کد خبر 1354287
تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
توقف دو ساله یا همیشگی صید ترال؟

دریاها به عنوان زیست بوم بسیاری از جانوران و نیز به عنوان محلی برای کسب روزی صیادان در مناطق جنوبی کشور، متاسفانه حدود ۱۰ سالی است که با پدیده شوم صید ترال یا همان جارو کردن تمامی ماهیان روبروست.

به گزارش مشرق،‌ حفظ محیط زیست به عنوان یک موهبت الهی برای حیات انسان و تمام موجودات زنده حائز اهمیت است که در این راستا ایجاد ساختارهای متناسب با این رسالت بزرگ و اصلاح برخی رفتارهای ناصحیح ضرورتی انکارناپذیر است.

امروزه مسئله محیط زیست تا حدی اهمیت پیدا کرده که قدرت‌های بزرگ دنیا از آن به عنوان حربه‌ای برای کنترل دیگر کشورها استفاده می‌کنند لذا توجه چندجانبه مسئولان، مردم و سایر روسای کارخانجات و شرکت‌هایی که با این مهم در ارتباط هستند، بیشتر از گذشته باید به حفظ و رعایت مسائل محیط زیستی معطوف شود.

ببینید:

فیلم/ درد دل صیادان جاسکی با رئیس مجلس

البته سیاست‌های ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست نیز که در۲۶ آبان ۱۳۹۴ ابلاغ شد و به گفته رئیس جمهور پس از گذشت شش سال فقط ۴۷ درصد آن‌ها اجرایی شده است، گواه از اهمیت این موضوع دارد که نباید نادیده گرفته شود.

دریاها به عنوان زیست بوم بسیاری از جانوران و نیز به عنوان محلی برای کسب روزی صیادان در مناطق جنوبی کشور، متاسفانه حدود ۱۰ سالی است که با پدیده شوم صید ترال یا همان جارو کردن تمامی ماهیان روبروست و از آنجاکه حدود ۵۳ هزار صیاد در سواحل جنوبی ایران به صورت مستقیم از صید سنتی ارتزاق می‌کنند، با انجام این صید مخرب، حدود ۸۰ درصد صیادان چابهار بیکار شده و دچار آسیب‌های اجتماعی فراوانی شده اند.

عید5/ توقف دو ساله یا همیشگی صید ترال؟

در این سال‌ها، ترال دارها در سایه عدم نظارت دستگاه‌های متولی هر آنچه را که در دریا بود به نفع خود استخراج می‌کردند و با توجه به دستگاه‌های پیشرفته‌ای که در اختیار داشتند چیزی برای صیاد سنتی باقی نمی‌گذاشتند؛ این معضل سالیان سال صیادان سنتی جنوب کشور را با مشکل و چالش جدی مواجه کرده و زندگی صدها هزار نفر را که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به صید وابسته است را مختل کرده بود.

تا اینکه سرانجام با اتخاذ تصمیم قطعی برای یکی از مهمترین معضلات صیادان جنوب، صید ترال به مدت دو سال از مهرماه سال ۹۹ ممنوع اعلام شد و طبق گفته سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ممنوعیت صید ترال که قرار است با هدف آیش دریا انجام شود، از ابتدای آذرماه به مدت دو سال اجرایی شده است.

آیت‌الله رئیسی روز جمعه ۲۸ آبان ماه در نشست تخصصی با نخبگان و فعالان محیط زیست که به مناسبت سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری برگزار شد نیز به خطرات ناشی از صید ترال و دغدغه‌های صیادان بوشهر و بندرعباس در این زمینه اشاره کرد وگفت: حتما باید جلوی صید ترال گرفته شود چرا که این نوع صید به آبزیان، دریا و حتی صیادان آسیب می‌رساند و از رئیس سازمان محیط زیست می‌خواهم که با جدیت این موضوع را پیگیری کند.

عید5/ توقف دو ساله یا همیشگی صید ترال؟

البته رئیس جمهور روز ۲۴ دیماه در پایان سفر خود به هرمزگان نیز به این موضوع اشاره و درباره ضرورت ساماندهی وضع صیادی در آب‌های خلیج فارس گفت: صید ترال به شکلی که به آبزیان، دریا و صیادی سنتی آسیب بزند، ممنوع می‌شود و صیادی در دریا زیر نظر شیلات به صورت قانونی و نظام‌مند صورت می‌گیرد.

علی رئوفی معاون استاندار هرمزگان، با اشاره به دستور رئیس جمهور برای عدم انجام صید ترال به خبرنگار میزان، می‌گوید: در استان هرمزگان به گفته فرمانداران صید ترال نداریم و این را در جلسات عنوان می‌کنند.

عید5/ توقف دو ساله یا همیشگی صید ترال؟

وی با اشاره به اینکه با توجه به تاکیدات رئیس جمهور در جلسات اقتصادی مشترک با شیلات، این موضوع مورد توجه و تاکید قرار دارد، می‌افزاید: نظارت ویژه‌ای روی این موضوع صورت می‌گیرد.

معاون استاندار هرمزگان تاکید می‌کند: با توجه به دستور رئیس جمهور آیین نامه‌هایی به فرمانداران ارسال شده تا از انجام صید ترال جلوگیری شود و آن‌ها گزارشات در این زمینه را ارسال می‌کنند.

به هر روی، با توجه به تاکیدات مسئولان کشوری و نیز گلایه‌های صیادان و فعالان محیط زیست به انجام این نوع صید مخرب امیدواریم انجام آن برای همیشه متوقف شود تا علاوه بر رفع دغدغه صیادان، محیط زیست کشور نیز دچار آسیب‌های فراوان نشود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • عمو IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    1 0
    به نظر شما چرا وقفه در صید ترال ایجاد شده? جواب:چون دیگه هیچی نمونده تهشو درآوردن. کف آبها هم صاف شد الان باید آسفالت شه.
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    1 0
    لعنت به ملامینها چینی حیفه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس