانه در کشور داریم که از سوبسید ها یارانه های پنهان ملت ایران بهره‌مند می‌شوند استفاده می‌کنند کالابرگ کوپن بهترین گزینه است برای هدفمند کردن یارانه ها و حمایت از ملت ایران در شرایط کنونی ..
  • US ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    1 3
    خود کالابرگ هزینه دارد بهتر است تا انجا که امکان دارد کمک نقدی یارانه ای به مردم بر حسب احتیاج و نیاز انها داده شود . ایراد کالا برگ ان است که همه ازان نفع می برند و مخصوص فقط افراد محتاج و فقیر نیست
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    11 1
    وام ها کلان نفری 150 میلیونی برای ازدواج و دو برابر کردن حقوق معلمان و افزایش 57 درصدی حقوق کارگران و کارمندان خصولتی ها و حقوق 5.5 میلیونی سربازان همگی موجب تورم وحشتانکی در امسال خواهد شد و دودش به چشم کارمندان دولت با افزایش حقوق 10 درصد میرود.
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      2 2
      درآمد های ارزی افزایش خوبی داشته و آزاد سازی منابع هم که به راهه. دولت از این نطر بیگدار به آب نزده نگرانی بابت این موضوع نیست. اونچیزی که باعث گرانی هست عدم نظارته. دوره دوم روحانی در آمد ارزی صفر و ریخته پاش هزار بود و هی پول چاپ میکرد.
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    1 2
    مشکل رییسی اینه که مثل احمدی نژاد و روحانی پوپولیست بازی و پول پاشی بلد نیست . دنبال مسکن نیست میخواد اوضاع رو ریشه ای درمان کنه. درمان هم که درد داره و زمانبر هست. مردم هم دیگه از درد این تورم به ستوه اومدن و حق هم دارن
  • علی IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    1 0
    سلام.متاسفانه اینقدر مسئولین بی کفایتی انتخاب کردیم که بعد از بیش چهل و پنج سال داریم به خانه اول برمی گردیم و راهکار ۴۵ سال بهترین راهکار شده است .
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    4 0
    مهاجرت افغانها را کم کنید لطفا.
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      0 2
      افغان های مهاجر در کشور عالی اند
  • علی IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    1 0
    گرانی افسارگسیخته گوشت قرمز و خرما و گوجه فرنگی و اجاره مسکن در همین ابتدای سال و بدون اینکه ارز ترجیحی حذف شده باشد و التهابی در بازار باشد نشان داد که وعده کنترل قیمت کالاهای اساسی بعد از حذف ارز ترجیحی توسط وزیر جهاد کشاورزی در عمل اتفاق نخواهد افتاد و بیشتر وعده است تا واقعیت و نیز طبق سخنان رئیس اتحادیه های مربوطه و شواهد موجود قیمت مرغ و روغن نباتی بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چند برابر خواهد شد
  • محسن IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    2 0
    بعد از چهل و سه سال دنده عقب
  • اکبر IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    3 2
    تمام این بازیها برای این که هر دولتی دوست داره اطرافیانش دسترسی به رانت داشته باشند
  • ابوالفضل IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    2 0
    چنان گندی زدین به این کشور که اونورش ناپیدا
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    4 0
    خاک بر سر مسؤلین بی کفایت همین
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    2 0
    کوپن را موافقم . البته با اجناس مرغوب و با کیقیت
  • ناشناس IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    4 2
    شما که نمیتونید مشکل اقتصادی کشور را حل کنید واقعا کار را بسپارید به اقتصاد دان از ما گفتن بود والسلام
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      2 1
      اتفاقا اقتصاددان هایی مثل نوربخش و عادلی و سیف و... اقتصاد را به این روز انداختند. اقتصاددان یعنی تکرار کننده کور نظرات صندوق بین المللی پول. یعنی دشمن توده های فقیر.
  • جواد IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    1 0
    باز بر میگردیم
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    2 0
    فقط بیش از بیست میلیون اتباع بیگانه در کشور داریم که از سوبسید ها یارانه های پنهان ملت ایران بهره‌مند می‌شوند استفاده می‌کنند کالابرگ یا کوپن بهترین گزینه است برای هدفمند کردن یارانه ها و حمایت از ملت ایران در شرایط کنونی ..
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    3 0
    من باکالا برگ موافقم ....چون منظبتره وباعث میشه همه چیزبابرنامه ودقیقتربشه وجلوی خیلی سواستفادها گرفته میشه....
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    1 0
    بدبختی و بیچارگی و گرونی و خفت ایران و ایرانی تموم نمیشه.
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    1 0
    بابا مرگ یکبار شیون هم یکبار-اینقدر مردم ومملکت را معطل نکنید
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    2 4
    به بچه هاتون بگین کمتر دزدی کنن به مردم برسه
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 0
    چراا به صورت عمدی یا سهوی مساله اصلیرو پوشوندین. بعد میگین چاره ای جز کوپنی شدن نداریم؟؟؟
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 0
    کپن بدین به همه ملت به صورت کارت بانکی باشه خوبه واقعا نیازه و اینکه بشه از فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ خرید کرد و برنج و روغن و مرغ و گوشت قرمز و ماکارانی باشه با گوشت چرخ کرده گشنمه گشنمه گشنمه
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 0
    خانم خونه شاد شود
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 0
    با وجود کارت ملی و سیستمهای ارتباطی نوین صحبت از بازگشت کالابرگ فیزیکی و کاغذی عقبگرد به سه دهه قبل هست، بجای کالابرگ میشود سهمیه کالای اساسی را به کارت ملی اختصاص داد و از شبکه ملی ارتباطات استفاده کرد
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 0
    كالا برگ يعنى برگشت به ٤٠ سال پيش كارت الكترونيكى درست است مشرو ط باينكه خريد وفروش كارت مجاز نباشد.
  • IR ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    با سرعت داریم به شرایط کمونیستی نزدیک می شویم.
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    بازگشت به 40 سال قبل ! از برنامه 7000 هزار صفحه ای سوگلی چه خبر ؟!
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    مشرق جان دستت درد نکنه نظرات را چاپ می‌کنی و به آنها اهمیت میدید خوب است این روش
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    برگشتیم به کوپن و کوپن فروشی و صف های طولانی و ....
  • ازاد IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    0 0
    کمونیسم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس