کد خبر 1354082
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
رؤسای گمرک ایران و ترکیه دیدار کردند

در راستای توسعه همکاری‌های گمرکی و تسهیل تجارت بین ایران و ترکیه، هشتمین نشست مشترک رؤسای کل گمرکات دو کشور در محل ساختمان مرکزی گمرک ایران برگزار شد.

به گزارش مشرق به نقل از گمرک ایران، در راستای توسعه همکاری‌های گمرکی و تسهیل تجارت بین ایران و ترکیه، هشتمین نشست مشترک رؤسای کل گمرکات دو کشور در محل ساختمان مرکزی گمرک ایران برگزار شد.

در این نشست که نماینده وزارت امور خارجه کشورمان، معاونین رئیس کل، مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل، مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک ایران، ناظر گمرکات آذربایجان غربی، مدیر کل گمرک بازرگان و همچنین مدیرکل حمل‌ونقل، مدیران کل گمرکات مرزی ترکیه و معاون سفیر ترکیه در تهران نیز در آن حضور داشتند، راه‌های توسعه همکاری‌های گمرکی و حمل‌ونقل کالا بین دو کشور و چگونگی رفع مشکلات گمرکات مرزی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

بر اساس این گزارش علیرضا مقدسی، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک کشورمان ضمن خوشامدگویی به معاون وزیر تجارت و رئیس کل گمرک ترکیه و هیئت همراه، به سابقه دیرینه روابط تجاری و گمرکی ایران و ترکیه و همچنین مشترکات فرهنگی دو کشور اشاره کرد و افزایش حجم تجارت فی‌مابین را مورد تأکید قرار داد.

رئیس کل گمرک کشورمان با اشاره به تمایل طرفین برای حل و فصل مسائل و مشکلات گمرکی و تجاری دو کشور همسایه گفت: ما از پیشنهاد بازدید میدانی از گمرکات مرزی در فاصله هر ۶ ماه یک بار استقبال می‌کنیم و امیدواریم با هماهنگی‌هایی که بین گمرکات دو کشور صورت می‌گیرد نواقص و موانع فعلی ازجمله بحث حمل‌ونقل کالا و وضعیت رانندگان در دو سوی مرز برطرف شود.

مقدسی در خصوص پیشنهاد رئیس کل گمرک ترکیه مبنی بر انتقال بخشی از امور گمرکی و تشریفات ترخیص کالا از مرز بازرگان به مرز سرو افزود: همکاران ما آمادگی لازم را در این زمینه دارند و در صورتی که گمرکات هم‌مرز در ترکیه نیز آماده باشند، افزایش تبادل تجاری در این گمرکات امکان‌پذیر است.

رئیس کل گمرک کشورمان در خصوص بحث مبارزه با قاچاق، بر لزوم همکاری و هماهنگی بیشتر گمرکات مرزی ایران و ترکیه تأکید کرد و اظهار داشت: آمار بالای کشفیات قاچاق در گمرکات ایران نشان‌دهنده عزم و اراده قاطع جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با این پدیده شوم است. در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر، کالا، انسان و سایر موارد نیز گمرکات مرزی ما از تمام توان و امکانات و تجهیزات فنی پیشرفته استفاده می‌کنند و ما هزینه‌های زیادی را، هم به لحاظ مالی و هم از نظر جانی متحمل می‌شویم.

مقدسی در ادامه سخنان خود در خصوص افزایش همکاری‌های گمرکی در قالب کنوانسیون هماهنگی مرزها، تسهیل و افزایش سرعت عبور کامیون‌ها از گمرکات مرزی دو کشور، تسهیل واردات و صادرات و ترانزیت و مباحث مربوط به تجارت مرزی و پیله‌وری مطالبی بیان و بر آمادگی گمرک کشورمان برای همکاری در جهت بهبود مناسبات گمرکی و تسهیل تجاری طرفین تأکید کرد.

بر پایه این گزارش «رضا تونا تورگای» معاون وزیر تجارت و رئیس کل گمرک ترکیه نیز ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست و تبریک انتصاب دکتر مقدسی به ریاست کل گمرک ایران، به همکاری‌های گمرکی و روابط تجاری مابین ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: تجارت ۷.۵ میلیارد دلاری سالانه دو کشور در صورت رفع برخی موانع و مشکلات و فراهم شدن شرایط لازم می‌تواند به ارقام بالاتری ارتقا یابد و ما برای تحقق این امر آمادگی لازم را داریم.

رئیس کل گمرک ترکیه با بیان اینکه مرز گوربولاغ (مرز مقابل گمرک بازرگان) در حال بازسازی است و فاز اول آن به‌زودی و فاز دوم تا شهریور ماه سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد، خواهان انتقال بخشی از مراودات تجاری ایران و ترکیه به مرزهای کاپی‌کوی و اسن‌دره (مرزهای مقابل سرو و رازی در استان آذربایجان غربی) شد.

وی با اشاره به موضوع تردد کامیون‌ها از گمرکات مرزی دو کشور، بر لزوم همکاری بیشتر گمرکات طرفین برای کنترل و بازرسی دقیق‌تر محموله‌ها به منظور کشف و مبارزه با قاچاق مواد مخدر، کالا و انسان تأکید کرد و گفت: کشورش برای استفاده از گمرکات کاپی‌کوی و اسن‌دره در جهت تسهیل عبور و مرور کامیون‌ها و تبادل محموله‌های تجاری آمادگی دارد.

تونا تورگای با تأکید بر اینکه مسائل و مشکلات گمرکی فی‌مابین ایران و ترکیه از طریق گفت‌وگو و ملاقات‌های بیشتر مدیران مرزی و همچنین مسئولان ارشد گمرکات دو کشور قابل رفع است، اظهار داشت: برگزاری چنین نشست‌هایی به تحقق این امر کمک می‌کند.

بر پایه این گزارش در ادامه این نشست توحید آذربد، ناظر گمرکات استان آذربایجان غربی در خصوص مسائل و مشکلات گمرکات هم مرز با ترکیه و رضا راستی مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت در خصوص ترانزیت و حمل و نقل کالا مطالبی را بیان کرد.

شایان ذکر است که پیش از برگزاری این نشست، جلسه کارشناسی مدیران گمرکات مرزی دو کشور به منظور بررسی موارد قابل طرح در نشست رؤسای گمرکات در تهران برگزار شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس