کد خبر 1355776
تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
دوری دولت از حاشیه عامل آرامش سیاسی کشور

۲۰۰ روز از دولت سیزدهم با آرامش سیاسی در تریبون‌ها و فضای سیاسی داخلی، غیرقابل انکار گذشت. همراهی و همدلی قوا و نجابت دولت در برابر انتقادات و حتی توهین‌ها و شوخی‌ها در تثبیت این آرامش موثر بوده است.

به گزارش مشرق، بازگرداندن آرامش روانی به جامعه از همان ساعات نخست پیروزی «سیدابراهیم رئیسی» در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار وی و تیم همراهش قرار گرفت و نخستین و بارزترین نشانه آن هم سکوت درباره عملکرد دولت گذشته و پیامدهای اقدامات و تصمیمات دوره پیش بود؛ پیامدهایی که به هر حال بخش زیادی از انرژی دولت را می‌گیرد و دولت باید با آن دست و پنجه نرم می‌کرد. از دیگر عوامل بروز آرامش روانی، حضور بی‌واسطه شخص رئیس‌جمهوری در میان مردم بویژه در مناطق محروم و خارج از مرکز و قرار گرفتن در متن رویدادهای غیرقابل پیش بینی در پایتخت بود. با همه اینها فصل درخشان عملکرد صد روز اول دولت سیزدهم به اذعان دوست و دشمن،  واکسیناسیون گسترده در کشور بود که هم بار روانی مرگ و میرهای  ۷۰۰ نفره روزانه در کشور را با رساندن این آمار به کمتر از ۵۰ نفر کاهش داد. همدلی میان قوا و کاهش محسوس کنایه‌های سیاسی و رقابت‌های جناحی هم از علل اصلی  آرامش سیاسی کشور محسوب می‌شود و گرچه مشکلات معیشتی از نگاه دولت پنهان نیست اما تمام تلاش دولت در حوزه سیاست داخلی معطوف به برقراری جوی آرام و تمرکز بر مسیر پیشبرد برنامه‌های دولت است.

نجابت کلام و پرهیز از سیاه‌نمایی

مهم‌ترین تصمیم دولت در حوزه سیاست داخلی را که می‌توان اصلی‌ترین دستاوردش هم دانست، آرامش سیاسی  برقرار شده در عرصه قدرت است. رئیسی از همان روز نخست پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و حتی پیش از آن، در گفتار و رفتار خود در مواجهه با رقبای انتخاباتی و سیاسی، نجابت کلام در پیش گرفت، از سیاه‌نمایی درباره دولت گذشته پرهیز کرد، در همان روزهای نخست پس از پیروزی از چهره‌های سیاسی، روزنامه نگاران و دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب خواست پیشنهادات و انتقادهای خود را درباره اداره کشور به دولت ارائه دهند. نخستین نشانه از درک شرایط کشور و جامعه‌ای که تشنه آرامش در عرصه قدرت بود و مورد استقبال این چهره‌ها هم قرار گرفت.

در ادامه کار، شایعات و حاشیه‌ها علیه دولت و شخص رئیس‌جمهور روز به روز بیشتر شد، همان گروه‌هایی که مدعی بودند رئیسی، با منتقدان برخورد سخت خواهد کرد، در هفت ماه ریاست جمهوری وی، تندترین انتقادات را از او کردند اما دولت تصمیم بر عبور از آن میزان هجمه گرفته بود. شوخی‌ها با رئیسی، تقطیع و تحریف سخنانش و هر آن پروپاگاندای رسانه‌ای که ممکن بود علیه دولت، با آرامش و سکوت اعضای آن و شخص رئیس‌جمهور مواجه شد به گونه‌ای که علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در گفت و گویی رادیویی درباره واکنش‌های طنز به سخنان ابراهیم رئیسی از جمله سوال او از یک کارمند ریاست‌جمهوری که پرسید «به شما ناهار داده‌اند؟»، گفت که دولت و رئیس‌ جمهور از حواشی و شوخی‌هایی که می‌کنند، خوشحال می‌شوند و «اگر مردم هم با حواشی خوشحال باشند، اشکالی ندارد».

 گام دیگر دولت نزدیکی و تعامل با سایر قوا بود موضوعی که فقدان آن در ادوار گذشته انرژی زیادی را از دستگاه‌ها و قوای سه گانه گرفته و مانع از هم افزایی این قوا برای اداره کشور می‌شد. در دوره جدید هم اعضای کابینه و هم رئیس جمهوری با احترام مهمان و میزبان مجلسی‌ها شد، جلسات متعدد و مداوم کاری با نمایندگان برگزار کرد، دغدغه‌های آن ها را شنید و برای اجرای برنامه‌های دولت دست یاری به سوی مجلس دراز کرد و در مسیر اجرای طرح‌های قوه مجریه دست یاری به نمایندگان داد. با وجود اختلاف نظرهای میان اعضای دوقوه، این همراهی از سوی افکار عمومی مورد استقبال قرار گرفت. این رفتارها علیرغم هجمه ناتمامی که علیه دولت به وجود آمده بود، تداوم یافت و به یکی از مهم ترین نقاط قوت دولت سیزدهم و شخص رئیس‌جمهوری تبدیل شد. به واسطه آرامش برقرار شده، تلاش‌های قوه مجریه و مقتننه به عنوان دو رکن اصلی نظام در مسیر اجرای برنامه های اقتصادی و اجتماعی همسو و متمرکز شده است.

رئیس جمهور به پاستور نشینی قناعت نکرد

حضور در محروم ترین مناطق کشور و گفت و گوی مستقیم و بی واسطه با مردم آن نواحی؛ تصمیمی بود که رئیس جمهوری در ۲۰۰ روز گذشته بارها به دلیل اتخاذ آن مورد طعن و کنایه قرار گرفته است اما برای قرار دادن این سفرها در فهرست دستاوردهای دولت، نه به پایتخت‌نشینان سیاسی که به مردمان محروم سیستان و بلوچستان، فارس و خراسان باید مراجعه کرد و از آن‌ها پرسید که گفت و گوی بی‌واسطه از محرومیت‌ها با رئیس‌ جمهوری چه تاثیری بر امید و اعتماد آن‌ها داشته است؟

در هجمه به این سفرها برخی آن را بی‌نتیجه می‌دانند اما رئیسی معتقد است این سفرها نه برای افتتاح پروژه های جدیدکه برای اتمام آن‌هاست. رئیس جمهوری در گفت و گوی تلویزیونی اخیر خود درباره این سفرها ضمن اعلام تداوم آن تصریح کرده است: «چهره‌های سیاسی، روزنامه نگاران و دبیران کل احزاب از آنان خواسته، پیشنهاد و انتقادهای خود را درباره اداره کشور ارائه کنند.»

این حضور و گفت و گوی مستقیم با مردم شاید در کوتاه مدت منجر به نتیجه قابل انتظار نشود اما با لمس مستقیم مشکلات و رنج مردم، مسیرهای رفع و بهبود آن به اولویت نخست مسئولان تبدیل خواهد شد. دولت در صد روز نخست در کنار چالش‌های روتین و مشخص در عرصه داخلی با رویدادهای غیرقابل پیش بینی چون اخلال در سیستم توزیع بنزین‌ هم روبرو شد. حضور رئیس جمهوری در شماری از پمپ بنزین‌ها و در همان ساعات نخست این اخلال، هم عزم جدی دولت را برای رفع این اخلال نشان داد و هم آرامش نسبی را به جامعه ملتهب بازگرداند. رئیسی همچنین در بازدیدهای سرزده به داروخانه‌ها، مراکز درمانی و بهداشتی، مناطق محروم تهران و گفت و گو با مردم تلاش کرده است در عمل و به معنای واقعی کلمه خدمتگزار بودن دولت به مردم را نشان دهد و باری هرچند کوچک از دوش آن‌ها بردارد.

واکسیناسیون گسترده؛  مهار سیل کرونا

آمار واکسیناسیون در صد روز دولت سیزدهم و اهتمام ویژه رئیس جمهوری بر حراست از جان مردم در برابر ویروس کرونا، با هر دیدگاه و منطقی دستاورد غیرقابل انکار دولت در ماه‌های گذشته بوده است. در نهایت قوه مجریه در دوره سیزدهم از همان ابتدای کار، چند استراتژی مشخص را در عرصه سیاست داخلی پیگیری کرد که با توجه به نتایج آرامش بخش آن‌ها در جامعه می‌توان از این استراتژی ها به عنوان دستاوردهای صدروزه دولت هم نام برد. دولت در عرصه سیاست داخلی بی‌هیچ ادعایی، تلاش شبانه روزی به کار بسته است تا با کاستن از دشواری‌های زندگی مردم امید و اعتماد آن‌ها را به آینده کشور بهبود ببخشد. هرچند مشکلات مردم و هجمه ناامیدساز به آن‌ها چنان زیاد است که گاهی این تلاش‌ها کمرنگ نشان داده می‌شوند اما منتقدان منصف و دلسوزان کشور با بررسی خلاصه‌ای از اقدامات دولت در سیاست داخلی می‌توانند به تصویری دقیق‌تر از این تلاش‌های شبانه روزی دست یافته و اجازه ندهند اعتماد و امید مردم در این هجمه‌های نابرابر آسیب ببیند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 0
    دوری از حاشیه؟!
  • تک سوار DE ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    0 0
    ارامش امروز بخاطر اینه که ۹۰ دردصد منصوبین دولت قبل بر سر کار هستند و جبهه نفوذ هم فعلا در حال اماده شدن برای حمله در انتخابات ریاست جمهوری هست. البته برای تابستان شما برنامه های خوبی رو طراحی کردند که ازش به موقع پرده برداری می کنند. در حقیقت ارامش فعلی بخاطر انفعاله شماست نه دوری از حاشیه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس