آب خاکستری تا چه اندازه در کاهش مصرف آب کشور مناسب است؟

یک استاد دانشگاه گفت: تصفیه جداگانه آب خاکستری و فاضلاب مدفوعی در گستره‌های بزرگ مانند یک شهر کاری بسیار پرهزینه است.

به گزارش مشرق، دکتر سید حسین هاشمی, استاد دانشگاه شهید بهشتی، در رابطه با آب خاکستری، گفت: آب خاکستری بخشی از فاضلاب است که شامل فاضلاب تولیدی در آشپزخانه، حمام، ظرفشویی، لباسشویی، روشویی و مشابه آن‌ها، به‌جز فاضلاب حاوی مدفوع می‌شود.

بیشتر بخوانید:

منبع نامرئی و پنهان را دیدنی کنیم

وی تصریح کرد: در حال حاضر در کشور ما آب خاکستری همراه با فاضلاب مدفوعی جمع‌آوری تصفیه و یا در چاه‌های جذبی تخلیه و وارد آب های زیرزمینی می‌شود. در برخی مناطق نیز به آب‌های سطحی تخلیه می‌شود.

استاد دانشگاه بهشتی بیان کرد: بحث در مورد امکان یا لزوم جداسازی آب خاکستری از فاضلاب مدفوعی در دنیا مطرح است که بیشتر بر سهولت استفاده مجدد و ایمن از آب خاکستری در ساختمان‌ها تکیه دارد. برای مثال در برخی کشورها روشویی‌هایی وجود دارد که آب ناشی از شستشو را به جای اختلاط با سایر آب‌ها و فاضلاب مدفوعی در فلاش‌تانک توالت ذخیره و استفاده می‌کند یا سامانه‌هایی برای تصفیه و بازچرخش آب مصرفی هنگام دوش گرفتن ابداع شده است.

هاشمی در رابطه با ظرفیت‌های استفاده درست از این آب در کشور توضیح داد: جمع‌آوری و تصفیه جداگانه و متمرکز یا نیمه متمرکز آب خاکستری و فاضلاب مدفوعی در گستره‌های بزرگ مانند یک شهر کاری بسیار پرهزینه و احتمالاً فاقد توجیه اقتصادی است اما استفاده از آب خاکستری در مقیاس یک ساختمان یا مجتمع یا گستره‌های کوچک می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و به طور قطع بر کاهش مصرف آب موثر خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که استفاده از آب خاکستری می‌تواند بر کاهش تقاضا برای آب شهری موثر باشد، توضیح داد: با توجه به این‌که کشور ما با کمبود آب، به‌ویژه آب شرب، مواجه است، به احتمال زیاد در سال‌های آینده ما نیز به سمت بازچرخش و استفاده آب خاکستری به خصوص در داخل ساختمان‌ها حرکت خواهیم کرد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی به بُعد فرهنگی استفاده از این آب اشاره و خاطرنشان کرد: جدا از مسائل فنی و اقتصادی استفاده از آب خاکستری, توجه به جنبه‌های فرهنگی در این زمینه مهم است؛ برای مثال ممکن است برخی افراد احساس خوشایندی هنگام بازچرخش و استفاده از آب خاکستری در داخل ساختمان نداشته باشند که این مورد نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    1 0
    بازم آدرس غلط .....راه اصلی تولید غشاهای اسمز معکوس با استفاده از گرافن است که بسیار نازک است(حتی تا یک لایه اتمی)....اونوقت با کمترین انرژی میشه فاضلاب را تصفیه کرد یا به قول شما بازچرخاندن آب.....همین الانش هزینه سرسام آوری برای تصفیه آب شرب با روش های سنتی میشه که با استفاده از روش نوین قابل صرفه جویی است ....غشاهای گرافنی باید در اولویت دانش بنیان ها باشه ...حالا پیدا کنید شیادهای که خودشون را دانش بنیان جا زدن.....
  • US ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    3 0
    یعنی خاک بر سر این تفکر. اولا این آب نجس است. تو نمی توانی با فرهنگسای نجس را پاک کنی. ثانیا اتفاقا کشورهایی که این حرفها را دهان تو گذاشتند، در مقیاس شهری اینکار را انجام می دهند و آب از نظر اسلامی پاک هم می کنند. یعنی فاضلاب تصفیه شده با آب تازه ورودی مخلوط شده و تبدیل به آب کر پاک می شود. به این ترتیب مصرف آب از رودخانه هم کاهش می یابد.
  • رضا IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    2 1
    حداقل برای شستن ماشین ها و آبیاری گیاهان میشه ازش استفاده کرد که باید فضولات این آب خاکستری در مدت زمان مشخص به وسیله تخلیه فاضلاب خالی بشه و این از مشکلاتشه
  • تک سوار DE ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    6 0
    این برخی از کشورها که می گن دقیق بفرمایند کدام کشورها و در کدام شهرها. شما مثلا استاد دانشگاهی. باید دقیق اسم ببری. همچین می گن برخی کشورها که مردم فکر می کنن همه دنیا اینجوریه. استاد محترم حداقل تو آلمان که من ندیدم اینی که می گی باشه. دلیلشم مشخصه. هزینه اش به سودش نمی ارزه. کلا اساتید دانشگاه در یک دنیای فانتزی سیر می کنند.
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    0 0
    کاش میشد اب آشامیدنی جدا بشود اب لوله کشی برا مصرف غیر شرب باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس