کد خبر 1355427
تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۸
ابلاغیه وزیر کشور به استانداران برای کاهش تصادفات رانندگی

با فروکش کردن موج ششم بیماری کرونا و کاهش آمار مرگ و میرهای ناشی از این ویروس و رشد ۳۸ درصدی سفرهای نوروزی با افزایش قابل توجه آمار تصادفات جاده‌ای مواجهیم.

به گزارش مشرق، با فروکش کردن موج ششم بیماری کرونا و کاهش آمار مرگ و میرهای ناشی از این ویروس و رشد ۳۸ درصدی سفرهای نوروزی با افزایش قابل توجه آمار تصادفات جاده‌ای مواجهیم و حالا به جای پیگیری امار فوتی‌های کرونایی، آمار فوتی‌های حوادث رانندگی در ایام نوروز به چالش این روزهای جامعه تبدیل شده است. اکنون تلفات روزانه تصادفات رانندگی به تلفات روزانه کرونا نزدیک شده است. این در حالی است که با رعایت نکاتی ساده می‌توان از بروز بسیاری از این حوادث پیشگیری کرد و یا تبعات و آثار این حوادث را به حداقل رساند. در گفتگو با علیرضا مغیثی، رییس اداره پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، باید و نبایدهای رانندگی برای پیشگیری از بروز حوادث را مرور کردیم.

آقای مغیثی! با افزایش سفرهای نوروزی شاهد افزایش حوادث جاده‌ای و مصدومیت‌ها و فوتی‌ها هستیم. مهم‌ترین دلیل بروز این تصادفات چیست و چگونه می‌توان از این حوادث پیشگیری کرد؟

سرعت غیر مجاز از مهم‌ترین عوامل حوادث رانندگی است و با افزایش سرعت غیر مجاز احتمال تصادف به همان نسبت افزایش می‌یابد. از سوی دیگر باید توجه داشت که خطر بروز حوادث ترافیکی در حوالی ساعت ۲ صبح، پنج برابر بیشتر از ساعات دیگر شبانه روز است. همچنین وقوع تصادفات رانندگی در غروب یا شب و در هنگام طلوع خورشید بر اثر دید ناکافی، بیشتر از ساعات دیگر شبانه روز است. علاوه بر این برای جلوگیری از تصادفات هنگام رانندگی باید به نسبت سرعت، فاصله مناسب از خودروی جلویی را رعایت کنیم و حداقل به اندازه کمی بیش از طول یک خودرو "حدود ۶ متر" با خودرو جلویی فاصله داشته باشیم. در هوای بارانی یا بر روی شن و ماسه این فاصله به اندازه دو برابر طول اتومبیل یعنی حدود ۱۲ متر با خودروی جلویی باید رعایت شود. فاصله خودرو عقبی از خودرو جلویی باید به اندازه‌ای باشد که اگر خودرو جلویی ناگهان متوقف شود حداقل سه ثانیه طول بکشد تا خودرو پشت سری بعد از ترمز کامل به خودرو جلو برسد، این فاصله در هنگام بارندگی باید بیشتر در نظر گرفته شود.

در هوای بارانی از سالم بودن برف پاکن‌های خود اطمینان حاصل کنند و در هوای مه آلود چراغ‌های جلو و ترجیحا چراغ‌های مه شکن خودرا روشن بگذارند.

اینکه می‌گویید خطر بروزحوادث ترافیکی در نیمه‌های شب بیشتر است به دلیل همان خستگی و خواب آلودگی بیشتر راننده است یا دلیل دیگری دارد؟

بله دلیل اصلی حوادث ترافیکی، خستگی و خواب آلودگی رانندگان است. به همین دلیل هم توصیه ما این است مردم هیچ گاه در حالت خواب آلودگی رانندگی نکنند و سعی کنند حتما قبل از رانندگی طولانی به قدر کافی استراحت داشته باشند. همچنین در حین رانندگی هم در زمان‌های مناسب استراحت کنند تا خستگی بر آن‌ها چیره نشود. مثلا بعد از دو ساعت رانندگی، در جای مناسب توقف و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت کنند
البته در این مواقع سایر سرنشینان خودرو هم می‌توانند به داشتن سفر ایمن کمک کنند؟ مثلا سرگرم کردن راننده برای اینکه خوابش نبرد و کارهایی از این قبیل!

بله اصلا سرنشینان خودرو باید حواسشان به راننده باشد تا دچار خواب آلودگی نشود. همچنین همه سرنشینان خودرو حتی سرنشینان صندلی‌های پشت، باید کمربندهای ایمنی را ببندند.
استفاده از کمربند ایمنی خطر مرگ و آسیب‌های شدید در بین رانندگان و سرنشینان جلو و عقب وسایل نقلیه را کاهش می‌دهد.

توصیه اداره شما برای حفظ سلامتی کودکان در سفر چیست؟

استفاده از صندلی مخصوص کودک در خودرو میزان مرگ و مصدومیت بچه‌ها را حداقل ۶۰ درصد کاهش دهد.

تا چه سن و سالی باید برای بچه‌ها از صندلی کودک استفاده کرد؟

ببنید استفاده از صندلی ایمنی کودک برای کودکان زیر ده سال یا کودکان با قد کمتر از ۱۳۵ سانتی‌متر، الزامی است.

حتما مشاهده کرده اید که برخی رانندگان در حین رانندگی با تلفن همراه صحبت می‌کنند و برخی حتی پیامک می‌زنند! درباره نکات ایمنی استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی هم توضیح می‌دهید؟

بله بسیاری از حوادث رانندگی به دلیل استفاده از تلفن همراه است. پیامک زدن و صحبت کردن با گوشی همراه در هنگام رانندگی یکی از عوامل مهم تصادفات است. استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، حواس راننده را پرت و تمرکزش را کاهش می‌دهد و احتمال وقوع تصادف را تا ۴ برابر افزایش می‌دهد. ارسال پیامک با تلفن همراه حین رانندگی حتی از صحبت کردن با تلفن همراه، خطرناک‌تر است. صحبت با تلفن همراه حتی با هندزفری، از خطر آن حین رانندگی نمی‌کاهد.

علاوه بر این‌ها مصرف مواد مخدر و برخی داروها تمرکز و دقت راننده را کاهش می‌دهند و موجب بروز حوادث رانندگی می‌شود حتی عابران پیاده هم در کاهش تصادفات رانندگی و کاهش مخاطرات نقش دارند و باید نکاتی را رعایت کنند.

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 0
    افزایش ۴۱ درصدی سفر افزایش ۱۸ درصدی تصادف کاهش ۴۳ درصدی فوتی کاهش ۳ درصدی مصدوم نسبت به سال قبل آمار دو سه روز پیش چرا در پرسش اول نوشتید افزایش تصادف و مصدوم و فوتی
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 0
    زمان عزیز شدن کرونا .... در تعطیلات نوروز .....
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 2
    خودرو سازی ناایمن محل اعراب ندارد تعطسل کنید کارخنه های آدم کشی را
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    1 3
    وقتی تلوزیون برنامه مفرح نداره سینما نیست پارکها با مزار مردگان فرقی نداره مرکز خرید درستی نیست اکثر مردم در اپارتمانی کمتر از ظرفیت خانواده زندگی میکنن مردم مجبورن در تعطیلات راهی جاده ها بشن و این فجایع ببار میاد
  • نیما IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 2
    چرا باید تو قرن ۲۱ ماشینی که آمریکا برایی حرکت رویی ناوهاش ساخته بود بعدش کلا دادش به کره کره قالب کرده به ما پراید در قرن ۲۱ ساخته بشه بابا به جای پراید یک ماشینی نسبت خوبی همچون تیپا بسازید الان دیگه هیچ جایی دنیا پراید تولید می کنند
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 1
    برای کاهش حوادث باید 1- از ورود خودرو های بی کیفیت به جاده ها حلوگیری نمود 2- نقاط پر خطر را در جاده اصلاح نمود3- به پلیس در موارد پیک سفر ها کمک نمود تا بیشتر افراد متخلف را کنترول نمایند 4- راننده های با تخلف متعدد و خطرناک را باید از نظر اختلالات روانی به پزشک ارجاع داد
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    1 1
    کرونا را رها کنید به بیمارستان ها و به تجویز پزشکان بچسبید. تلفات تجویزهای اشتباه در پزشکی جدید بیشتر از تلفات کرونا هست. طرف کرونا گرفته اگه در منزل استراحت می کرد و داروهای عطاری مصرف می‌کرد الان زنده بود ولی رفت دکتر و بیمارستان بعد از چند روز بردنش سردخانه بیمارستان
  • مسیحا IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 0
    بی کیفیتی خودروهای داخلی به کنار متاسفانه فرهنگ و شعور رانندگی در میان مردم شدیدا دچار فقره طرف میخواد پرواز کنه با ماشین .....
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      0 0
      همیشه یک توجیه هست! حالا شما به من جواب، اونایی که در اب دریایی غرق میشن چی؟! برای اونا هم باید 1000 مربی بزاریم؟! اصلا اونا هیچی! اونایی که 90 سالشون سکته قلبی میزن! اونا هم باید دکتر و بیمارستان برای هر کدومش بزنیم؟! اصلا هرکس در این کشور میمره،حتا اگر 100 درصد! کارهای صورت گرفته باشه، هم قطعا ملت و حکومت و همه مسئول هستن! چون کسی نباید بمیره! اینا به کنار! برگ ها درختان شهر هم میرزه! اون مسئولش انقلاب اسلامی نه! .. خدا وکلی انتقاد کنیم و حق رو هم بگیم! و جلویی فساد رو هم بگیرم و از اشتباهات درس بگیرم، اما دیگه مزخرف نگیم! انسان که مرگش رسیده باشه،حالا به هر بهانه از دنیا میره .! ما مسئول هستیم،که ببینم عامل انسان در این مرگ سهیم بوده یا نه،یا اگر اشتباه یا عمدی بود برخورد و اصلاح بشه (و اگر کسی کسی رو کشته، بشدت برخورد بشه و باقی مسائل کاملا منطقی دیگر.).. اما نکند به جایی برسیم،که خدایی نکرده با مسائل جبری و چیزهای حکمت ها خداست..!
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 0
    برای کاهش تصادفات لازم است فرهنگ سازی-افزایش احساس مسئولیت پلیس-جریمه سنگین متخلفان-نصب دوربین های تخلف یاب-ارتقای کیفیت سایل نقلیه-جاده های ایمن-تابلوهای هشداردهنده-کاهش حداکثر مجاز سرعت در کل کشور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس