امروزه قطع دندان مانند قطع عضو است!

وقتی که شما دندانی را میکشید، در انجام تمام فعالیت های روزانه شما از جمله خوردن غذا، صحبت کردن و حتی لبخند زدن، احساس ناراحتی خواهید کرد. این تاثیری است که کمبود یک یا چند دندان بر وی سلامتی و زیبایی شما دارد، بنابراین جایگزینی دندان کشیده شده اهمیت بسیار زیادی دارد و ایمپلنت بهترین متد جبران دندان های از دست رفته در سال 2022 است، اما درد آن یکی از ترس های بیماران میباشد، اما آیا واقعا ایمپلنت دندان درد دارد؟ درد ایمپلنت چقدر طول میکشد و چگونه می توان آن را کاهش داد. در این مطلب به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان انقلابی در زمینه متدهای جایگزینی دندان ها به پا کرد.در گذشته اگر کسی دندان هایش را از دست میداد، باید از دندان مصنوعی متحرک استفاده میکرد، اما این روش مشکلات بسیار زیادی داشت و ایمپلنت دندان که روشی همیشگی و ثابت است جایگزین آن شد. در پاسخ به سوال ایمپلنت دندان چیست باید بگوییم که ایمپلنت درواقع ریشه دندان مصنوعی است که دندانپزشک با دستگاه های پیچ مانند، آن را در استخوان فک قرار میدهد تا به عنوان تکیه گاه برای تاج دندان عمل کند.

درد ایمپلنت دندان چه قدر طول میکشد + راهکارهای کاهش درد

آیا ایمپلنت درد دارد؟

ایمپلنت دندان یک نوع جراحی است که نسبت به روش های مشابه مانند بریج دندان به مقدار بیشتری به داخل لثه نفوذ میکند اما به لطف داروهای بیهوشی و بی حسی ایمپلنت دندان درد ندارد، ممکن است که روز بعد از جراحی ایمپلنت، کمی درد لثه داشته باشید، اما این درد معمولا کوتاه مدت است و با مصرف قرص های مسکن برطرف خواهد شد. درد ایمپلنت دندان از دو جهت باید بررسی شود:

  1. در طی جراحی
  2. بعد از کاشت ایمپلنت دندان و ریکاوری.

درد ایمپلنت در طی انجام جراحی

بسیاری از افراد نگران درد ایمپلنت در هنگام جراحی آن هستند اما باید بگوییم که در طی جراحی ایمپلنت هیچ دردی وجود ندارد زیرا در این روش بی حسی موضعی و در برخی موارد بیهوشی عمومی انجام میشود. برخی از افراد فوبیای شدیدی نسبت به صدای ابزارهای دندانپزشکی دارند، در چنین شرایطی، جراح علاوه بر بی حسی موضعی، ممکن است از روش بیهوشی عمومی استفاده تا بیمار برای مدتی به خواب برود و روند عمل را مشاهده نکند. لازم به ذکر است که در جلساتی که پیش از کاشت ایمپلنت دندان با دندانپزشک دارید، جراح تمام گزینه های بیهوشی را به شما توضیح خواهد داد و اگر شما بر حسب وضعیت جسمی خود به بیهوشی خاصی نیاز داشته باشید، دندانپزشک به شما خواهد گفت.

آیا درد ایمپلنت بعد از جراحی طبیعی است؟

بله. درد و ناراحتی های جزئی بعد از جراحی ایمپلنت دندان، زمانی که بی حسی ها از بین میروند، بسیار طبیعی و شایع است. اگر کاشت ایمپلنت دندان با موفقیت انجام شود، درد ایمپلنت دندان از 3 تا 5 روز از جراحی وجود دارد که با مصرف داروهای مسکن معمولا برطرف می شود اما ممکن است برخی از بیماران تا 10 روز در محل کاشت دندان درد و علائمی مانند ورم، کبودی و سفتی فک داشته باشند. درد ایمپلنت کاملا موقتی است و با رعایت مراقبت های دهان و دندان و رژیم غذایی صحیح میتوانید تا حد زیادی از این درد و ناراحتی جلوگیری کنید.

درد ایمپلنت بعد از دو هفته؛ طبیعی است یا خطرناک؟

درد، تورم، کبودی و التهاب ایمپلنت دندان باید تا دو هفته پس از جراحی به طور قابل توجهی کاهش یافته باشند اما اگر بعد از دو هفته هنوز هم درد شدیدی داشتید به طوری که باید برای تسکین آن از داروهای مسکن استفاده کنید، حتما به دندانپزشک مراجعه نمایید زیرا احتمال عفونت در محل کاشت دندان وجود دارد، البته این مورد بسیار نادر است اما میتواند باعث التهاب و درد در اطراف ایمپلنت دندان شود. همچنین یکی دیگر از دلایل درد ایمپلنت دندان، پس زدن ایمپلنت میباشد.

چه دلایلی باعث درد ایمپلنت دندان می شوند؟

عوارض مرحله اولیه کاشت دندان به روش ایمپلنت معمولا تا 3 یا 4 ماه بعد از جراحی رخ میدهند زیرا این روش حداقل چندین ماه طول میکشد تا پیوند ایمپلنت به استخوان به پایان برسد اما اگر پس زا دو هفته باز هم دردی احساس کردید، یعنی مشکلی وجود دارد. علت درد ایمپلنت دندان میتواند یکی از موارد زیر باشد:

  • عفونت: عفونت در محل کاشت دندان یکی از شایع ترین دلایل درد ایمپلنت میباشد. برای اینکه از عفونت ایمپلنت دندان جلوگیری کنید، باید تمام دستورالعمل های دندانپزشک رعایت شود. برخی از عوامل عفونت ایمپلنت را تشدید میکنند مانند سیگار کشیدن، وجود بیماری خود ایمنی و بهداشت ضعیف دهان و دندان.
  • باز شدن خط برش: این مورد یکی از رایج ترین دلایل درد ایمپلنت دندان بعد از جراحی میباشد و زمانی اتفاق می افتد که بافت اطراف میله پس از عمل، دوباره باز شود. در صورت باز شدن برش، با احساس درد و سوزش مواجه می شوید. در چنین وضعیتی معمولا دندانپزشک به شما دستور میدهد که دهان خود را چند بار در روز با ماده شوینده کلرهگزیدین بشویید تا از عفونت آنتی بیوتیک جلوگیری کنید.
  • عدم حمایت استخوان از ایمپلنت: برخی اوقات ممکن است ساختار استخوان بیمار در حدی محکم نباشد که از ایمپلنت دندانی پشتیبانی کند. این امر از پیوند ایمپلنت به استخوان فک جلوگیری کرده و منجر به شکست روش کاشت دندان می شود. همچنین اگر دندانپزشک بخواهد کل فرآیند ایمپلنت دندان را در یک جلسه تکمیل کند و هم ایمپلنت ها و هم تاج دائمی را نصب کند و بیمار تراکم استخوان کافی برای تحمل این بار را نداشته باشد، ممکن است این اتفاق بیوفتد.
  • واکنش آلرژیک: ایمپلنت معمولا از جنس تیتانیوم ساخته می شود و با اینکه این فلز با سلول های فلزی سازگار است اما برخی افراد به آن حساسیت دارند و واکنش های آلرژیک ایجاد میکنند. آلرژی معمولا باعث احساس گزگز و سوزش در محل کاشت دندان می شود. اگر نمیدانید که به تیتانیوم حساسیت دارید یا نه، بهتر است قبل از جراحی ایمپلنت دندان، این موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

علائمی که ممکن است بعد از جراحی ایمپلنت تجربه کنید

درد فقط یکی از عوارض ایمپلنت دندان میباشد و در کنار آن ممکن است یک یا چند تا از ناراحتی های زیر را هم تجربه کنید.

  • خونریزی در محل کاشت دندان
  • ورم در اطراف لثه و صورت
  • کبودی جزئی
  • درد فک

چگونه درد ایمپلنت دندان را کاهش دهیم؟

از آنجایی که درد پس از جراحی ایمپلنت دندان بسیار شایع است، دندانپزشکان دستورالعمل هایی را برای مراقبت بیشتر ارائه میدهند. مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان عباراتند از:

  • مصرف داروهای تجویز شده تسط دندانپزشک برای تسکین درد
  • پرهیز از مصرف غذاهای داغ و سفت
  • استفاده از کمپرس سرد برای کاشه تورم
  • استراحت کافی و کاهش فعالیت های فیزیکی سنگین

انجام ایمپلنت با کمترین درد در کلینیک دندانپزشکی ایرانمهر

ایمپلنت دندان مانند سایر روش های کاشت دندان درد دارد اما مقدار و مدت زمانی که درد ایمپلنت طول میکشد به شرایط جسمی و مهارت دندانپزشک بستگی دارد. هرچه متخصص ایمپلنت ماهرتر و با تجربه تر باشد، درصد شکست ایمپلنت پایین تر خواهد بود و درد آن نیز کاهش میابد. حتما دستورالعمل های دندانپزشک و مواردی که در این مقاله ذکر شد را اجرا کنید تا حداقل درد را تجربه کنید. اگر دنبال یک مرکز خدمات دندانپزشکی خوب برای ایمپلنت دندان خود میگردید، حتما سری به وب سایت کلینیک دندانپزشکی ایران مهر دنتال (https://iranmehrdental.com) بزنید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس