کد خبر 1352094
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷
طرح "رفع انحصار از مجوزها" در ایستگاه پایانی مجلس

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس گفت: ابهام هیئت عالی نظارت بر طرح تسهیل صدور مجوزها در کمیسیون ویژه تولید رفع شده و فردا در صحن مجلس به رأی نمایندگان گذاشته می‌شود.

به گزارش مشرق، محسن زنگنه گفت: بعد از بررسی طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و رفع تنها ابهام وارده به آن در کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، این طرح فردا سه‌شنبه ۲۴ اسفند در صحن بررسی می‌شود.

وی بیان کرد: ایراد هیئت عالی نظارت به این طرح در مجموع یک ایراد بود؛ اعضای هیئت نگران بودند که صدور مجوزهای حوزه پولی، مالی و بانکی با اجرای طرح تسهیل دچار بی‌انضباطی شود و بعد استدلال کرده بودند که باعث کاهش قدرت نظارت بانک مرکزی می‌شود و در آخر به این نتیجه رسیده بودند که سبب فقر می‌شود.

زنگنه ادامه داد: قرار بر این شد که ما به بحث صدور مجوزهای موارد امنیتی و امثال آن در ماده یک طرح، بحث انضباط پولی و بانکی را هم اضافه کنیم؛ یعنی عملاً اینطور شد که مجوزهای ذیل این ماده، ثبت‌محور هستند مگر مجوزهایی که به نحوی امنیت سلامت بهداشتی و اجتماعی جامعه، امنیت ملی، تعرض به محیط زیست و منابع طبیعی و مجوزهایی که ممکن است عامل بی‌انضباطی پولی و بانکی شود تأییدمحور باشند و مابقی مجوزها ثبت‌محور باشند.

وی تأکید کرد: این قید را آوردیم که نگرانی هیئت عالی نظارت برطرف شود و امیدواریم فردا مجلس به این تغییر رأی دهد و با پذیرش نهایی در شورای نگهبان، طرح ابلاغ شود.

نماینده مردم تربت حیدریه در خانه ملت درباره پیش‌بینی از سرانجام این طرح اظهار کرد: مجلس حتماً به این طرح رأی می‌دهد و مشکل صحن نداریم؛ شورای نگهبان هم ابهام ندارد و اگر هیئت عالی نظارت باز هم ابهام داشت، می‌توان با مذاکره آن را رفع کرد.

وی افزود: به نظر ما همین مقدار تغییرات هم نیازی نبود؛ چون در طرح آمده که در نهایت هیئت مقررات‌زدایی هر تصمیمی اتخاذ کند باید به تأیید هیئت وزیران برسد؛ لذا بر فرض اینکه صحبت هیئت عالی نظارت هم درست باشد، در نظر داشته باشید که بانک مرکزی زیر نظر دولت است و هیئت وزیران می‌تواند مصوب کند که این دسته از مجوزها را نمی‌دهیم.

زنگنه گفت: طرح تسهیل به دنبال این نیست که به دولت برای صدور یا عدم صدور مجوز تعیین تکلیف کند بلکه به دنبال تسهیل است و هدف آن تسهیل کردن و سرعت بخشیدن و شفاف کردن مجوزی است که صادر می‌شود؛ این قانون در مقام اجبار و الزام برای صدور مجوز یا رد مجوز نیست.

وی افزود: از نظر کمیسیون ویژه تولید، آنچه مورد نگرانی هیئت عالی نظارت شده بود، ابهام نبود و اگر از ما دعوت می‌کردند چه بسا دغدغه‌های آنها هم رفع می‌شد اما به این جهت که نگرانی آنها حل شود و محل سوءاستفاده‌ای نباشد و از آنجا که بحث پولی و بانکی هم مهم است، در نهایت کمیسیون این تصمیم را گرفت که مجوزهای بانک مرکزی را هم تأییدمحور کند که امیدواریم قانون تسهیل صدور مجوزها ابلاغ شود.

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس گفت: وضعیت مواد مربوط به رشته‌های حقوقی طرح تسهیل همانند گذشته است و شورای نگهبان الان بحثی روی آن ندارد و تنها مشکل طرح، ماده یک بود که آن هم در کمیسیون حل شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس