چالش تامین گاز؛ محدودیت تولید آمریکا و پایانه‌های اروپا

درگیری روسیه و اوکراین اتحادیه اروپا را به فکر تامین گاز از منابع دیگر از جمله آمریکا انداخته؛ با اینکه واشنگتن وعده افزایش صادرات داده؛ اما ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع در آمریکا محدود است.

به گزارش مشرق، رئیس‌جمهوری آمریکا در سفر به بروکسل پنجشنبه گذشته (۴ فروردین) گفت که آمریکا دست‌کم ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی (ان ان جی) بیشتر از میزان برنامه‌ریزی شده به اروپا صادر می‌کند. این میزان برابر است با حدود یک و نیم میلیارد متر مکعب بیشتر در روز و برای اینکه معنای آن را بفهمیم یک میلیارد فوت مکعب برای گرم کردن ۵ میلیون خانه در آمریکا طی یک روز کافی است.  

آمریکا که ۹۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون فوت مکعب گاز روزانه تولید می‌کند، ظرفیت تولید حدود ۱۲ میلیارد فوت مکعب به شکل گاز مایع برای انتقال با کشتی تانکر دارد. هر هفت پالایشگاه صادراتی تولید گاز طبیعی مایع آمریکا اکنون با حداکثر ظرفیت در حال کار هستند و روزانه ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون فوت مکعب گاز را به گاز طبیعی مایع تبدیل می‌کنند. بنابراین فارغ از اینکه قیمت گاز در سطح جهانی چقدر گران شود، آمریکا توان تولید گاز طبیعی مایع بیشتر را ندارد. بر اساس داده‌های موسسه ریستاد انرژی مستقر در اسلو، نزدیک به ۲ میلیارد و ۴۰۰ هزار فوت مکعب یا ۲۴ درصد از صادرات گاز طبیعی مایع آمریکا روزانه در سال ۲۰۲۱ به مقصد اروپا ارسال شده است.  

فعالیت حداکثری آمریکا برای تامین گاز بیشتر اروپا

آمریکا طی ماه های ژانویه تا فوریه ۸۰۰ هزار فوت مکعب روزانه بیشتر از ماه های مشابه سال قبل گاز طبیعی مایع تولید کرده است. سیندرا ناتسون معاون موسسه ریستاد انرژی معتقد است آمریکا به آسانی می‌تواند از سقف ۱۵ میلیارد متر مکعب (برابر با یک و نیم میلیارد فوت مکعب) فراتر رود ظرفیت فراوری آمریکا در آستانه افزایش تا سقف ۱۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون فوت مکعب روزانه تا آخر سال ۲۰۲۲ است در حالیکه روند تبدیل گاز به گاز طبیعی مایع در پالایشگاه ونچو گلوبال در لوئیزیانا نیز به کاربری می‌رسد.

روسیه حدود ۶۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون فوت مکعب روزانه گاز در سال ۲۰۲۱ تولید و ۲۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت مکعب صادر می‌کند که از این میزان تقریبا ۷۵ درصد ان به کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در اروپا صادر می‌شوند.   آمریکا توان صادرات گاز بیشتر به اروپا را دارد اما با میزان گازی که روسیه به اروپا صادر می‌کند، برابر نخواهد بود ضمن اینکه به تغییر در صادرات فعلی آمریکا نیاز دارد.  

تحلیلگری در موسسه گلدمن ساچز می‌گوید: انتظار داریم با تدابیر کوتاه‌مدت صادرات گاز طبیعی به اروپا تامین شود که بر تغییر مقاصد صادرات فعلی متکی است.  

ظرفیت محدود پایانه‌های گاز اروپا

یکی از مقامات دولت آمریکا نیز گفت که تلاش ها شامل هماهنگی با متحدان آمریکا، هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان، است تا صادرات گاز بیشتر به اروپا میسر شود.  

موسسه گلدمن ساچز نیز اعلام کرده تغییر مسیر صادرات گاز به اروپا هم اکنون نیز روی داده است؛ زیرا قیمت گاز در اروپا طی ماه های قبل بسیار بالا بوده است.  

تحلیلگران می گویند دولت ها می‌توانند راه هایی برای تشویق تولیدکنندگان گاز طبیعی برای صادرات گاز به اروپا پیدا کنند. دولت ها در کوتاه مدت می توانند یارانه هایی تدبیر کنند تا شرکت های اروپایی ارائه دهنده خدمات گاز پول بیشتری برای محوله های گاز طبیعی مایع بپردازند یا اینکه دولت ها پول بیشتری مستقیم به صادرکنندگان گاز بدهند تا آنها به فروش محصول خود به اروپا تشویق شوند.  

اما پایانه های دریافت گاز طبیعی مایع اروپا هم ظرفیت محدودی برای دریافت و فراوری گاز آمریکا یا دیگر تولیدکنندگان اصلی دارند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    1 0
    عیبی نداره، یکم قندیل ببندین میگن واسه رفع سلامتی خوبه!! خخخخخخخ
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    0 0
    آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. و مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: از یک سو روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و از سوی دیگر ؛ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این باربولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس