کد خبر 1354894
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
پنتاگون نمایه

سخنگوی پنتاگون تأکید کرد که ایالات متحده به دنبال توافق هسته‌ای با ایران است و اینکه روسیه مذاکرات وین را رهبری نمی‌کند.

به گزارش مشرق، «جان کربی» سخنگوی پنتاگون روز گذشته (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با برنامه «فاکس و دوستان» شبکه تلویزیونی «فاکس‌نیوز» آمریکا تصریح کرد که آمریکا همچنان خواهان توافق هسته‌ای با ایران است.

بیشتر بخوانید:

ایران با یک «سیستم مالی مخفی» تحریم‌ها را دور می‌زند

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص برخی ادعاها مبنی بر اینکه روسیه مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی را پیش می‌برد، گفت: «ایالات متحده همچنان خواهان دنبال کردن توافق هسته‌ای با ایران است و ایالات متحده بسیار زیاد در بحث‌ها و مذاکرات مشارکت دارد و اینطور نیست که مذاکرات برای توافق هسته‌ای به رهبری روسیه انجام می‌شود».

سخنگوی پنتاگون سپس افزود: «ما در این مذاکرات و گفت‌وگوها مشارکت داریم. ما خواهان مشاهده توافق هستیم. فکر می‌کنم که این بهترین برآیند باشد که ایران سلاح‌های هسته‌ای را دنبال نکند».

کربی در حالی از آمادگی واشنگتن برای توافق هسته‌ای با ایران سخن به میان آورده است که مقام‌های دولت بایدن تنها به دنبال آن هستند که توپ را به زمین ایران انداخته و از زیر بار مسئولیت خود برای احیای برجام شانه خالی می‌کنند.

در تازه‌ترین این موارد، «ند پرانیس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه بدون آنکه به وظایفی که واشنگتن برای بازگشت به برجام برعهده دارد، اشاره کند، گفت: «در حال حاضر بر عهده ایران است که بخواهدبه تعهدات خود در توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی بازگردد».

وی ادامه داد: «پس از نزدیک به یک سال مذاکره، اکنون بر عهده ایران است تا تصمیمات دشواری را اتخاذ کند. یکسری موضوعات سخت وجود دارد که ما داریم بر روی آن‌ها کار می‌کنیم».

برخلاف آنکه برخی از طرف‌های مذاکره‌کننده از قریب‌الوقوع بودن توافق هسته‌ای خبر داده بودند، پرایس گفته است که توافق نه قریب‌الوقوع است و نه حتمی و ما برای هر یک از موارد احتمالی آماده شده‌ایم».

حدود ۱۰ روز پیش طرف‌های مذاکره‌کننده در وین اعلام کردند که مذاکرات وین درباره برجام دچار وقفه شده است و هیأت‌های مذاکره کننده برای رایزنی به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند. جوزب بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت این مذاکرات به دلیل برخی «عوامل خارجی» دچار وقفه شده‌اند .

بورل از توضیح درباره «عوامل خارجی» خودداری کرد، اما ایران اعلام کرده طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا و پاره‌ای اقدامات نظیر توقیف نفتکش ایران مذاکرات را پیچیده کرد. طرف‌های غربی ادعا می‌کردند که درخواست روسیه برای اخذ تضمین جهت انجام مراودات با ایران باعث ایجاد وقفه شد.

با وجود این، چند روز پیش «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار با «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که روسیه از ایالات متحده تضمین کتبی دریافت کرده مبنی بر اینکه همکاری‌های هسته‌ای مسکو و تهران بعد از توافق وین مشمول تحریم نخواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    9 1
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    4 0
    توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافق کردنی.
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    1 0
    مافیای سرمایه داری غرب تحریم و مذاکراه را ابزاری برای کنترل و سلطه بر منابع و ثروت ملتهای هدف خود قرار داده و ازحقوق بشر، دمکراسی، آزادی وامنیت را بهانه ای برای کنترل افکار عمومی جهانی و اجماع ومشروعیت دادن به روش سلطه گری بر جهان استفاده میکند،
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    0 0
    اللهم العجل لولیک الفرج ________ (فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم ______ اللهم العجل لولیک الفرج
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    2 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس