تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۳
رصد منشا انفجارهای رادیویی سریع با تلسکوپ "FAST"

ستاره‌شناسان چینی با استفاده از دستگاه‌هایی از جمله تلسکوپ FAST حساس‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان، یک پارامتر واحد را برای توصیف انفجارهای رادیویی مرموز از دوردست‌های کهکشان راه شیری شناسایی کردند.

به گزارش مشرق، ستاره‌شناسان چینی با استفاده از دستگاه‌هایی از جمله تلسکوپ "FAST" حساس‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان، یک پارامتر واحد را برای توصیف انفجارهای رادیویی مرموز و تکرارشونده از دوردست‌های کهکشان راه شیری شناسایی کردند.

بیشتر بخوانید:

برخورد کهکشان‌ها و تشکیل مثلث فضایی

بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان موسوم به تلسکوپ FAST یا "چشم آسمان چین"، اصلی‌ترین وظیفه علمی آن مشاهده "تپ‌اخترها" است که تَپ‌اخترها یا تَپارها ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران می‌کنند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می‌کنند. برخی از تپ‌اخترها نیز پرتوهای ایکس تابش می‌کنند.

مطالعه منتشر شده در ژورنال Science نشان داد که آیا این تکرارکننده‌ها با قطبش همراه هستند یا خیر، پدیده‌ای که در آن امواج بسته به فرکانس آنها در بیش از یک جهت نوسان می‌کنند.

قُطبِش، قُطبیدگی یا پُلاریزاسیون از ویژگی‌های اساسی امواج عرضی است که راستای نوسان موج را در صفحهٔ عمود بر جهت انتشار آن نشان می‌دهد؛ در الکترومغناطیس، قطبش یک موج الکترومغناطیسی (مانند نور) نشان‌دهندهٔ راستای بردارِ میدان الکتریکی آن است.

انفجارهای رادیویی سریع (FRBs) درخشان‌ترین رویدادهای گذرای نجومی با مدت زمان میلی‌ثانیه در باندهای رادیویی با منشأ هنوز ناشناخته هستند.

منبع: تسنیم