«مجید» برگ برنده ایران در آخرین لایه پدافند هوایی

سامانه سلاح پدافند هوایی مجید که با نام تجاری AD-۰۸ نیز شناخته می‌شود، یکی از جدیدترین سامانه‌های تولید شده توسط صنعت دفاعی کشورمان است.

به گزارش مشرق، صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران با رشد کیفی فزاینده خود طی سال‌های اخیر که در برخی موارد توانسته است حتی رکوردهای جهانی را هم جابجا کند، امروز به یکی از نمادهای خودباوری در کشور تبدیل شده به طوریکه حتی در فرهنگ عامه در مواجهه با برخی نارسایی‌ها در کشور، همواره توانمندی‌های صنعتی حوزه دفاع مثال زده می‌شود.

عمق صنعت دفاعی کشورمان که صنعت ساخته به دست دانشمندان و متخصصان ایران است امروز چنان فراگیر شده است که توانسته طیف متنوعی از دستاوردهای دفاعی را در حوزه‌های مختلف رزمی و پشتیبانی ایجاد کند که از آنها تحت عنوان تسلیحات ساخت ایران یاد می‌شود و در این گزارش به معرفی یکی از این دستاورهای ساخت ایران خواهیم پرداخت.

سامانه سلاح پدافند هوایی مجید که با نام تجاری AD-۰۸ نیز شناخته می‌شود، یکی از جدیدترین سامانه‌های تولید شده توسط صنعت دفاعی کشورمان است که در حقیقت یک سامانه سلاح زمین به هوای با برد و ارتفاع کوتاه است و کاربرد آن در آخرین لایه دفاع هوایی مناطق تحت حفاظت است.

 «مجید» برگ برنده ایران در آخرین لایه پدافند هوایی

سامانه پدافند هوایی مجید

مجید که نام آن از نام شهید مدافع حرم مجید قربانخانی الهام گرفته شده است، قابلیت انجام عملیات در تمام شرایط آب و هوایی را دارد و می‌تواند به صورت همزمان با ۴ هدف اعم از انواع پهپادها، موشک‌های کروز، بالگردها و دیگر اهداف با قابلیت مانور کم درگیر شود و به سمت آنها موشک شلیک کند.

سامانه سلاح مجید از چهار بخش عمده تشکیل شده است که این چهار بخش شامل سیستم الکترواپتیکی شناسایی و ردیابی اهداف، فرماندهی کنترل آتش، لانچر با چهارعدد محفظه موشک و موشک‌های پدافندی AD-۰۸ است.

 «مجید» برگ برنده ایران در آخرین لایه پدافند هوایی

سیستم الکترواپتیکی کاشف سامانه پدافندی مجید

اصلی‌ترین بخش این سامانه که همان سیستم کشف و رهگیری اهداف است، یک سیستم الکترواپتیکی است که وظیفه کشف هدف و هدایت سیستم را بر عهده دارد. برد این سیستم ۱۵ کیلومتر است و قابلیت کشف ۳۶۰ درجه در سمت و ۰ تا ۱۲ درجه در ارتفاع را دارد.

اما موشک‌های سامانه مجید که به سمت هدف شلیک می‌شوند، موشک‌هایی جدید است که توسط صنایع دفاعی کشورمان توسعه یافته است. این موشک‌ها که AD-۰۸ نام دارند، می‌توانند در حداکثر برد ۸ کیلومتری و حداکثر ارتفاع ۶ کیلومتری اهداف را منهدم کنند.

نحوه هدایت این موشک‌ها به صورت پسیو (بدون انتشار موج) و از نوع آشیانه‌یاب تصویرساز حرارتی است و همچنین از فیوزهای مجاورتی برخوردارند که باعث افزایش قابلیت اطمینان سامانه جهت انهدام اهداف مورد نظر می‌شود.

مشخصات سامانه سلاح پدافندی مجید
حداقل و حداکثر برد درگیری از ۷۰۰ متر تا ۸ کیلومتر
حداقل و حداکثر ارتفاع درگیری از ۲۰ متر تا ۶ کیلومتر
قطر موشک ۱۵.۶ سانتی‌متر
وزن کلاهک موشک ۱۴ کیلوگرم
طول موشک ۲.۶۷ متر
وزن موشک ۷۵ کیلوگرم
نوع فیوز موشک مجاورتی
سامانه هدایت موشک پسیو- آشیانه‌یاب تصویرساز حرارتی IIR
برد سامانه کشف ۱۵ کیلومتر
اهداف قابل درگیری پهپاد، موشک کروز، بالگرد
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    15 1
    چه اسمیه آخه. یه کم سلیقه بد نیست
  • ایرانی IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    1 2
    اللهم صل علی محمد و آل محمد وانصر جیوش المسلمین و عساکرالموحدین
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    7 10
    هیچ کدام از این سیستم های پدافند، بالای سر خودشون را نمی بینند. در جنگ واقعی، پهپاد های نشانه گیر، در سمت الراس هستند، نه در افق. یادتونه که پهپاد های ترکیه چه به سر نیروهای ارمنستان آوردند؟؟ نقطه ضعف این سیستم های شما، نقطه کور آنها در سمت الراس است و از همان نقطه ضربه خواهند خورد. اگه بالای سرشونو نبینند، اینها تجهیزات دکوری هستند و سر نوشتشان منفجر شدن است. با عذر از صراحت لهجه.
    • علی IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      1 2
      ارپنشتان کنار سامانه های اس ۳۰۰ سامانه نزدیک زن نداشت واسه همین.بعد پهپاد که یهو بالاسرشون ظاهر نمیشه.اینا هم یکی دوتا نیستند.بلکه در چند جهت و مکما همند...
  • سجاد IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    2 0
    اگر این سیستم بر روی شاسی ماشین سنگینی مثل ذولجناح قرار بگیرد و تعداد لانچر بیشتری از این موشک به همراه توپ 35 میلی متری اورلیکن می تواند سیستم پدافندی کوتاه برد خوبی شود و حتی با اضافه شدن رادار پسیو به آن حتی از پانتسیر بهتر باشد.
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    0 7
    بهترین زمان برای تست برگه برنده الان در اوکراین است . بسمه الله
  • سیدمرتضی IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    1 1
    نمونه های یمنو بکار ببرین جنگ ارمنستان که نیروی هوایی نداشت رو بکار نبیرین بهترین استفاده کننده های پهپاد واقعا یمنه چون نه مثل اوکراین پشتیبانی اواکسهای امریکایی رو داره نه مثل اذربایجان کارشناسان رژیم موقت در اون هستند!!! سیستم مجید یک مشکل بزرگی در برابر موشکهای کروز وبمبهای هوا پرتاب داره اون چیه؟!! اینه وقتی موشکهای کروز بمبهای هوا پرتاب در۲۰کیلومتری هدف میرسن ارتفاعشون معمولا زیر۳متر میرسونن البته سامانه مجید قطر واندازش به اندازه موشکهای هواپرتابه اما بردی تقریبا دو برابر اونهارو داره!! این خیلی خوبه اما مشکل بزرگش حداقل ارتفاعشه که کم کم میشه رفعش کرد دوستان ایرادای بنی اسرائیلی میگیرن اونجوره اینجوره خب میتونید برین درست کنید تحویل وزارت دفاع بدین همیشه سلاح ها مشکلات زیادی دارن در حین هزینه زیاد اما به مرور زمان رفع میشه مشکلات. اولین موشک صد درصد کوتاه برده ما همین مجید هستش، مجید از قدرت وعظمت میات خیلی هم اسمش زیبان
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 3
      مگه به ما بودجه وزارت دفاع را میدی که بریم با پول خودمون بسازیم؟ وزارت دفاع چهار پنج سال پیش از روی یک محصولی که بنده ساخته ام و میسازم وکم کم به بازار میفرستم،، یه دونه خریدن رفتن از روش کپی کردن، که دوزار پول به من ندن. چی میگی شما برادر؟!!!!
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    3 1
    تا اینجا که جایی دیده نشده ! اگه برگه برنده ای وجود داشت سیلوی پهپاد هارو نمیزدن
    • علی IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      0 0
      تو جنگ ۱۱ روزه تو مدساد عین الاسد عربستان.پهپاد زدن؟ درضمن اونا آزمایشی بودن
  • AT ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    2 0
    کشور نیاز زیادی به سامانه های پدافندی کوتاه/متوسط و برد بلندی دارد که بتواند با ضریب بالای ۹۵ درصد با اهداف با مانور بالا و خیلی بالا چون موشکهای اَبَرصوت(هایپرسونیک) درگیر شده و هدف را بدقت منهدم کند.
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    1 0
    اینکه همون موشک های دوش پرتاب هست روی این کامیون با ی جست‌وجوگر نصب شده! این کجاش برگ برنده هست! خبر را که دیدم فکر کردم ی سیستم مشابه تور ام 1 طراحی شده
  • علی IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    2 0
    تولید انبوه و تکنولوژی بروز لازم است نشان دادن یک دستگاه هرسال و از آنطرف پهپاد دشمن راحت تا عمق کشور نفوذ میکنه زیاد جالب نیست بجای شعار تولید انبوه و بروز رسانی و آموزش سفت و سخت نیروها.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس