افزایش ۵۷ درصدی حقوق‌ها بیش از همه خود کارگران را آسیب پذیر میکند

ده‌ها سال است که "تورم سال جاری" به عنوان مبنای تعیین حقوق و دستمزد "سال آینده" چه در بخش دولتی و برای کارمندان دولت و چه در بخش کارگری قرار می‌گیرد.

به گزارش مشرق، آخر هفته گذشته شورای عالی کار در جلسه‌ای تصمیم به افزایش حدود ۴۰ تا ۵۷ درصدی حداقل حقوق و دستمزد کارگران گرفت. تصمیمی که اگر به ظاهر نشان از کمک به افزایش قدرت خرید و ارتقا سطح رفاه کارگران دارد اما باتوجه به شرایط اقتصادی کشور می‌تواند در متغیرهای کلان اقتصادی کشور ازجمله تشدید تورم به شدت مؤثر واقع شود و بیش از همه اقشار کم درآمد از جمله خود کارگران را با چالش‌های بیشتری مواجه کند.

متأسفانه ده‌ها سال است که "تورم سال جاری" به عنوان مبنای تعیین حقوق و دستمزد "سال آینده" چه در بخش دولتی و برای کارمندان دولت و چه در بخش کارگری قرار می‌گیرد. حال آنکه کارفرما باید مبتنی بر منابع درآمدی آینده حقوق آینده کارگران را تأمین کند.

مبنا قراردادن متغیر تورم پیشینی برای تعیین حقوق و دستمزد آتی کارکنان و کارگران همان اشتباه استراتژیکی است که کشور را سالهاست وارد چرخه مخرب" افزایش تورم- افزایش حقوق- دوباره تشدید تورم- و دوباره افزایش حقوق‌ها" کرده است.

در همین باره ذکر چند نکته مهم و توجه به چند اشتباه راهبردی دولت در همه این سالیان که در سال جاری توسط دولت ۱۳ ام تشدید هم شده است، ضروری به نظر می‌رسد:

۱. تمرکز بر رشد دستمزدها (که یک متغیر اسمی است نه حقیقی) در حالیکه رشد اقتصادی کشور (یعنی رشد واقعی تولید که یک متغیر حقیقی است) در ده‌ها سال اخیر به شدت پایین و نزدیک به صفر بوده است، به معنای "تحمیل هزینه‌هایی بر بخش‌های واقعی اقتصاد کشور است در حالیکه به صورت حقیقی کیک اقتصاد بزرگ نشده است و در نتیجه منابعی برای تأمین هزینه‌های تحمیل شده وجود ندارد".

۲. وقتی تورم رشد می‌کند یعنی سطح عمومی قیمت‌ها برای مصرف کننده رشد کرده است اما نکته مهم مغفول واقع شده اینجاست که تورم برای تولیدکننده نیز(شاخص بهای تولیدکننده:PPI) نیز رشد داشته است و حتی گاهی این رشد بیش از تورم برای مصرف کننده بوده است، بنابراین رشد دستمزدها صرفاً مبتنی بر تورم کالا و خدمات با این بهانه که یک کارگاه تولیدی بیشتر فروش ریالی داشته است، مبنایی عمیقاً اشتباه است چرا که هزینه‌های همان کارگاه تولیدی که ناشی از مواد اولیه و نرخ ارز و … است چه بسا بسیار بیشتر رشد کرده باشد.

۳. در چنین شرایطی کارفرما ناچار می‌شود برای تأمین هزینه‌های اضافی تحمیل شده بر خودش یک یا چند گزینه زیر را توأمان اجرا کند:

الف) تعدیل بخشی از نیروی کار: که بیکاری را تشدید و مقدار تولید کل در کشور را هم کاهش می‌دهد و از این طریق باعث تشدید تورم می‌شود

ب) حذف هزینه‌های ضروری دیگر مثل هزینه‌های مواد اولیه: که بازهم منجر به کاهش تولید کل و رشد تورم می‌شود

ج) افزایش قیمت فروش محصولات و خدمات: که باعث رشد سطح عمومی قیمت‌ها و متعاقباً رشد تورم می‌گردد.

۴. گفته می‌شود که سهم دستمزدها در هزینه تمام شده تولید در ایران کمتر از ۱۰ درصد است، هرچند آمارها در این حوزه به شدت محل تردید اند اما نکته مهم اینجاست که:

اولاً: افزایش دستمزدها، صنایعی که بیشترین اشتغال‌زایی را دارند را متأثر می‌کند. مثل صنایع نساجی و پوشاک و … که سهم دستمزدها بسیار زیاد است.

ثانیاً: صنایع کوچک و متوسط که بیشترین بار ایجاد" اشتغال جدید" در کشور را به دوش میکشند و سهم دستمزدها به دلیل اشتغال بالایی که ایجاد می‌کنند از افزایش شدید اخیر آسیب خواهند دید نه صنایعی مثل فولاد و پتروشیمی و پالایشی وهلدینگ ها و شرکتهای بزرگی که می‌توان گفت از حیث اشتغال‌زایی جدید اشباع شده اند.

بنابراین تصمیم اخیر می‌تواند برای اشتغال کشور به دلیل هدف قراردادن اشتغال‌زاترین بنگاه‌های کشور شدیداً چالش زا باشد.

۵. وزیر محترم کار و برخی دیگر در دفاع از افزایش دستمزدها، ادعا می‌کنند این کار باعث رشد تقاضای کارگران در بازار و به تبع آن تحریک تولید و رشد عرضه می‌شود و به رونق اقتصادی کشور کمک می‌کند، ادعایی که با مختصات فعلی اقتصاد کشور سازگار نیست چراکه:

اولاً: در اقتصادهایی با تورم‌های دورقمی و نوسانات تورمی و ارزی زیاد مثل ایران، افزایش دستمزدها لزوماً منجر به افزایش تقاضا در بازار کالا و خدمات نمی‌شود و صرف افزایش دستمزدها برا کارگران در راستای پس انداز و "ذخیره ارزش" و خرید سرمایه به مراتب ارجح است نسبت به صرف آن در جهت خرید کالاها مصرفی.

ثانیاً: تحریک تولید و افزایش عرضه از محل افزایش دستمزدها در حالیکه با تورم دو رقمی، کاهش موجودی سرمایه (سرمایه گذاری- نمودار اول و دوم)، عطش بنگاه‌های اقتصادی کشور برای سرمایه در گردش به منظور حفظ سطح فعلی تولید روبرو هستیم (نمودار سوم)، اساساً در کوتاه مدت با افزایش دستمزدها امکان پذیر نخواهد بود و مستلزم یک برنامه راهبردی بلندمدت است.

۶. این مدل افزایش حقوق علاوه بر چالش‌های مذکور، کارفرما و تولیدکننده محترم را نیز به سمت دور زدن قوانین و اقتصاد غیررسمی سوق می‌دهد که بازهم این کارگران هستند که بیشترین آسیب را از این ناحیه متحمل می‌شوند.

۷. به دلیل اختلاف ۲۰ درصدی بین افزایش دستمزدها برای نیروهای کار با سابقه کمتر از یک سال و بیشتر از یک سال، تمایل بنگاه‌ها برای جذب نیروهای جدید به مراتب کمتر می‌شود و متعاقباً می‌تواند خالص ایجاد اشتغال در کشور را شدیداً کاهش دهد.

نتیجه‌گیری:

افزایش سطح دستمزدها صرفاً مبتنی بر تورم در حالیکه هیچ تناسبی با رشد حقیقی تولید ندارد علاوه بر اینکه کارگران را با ریسک بزرگ تعدیل و اقتصاد کشور را با ریسک بیکاری مواجه می‌کند و ایجاد اشتغال جدید در سال آتی را نیز برای بنگاه‌های اقتصادی عملاً از دستور خارج می‌کند، باعث می‌شود از دو جهت کاهش عرضه و افزایش قیمتهای تمام شده کالاها و خدمات، تورم در کشور تشدید شود.

از آن‌جا که تورم باعث کاهش ثروت ضعیف‌ترین اقشار و افزایش ثروت غنی‌ترین افراد می‌شود فلذا به عنوان "" مالیات‌ستانی پنهان از دهک‌های کم‌درآمد و سوبسیددهی پنهان به دهک‌های بالا" تعریف شده است. بنابراین در نهایت چنین تصمیمات غیرکارشناسی بیش از همه کارگران را از محل تشدید بیکاری و تورم دچار چالش می‌کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 84
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 30
  • عذرا IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    45 3
    کارگر بینوا که حقوق ناچیزی دارد با این افزایش تازه بخشی از آلامش کم می شود
    • IR ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
      0 1
      این دلسوزی شما دقیقا مثل اونیه که میگه آخ جون نفت گرون شد . خب برادر من نفت گرون بشه غربیه تمام کالاهایی که میده را گرون میکنه . فکر اقتصاد مریص باشید فکر جوانهایی باشید که زن و بچه دارند بیکارند و ...
    • سید علی IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
      2 0
      در همین دو سه سال گذشته تولید کنندگان چندین مرتبه قیمت اجناس تولیدی خود را بالا بردن ولی حقوق کارگران همان سالی یکبار آن هم به اندازه بیست سی درصد بالا رفته کارفرمایان سودهای آنچنانی از گرانی ها بردن و سر کارگر کلاه رفته، حالا امسال که منطقی افزایش حقوق داشته ایم صدای بعضی ها بلند شده؟!!
  • بهنام IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    10 1
    عجب افزایش
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
      29 0
      تازه برا همین‌ افزایش دیروز تاحالا مثل اسپند رو آتیش شدن! از دیروز سرمایه دارها سر کیسه رو شل کردن و کارشناسان!! دارن بر علیه این افزایش تئوری میبافن
  • آرزوی رستم پور واجاری IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    7 27
    با این افزایش حقوق سال 1401 کارفرما بجا 100 کارگر مجبور میشم 30 تا 40 نفر را اخراج کنه. دولت باید سهم مالیات خودش کم منه
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
      17 0
      بیمه بیکاری تامین اجتماعی و اخ کردن حق سنوات کارگر - استثمار کارگر (خورده میوه عمر کارگر)را فراموش کنید حق دادنی است. باید بدهید
  • سید جواد رضوی زاده IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    25 1
    در زمان افزایش افسار گسیخته اجناس که سود آن به جیب تولید کننده و واسطه میرفت و نه کارگران واحد تولیدی همه کارشناسان در خواب بودند آیا پشت سر هیاهو افزایش حقوق کارگران و نه کارمندان همان کسانی نیستند که از افزایش قیمتها نفع برده اند نیستند؟
    • کارگر IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
      2 0
      به قول قدیمیها اینها دست پیش میگیرن که پس نیافتن وگرنه این افزایش خیلی پایین تر از سبد معیشته!...میخوان هم بهونه برای گران کردن داشته باشن هم از دولت باج بگیرن هم پایین بودن حقوقها از خط فقر فراموش بشه!
  • جعفرزحمتکش IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    27 2
    چراوقتی اجناس رابه هر بهانه ای گران میکنند تورم زا نیست فقط افزایش حقوق کارگر تورم زا هست کارگر مرغ عروسی وعزا هست
  • مسیح IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    3 7
    حذف ارز ترجیحی و .... تولید کننده های مظلوم خودرو و لوازم خانگی امار بالای اشتغال به شغلهای انچنانی و نه کاذب ، همه و همه با این افزایش حقوق بالا و ضالمانه مورد هجمه قرار گرفته . وا مصیبتها ، این چند سال ارزانی و اشتغال و تولید و رونق اقتصادی و قدرت خرید چی میشه حالا ، فقط خدا میدونه.
  • مهدی IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    34 1
    معلوم نیست چرا افزایش های نجومی به گیرنده گانش اسیب نمیزند ولی اندک افزایش حقوق کارگر برایش اسیب زاست
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    6 9
    برنده این ماجرا سازمان تامین اجتماعی هست .درحقیقت درامد چشمگیری بات این افزایش نصیب سازمان بابت حق بیمه میشه .دولت هم میدونه تامین اجتماعی امسال بابت پرداخت حقوق به مشکل میخورد درحقیقت با این کار خواست جلوی ورشکستگی صندوق تامین اجتماعی رو بگیره.سال دیگه خیلی از کارگاههای کوچیک یا تعدیل نیرو دارن یا کارگر غیر مجاز
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
      11 0
      دولت میتونه از کارگاه های کوچک حمایت کنه ولی شما گویا خبری از کارخانه های متوسط و بزرگ ندارید. سود هایی در میارن که اگر حقوق کارگر ۱۰ میلیون هم بشه در برابرش هیچه. کارخانه های کاشی به طور متوسط الان ۲۰ تا ۳۰ میلیارد در آمد ماهانه دارن!! یعنی سود خالص
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    16 2
    این هجمه های تبلیغاتی وسیع علیه کارگران زحمتکش واقعا عجیب است. جدا از استدلال های غلط و وارونه گویی های عجیب، واقعیت دردناک نفوذ مافیای سرمایه داران در رسانه های کشور را به زوشنی نشان می دهد.
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    22 0
    تا الان کارفرمایان با این نیروی کار ارزان حال میکردند،کسی از شماها نبود اعتراضی بکنه،چی شده طرف پول و قدرت رو گرفتید،که چرت مینویسید،خدا رو شاهد اعمالتون ببینید،زورتون به ضعیف تریندقشر جامعه رسیده
  • عباسم IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    18 0
    قیمت کالاها هر روز داره میره بالا قیمت برنج در یکسال سه برابر شده تخم مرغ دوبرابر تمامی خرج ها چندین برابر شده اونوقت چندر غاز میخوان بدن به کارگرا میگن تورم ایجاد میکنه تورم رو بانک ها با خلق نقدینگی ایجاد میکنن نه حقوق زیر خط فقر کارگران
  • جعفر IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    2 14
    ایکاش از راه ارائه اجناس وخدمات کمک میکردید تا افزایش حقوق
  • شهروند ایرانی IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    13 1
    سالهاست که دردولتهای قبلی کارگران رالگدمال کرده بودند ودائم بافقرزندگی میکردنداکنون که قدمی برداشته شده خناسان دنبال تجدید فقر گذشته هستند
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    17 3
    لطفا خفه شید
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    6 24
    حقوق کارگران رو وقتی اینقدربالا میبربد یعنی عملا تیشه به ریشه اقتصاد زندگی وهمه چیزمردم میزنین شک نکنین بااینکار کارفرمایان ورشکست میشن یاکارروتعطیل میکنن یا تعدیل نیرو واخراج کارگران رومیکنن چون بازار ومردم توان افزایش قیمت محصولات وتولیدات کارفرما وتولید کننده ایرانی رونداره برید ببینین دربازار لوازم خانگی مگس هم پرنمیزنه چون مردم قدرت خرید ندارن پس افزایش قیمت محصولات برای تامین حقوق کارگران اصلا امکان پذیرنیست مدیران باید فکری برای مهارتورم وکاهش قیمتها کنن نه اینکه با هرتصمیم اوضاع رابدترکنن
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    5 1
    میگن حداقل حقوق چقدر شده جناب وزیر انگار عقل ملت را در حد خودش پایین میدونه که میگه حداقل حقوق و مزایای یک کارگر با همسر و دو فرزند شده 6 ملیون. عمو جان حداقل حقوق یعنی حقوق یک کارگر بدو زن و بچه که حتی چهار ملیون هم نمیشه یعنی 150 دلار یعنی کمتر از حقوق یک روز کارگر در امریکا و ژاپن و اتحادیه اروپا
  • محسن .ف DE ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    4 2
    مطمئنا این افزایش مسخره با مالیات زیاد . تمام حقوق بگیران غیر کارگری رو ناراحت می کنه و از هر راهی عقده خودشون رو خالی می کنند و از هر توجیح و تفسیری علیه کارگران استفاده می کنند در حالی که مالیات و... اخذ شده از کارگران تفاوت آنچنانی در معیشت آنها نمی کند .
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    13 0
    الان برخی شرکت ها در به در دنبال کارگر میگردن چون با حقوقر۴ تومن هیچ کس نمیاد کار کنه و میرن دنبال کارهای آزاد با درآمد بیشتر. شما چی از تولید میدونید؟ فقط دو دوتا چهار تای سود و زیان؟ کارشناس های اقتصادی که حتی یه بار خط تولید رو از نزدیک ندیدن!!
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    21 2
    من تویه شرکت مهندس هستم ولی خدای بالا سر شاهده روم نمی شه برن تو صورت این کارگرها نگاه کنم که ذره ذره داره عمرشون میره و چقدر زحمت میکشن و آخر سر خرجشون کفاف نصف ماهتون رو نمیده در حالیکه صاحب کارخونه میلیار ها تومن سود سالانه داره نشستید اینجا چرتکه ی دو دوتا چارتای سود و زیان می ندازید؟ واقعا که
    • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
      3 0
      احسنت به شما که حرف حق رو زدید
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    14 1
    تعدیل؟ مگه تولید کننده نیروی مازاد میگیره که با افزایش دستمزد تعدیل کنه؟ سرمایه دار و تولید کننده به نیروی کار نیاز داره. اصل تولید نیروی کاره. قشنگ‌معلومه کسایی که این‌ نظرات شاز رو می دن تو عمرشون خط تولید ندیدن
  • جیم IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    17 1
    اشتغالی که همراه با استثمار کارگر و کارمند تولیدی میشه و روزبروز این اقشار زحمتکش را فقیرتر. همون تعطیل بشه بهتره.
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    11 0
    کارگر تا معیشتش تامین نباشه نمیتونه خوب کار کنه. اقتصاد اسلامی رو که نمیخواید اجرا کنید حداقل اقتصاد لیبرالی رو درست اجرا کنید تو اقتصاد لیبرالی در آمد کارگر کفاف مخارج ماهانش رو میده و این باعث افزایش بهره وری و انگیزه ش میشه
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    15 3
    همین امثال حقوق معلم ها و کارمندان به ده میلیون و بالاتر خواهد رسید ولی کسی از اون حرفی نمیزنه
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    9 0
    اگر نمیتونیم‌ عدالت و اقتصاد اسلامی رو اجرا کنیم بهتره نام مقدس اسلام رو از کنار نام ادارات دولتی بر داریم
  • مهران IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    17 3
    چطور افزایش 95 درصد حقوق معلمین و 60 درصد حقوق کارمندان تورم زا نیست اونوقت حقوق کارگر کورتون کرده ؟
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
      0 0
      ۶۰ درصد حداقل حقوقه ینی کسی ۵ میلیون بگیره ۱۰ درصد اضافه میشه مثل من با ۶ سال سابقه کار ۵۵۰۰ به خدا قسم اگر بیشتر بگیرم اونم سال بعد نه الان حداقلی ها کسانی هستن زیر ۵ تومن میگیرن ۴۹۰۰ها از الان من سال بعد بیشتر میگیرن شما میگی معلم من شش سال معلمم استخدام رسمی فرهنگیان خوندم ده بار گفتن رتبه بندی اما کو اجرا لطفا حقتونو از کارفرما بخواید کارمندان سال بعد از همه ی کارگرا بیچاره ترن چون متاهلن و حقوقشون نصف ده میلیون اسمش در رفته حاضرم فیشمو رسانه کنم عیدیمونم پنج روز ریختن ۱۶۰۰ ناقابل که هیچی نمیشه اینا فقیرارو گشنه میکنن خودشونو سیر برادر من
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    7 0
    برای یاد آوری بعضی ها اقتصاد کمونیستی : کار اصله و مالکیت شخصی وجود نداره اقتصاد لیبرالی: سرمایه اصله و سرمایه دار همه کاره است. اقتصاد اسلامی: هم سرمایه مهمه و هم نیروی کارو این دو در اقتصاد و تولید سهم مساوی دارن. ما چه کشوری هستیم؟ جمهوری اسلامی ایران. پس چرا نسخه های لیبرالی میپیچید؟؟ چرا سنگ سود بیشتر سرمایه دار رو به سینه میزنید آقای سایت ارزشی؟ چرا از مظلوم حمایت نمیکنید؟
  • کاردان IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    2 4
    باید از نظر کارشناسان مجرب و اقتصاددانان با دانش استفاده میشد جاییکه هیچ کس سرجای خودش نیست هر بلای سرمان بیاید نباید ناراحت شویم حتما دود این افزایش به چشم قشر ضعیف و بیکاری خواهد انجامید
  • شهروند IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    3 8
    متاسفانه بعضی ها از اقتصاد ، افزایش ۵۷ درصدی رو می بینن ، در حالی که تبعات ناشی از این اتفاق باید بررسی بشه و گاهی ممکنه چنین تصمیماتی در نهایت به از بین رفتن بخش بزرگی از همین ۵۷ درصد ختم بشه و حتی ممکنه هزینه ای بالاتر از این ۵۷ درصد رو به قشر کارگر تحمیل کنه . به هر حال کمک به قشر کارگر باید طوری طراحی و برنامه ریزی بشه که نتیجه ی مثبت بر زندگی و آینده ی کارگر داشته باشه
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
      1 0
      عزیز اینجا صحبت کارشناسی ومنطقی هیچ جایگاهی نداره همونجور که دولت هم تصمیم کارشناسی ومنطقی دراین مورد اتخاذنکرد!!!!!!!!!
  • احمد IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    9 2
    یک مشت سرمایه دار استثمارگر که چندین دهه خون کارگر را تو شیشه کردند الان که دولت کریمه آقای رئیسی می خواهد حقوق کارگران را استیفا کند دوره افتادن و خودشان را کارشناس معرفی می کنند اولا که افزایش حقوق ۵۷درصد نیست و ۳۸درصد است و دوما کلا اگر صد درصد حقوق کارگران زیاد شود سه درصد در قیمت کالا تاثیر دارد پس هوچی گری نکنید
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
      0 0
      برای این طرز فکرت متاسفم
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    12 1
    نترس ما کارگرها آسیب نمی‌بینیم کاش بجای ۵۷ درصد ۱۰۰ درصد اضافه میشد. تمام زندگیمون داریم قسط میدیم حداقل با این افزایش علاوه براینکه قسطها رو پرداخت میکنیم تهش ی چیزی می مونه
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    4 13
    واقعا درست تحلیل شده، امروز تو محل کار من تصمیم گرفته شد یه سری از نیروها تعدیل بشن، چون واقعا شرکت اونقدر درآمد نداره که بتونه حقوق ها رو پرداخت کنه.
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
      1 1
      اون کسب کارهای کوچک هست که باید توسط دولت حمایت بشه نباید حقوق کارگر ضایع بشه و به استثمار گرفته بشه. اصلاح قانون کار لازمه تا هر کارفرمایی با اندک نا ملایمت مالی زورش به کارگر نرسه
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    4 5
    اگر موجب افزایش بیکاری نشود افزایش دستمزد امر خوبی است. منتها باید تا جایی باشد که انگیزه‌ی کارفرما کاهش پیدا نکند
    • IR ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
      0 1
      کارفرمائی که از کارگر بهره کشی کند و مصرف کننده را نیز چپاول کند - باید زالوی خون انسانش نامید تا آدم -
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    8 6
    دم دولت گرم...
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
      1 0
      دم دولت که همیشه گرم است ولی دم قشرکارگر خیلی سرد میشه!
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    کارگر بیچاره نابود شده
  • رضااظهری ورزنه IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    اگرچه همواره دولت درصدد تامین منافع خود بوده وخواهدبودولی ذکراین نکته که اینگونه افزایش هامشکل حقوق بگیران راکه حل نمیکندهیچ بلکه تورم ناشی ازان هنه رابدبخت میکند. نن بارها وبارها پیشنهاد کرده ام اگرسالیانه حدود نیم درصد ویانهایتا۱درصد ازحقوق هاینان کم شود اثرات مثبتش براقتصادکل کشور مطلوبترخواهدبود . چراکه جامعه به هربهانه ای منتظر افزایش حقوق کارگروکادمنداست تا مایحتاج مردم را گران بفروشند. ازطرفی تا کی وکجاباید حقوق دریافتی بره بالا وجوابکو نباشه پس بیایید هرسال یک درصد حقوق راکم بدید و از ان طرف قیمت تموم شده اجناس هم یک درصد وشاید بیشتر کاهشی شود
  • مهدی IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 1
    در اصصل موضوع سرمایه دار پولشو میاره، و کارگر جونشو پس کار از کارگر و سرمایه و چرخ صنعت از کارفرما ایا بهتر نیست درامد و سود باهم بین این دو قشر تقسیم گردد تا هیچ کس ضرر نکنه
    • کارفرما IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
      1 0
      یک چیزی میگی که مرغ پخته هم خنده اش میگیره!!!خخخخخخخخخخخخخخخ
  • US ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 1
    متاسفانه خود کارگرا متوجه نمیشن از نظر اقتصادی این به ضررشون هست و شبکه های خارجی هم میفهمن این موضوع چه تورمی درست میکنه و چه ابعاد امنیتی در آینده داره برا همین بیشتر سعی میکنن فریب بدن افراد رو
  • سعید IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    نویسنده محترم این مقاله بهتره به این نکته هم توجه کنی که حقوق کارگران چه زیاد بشه یا نشه تورم افسار گسیخته به تاخت و تاز خودش ادامه خواهد داد و روز به روز بر بدبختی این کارگران اضافه میشه. حال که بعد از سالیان سال برای اولین بار دولت تصمیم به جبران بخش بسیار ناچیزی از عقب افتادگی این قشر ضعیف گرفته بهتر نیست که شما و امثال شما دندان به جگر گرفته و حرفی نزنید .
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    اصلا 50 درصد هم کمه با این وضعیت اقتصادی. ولی مگه کارمندان را به بهانه جلوگیری تورم 10 درصد افزایش ندادید؟ یعنی کارمند جماعت هم حقوقش افزایش پیدا نکند و هم تورم دوباره 40-50 درصدی بماند؟ در کل خدا به داد کارمند و کارگر جماعت برسه
  • اسحاق IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 1
    اصلا با نظرتون موافق نیستم بهترین تصمیم تو چند دهه گذشته هست
  • کارگر گرسنه IR ۰۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    چه اسیبی تازه روزانه 7/5ساعت کار شده 7دلار دردنیا ساعتی 12دلاز کار میکنند
  • ریکمه IR ۰۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    امان از این کارشناسان قلابی.... ریشه تورم به کسری بودجه و خلق پول از طرف بانک مرکزیه نه افزایش چندر غاز حقوق کارگران.....
  • هادی IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    ب نظر من اگه دولت ده درصد هم حقوق 1401 تعیین میکرد کارفرماها چندین برابر اجناسشون گرون میکردن، دولت باید نظارتش رو قیمت ها بیشتر کن، ک اگه کارفرما سود هنگفتی کرد کارگر بیچاره هم سود متناسب با تورم جامعه رو بدست بیاره. ممنون.
  • مهدی IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 1
    کارگرا همیشه از حقوق کم آسیب میدیدن حالا یه بارم بزار از حقوق زیاد آسیب ببینن!!
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    بدتر از همه اینکه کسانی که بخاطر استخدام نبودن ، خودشون بیمه پرداخت می کنن بر مبنای حقوق اداره کار باید بیمه بپردازن . امسال بیمه شون نزدیک به یک و نیم میلیون تومن میشه !!! کی میتونه با این همه قسط و کرایه خونه و بیکاری برای خودش بیمه آزاد رد کنه ؟ همه چیز به نفع کسانیه که استخدام هستن
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    چرا وقتی یک روز درمیون همه چیز رو گرون میکنین نمیگید کارگر چکار کنه؟ چرا اون موقع نگفتی کارفرما گرون نکن ملت اسیب میبینن حالا الان فکر اسیب ملت هستین؟؟؟؟؟ میخواین زیاد نکنید دنبال بهونه اید؟؟؟؟ خوب حقوق رو زیاد کنید بعد شماها جلو گرونی و تورم رو بگیرید جلو بالا رفتن کرایه خونه رو بگیرید جلو بالا رفتن قیمت ها رو بگیرید تا کارگر اسیب نبینه بس کنید دیگه پدر مردم رو دراوردید اخه جایی ک خط فقر 12 میلیون تومنه 6 تومن حقوق زیاده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • .... IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    حقوق کارگربسته به تورمه.هرچندک یک هزارم تورم حقوق کارگرافزایش نداشته ولی درکل بایدجلوافزایش قیمتهاگرفته بشه.
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 1
    چرا حرف بی ربط میزنید،همه تحلیل هاتون همین شکلی بوده که وضعیت ما کارگران و مملکت به این صورته،تمام زجر وعرق ریزی وکار از خروس خون تا شغال خون مال کارگر ودرآمد و سودش مال کارفرما ودولت،اونوقت تحلیلتون هم که اینطوریه،فقط حدود 500 هزار تومن مالیات برداشته میشه ولی خدمات شهری ورفاهی صفر.؟!!
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    ناراحت بیکاری هستین؟؟؟؟؟ شرط سن برای بازنشستگی رو حذف کنید و بعد از 20 سال کارگر و کارمند رو بازنشسته کنید تا فرصت شغلی برای جوونا فراهم بشه تا طرف فسیل و از کار افتاده نشه بازنشسته نمیکنید و فرصت کار رو از جوونها میگیرید جوونها همه تحصیل کرده و بیکار... همه بی پول... روز ب روز فقر زیاد میشه روز به روز دزدی و خلاف زیاد میشه امار خودکشی ک پنهون میکنید و مرگ و از بین رفتن جوونها رو به نظاره نشستین...
  • رضا IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    نویسنده عزیز اول که تازه 57 درصد گذاشتن روی حقوق... خودت بگو از اول سال تا الا الان کدوم کالای بالای 100درصد گرون نشده که این 57 درصد جبرانش باشه در ثانی تولید کننده توی دو سال قبل حسابی از بهای دستمزد پایین در ایران سود کرده و کدوم کشور منطقه حقوق زیر 150 دلار در ماهه ... تا 1000 تومن رفت روی دلار تولید کننده سریع کشید روی قیمت... مثالش خودرو...
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    1 2
    بنده کارگاهی تولیدی دارم که 18کارگر درآن مشغول بکارهستند.بااین افزایش حقوق ناگهانی وسرسام آور درسال 1401 ناچارم حداقل9نفرازآنها را اخراج کنم! درغیراینصورت قادربه پرداخت حقوق آنان نمیباشم وجززیان چیزی دربرندارد.افزایش قیمت ها هم دیگه به سقف رسیده وحتی میشه گفت ازسقف هم گذشته ودیگه جا نداره وراهی جز کم کردن کارگران باقی نمیمونه! وقتی درجلسات یقه سفیدها میشینن وسر خود تصمیم میگیرن نتیجه تصمیمات نسنجیده میشه عامل تورم وبیکاری بیشتر
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    1 0
    این کار دولت درحق کارگران مثل دوستی خاله خرسه بود.ضربه سنگینی برپیکر کارگر واردکرد.نتیجه اینکار را 6ماهه دوم سال 1401 خواهیم دید.دولت بااینکار به بازار کار کارگران افاغنه رونق بسیارخوبی بخشید.
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    1 0
    من هم یک پیمانکارساختمان هستم وبااین وضعیت،سال آینده به هیچ عنوان نمیتوانم کارگرایرانی بکارگیرم چون توان پرداخت چنین حقوقی را ندارم.
  • احمد IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    دم دولت رئیسی گرم
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    1 0
    بیچاره کارگران که نمیدونن چه تیشه ای به ریشه آنها زده شد؟
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    نگاه پولدارای بی ایمان به طبقه کارگر نگاه ارباب و رعیتی است،سوزش شما بابت تورم نیست،سوزش شما از حسادته،آخه بدبخت ما هزار سال دیگه ام با این افزایش حقوق ها به گرد پای شما نمیرسیم، حالا هی آسمون ریسمون بباف... چقدر حقیرید
  • علی FR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    بیشتر از همه مدیریت مسئولین بی سواد به کارگران آسیب پذیر می رسونه خواهشن نمی خواد افزایش حقوق بدید همون هزار دلار حقوق 3 سال پیش رو واریز کنید.
  • کارگرساده IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    خدا وکیلی کار کردن برای دیگران حرام است بااین وضعیت گدایی خیلی بهتره
  • علی صفری IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    دیگر از کارگر چیزی باقی نمانده که بخواهیم نگرانش باشیم بعنوان یک مهندس 27 سال سابقه و ورزشکار در کمترین هزینه های زندگی خود واوانده ام . تیغ تیز خصوصی سازی ناصحیح و بهانه تورم زا بودن حقوق کارگران ، کارگر را نابود کرد پس برای پر کردن ستون ، از اراجیف ننویسید که ما دیگر چیزی برای از دست دادن نداریم و کارد به استخوان رسیده . بامید فرج مولایمان ...
  • غلامرضا اسلامیان شاهرود IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    با افزایش حقوق 57 درصد نمیخوام. دولت باید سایر تورم و بی عدالتی را ریشه کنه. و هزینه تورم را درمان و هزینه خودش را کم نماید.
  • محمد IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 1
    تو ایران همیشه یه بهونه ای میگیرن و قیمتها را زیاد میکنن، حالا شما ناراحت افزایش حقوق ها که اونم براساس تورم 1400 بسته شده نه تورم 1401 نباش
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    1 1
    کارگرام مثل کارمندا ۱۰ درصد بگیرن چی میشه تورم برا همه هست نکنه آقای رییسی کارگرا رو فقط میبینن ما کارمندا هممون عیال واریم به ما هم رحم کنید
  • مهدی IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    حقوق پرسنل کلا دو درصدر درامد یک شرکت می باشد و برای یک شرکت این حقوقها بسیار ناچیز می باشد که بخواهد به خاطر افزایش حقوق تورم ایجاد کند دولت باید مقابله کند .
  • محمد رضا IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    این بی تدبیری شماست که کمر کارگران را شکسته و سرمایه را درجیب طبقه مرفه سرریز کرده بدبخت ، بیشعور یک کارگر با ماهی 40میلیون ریال چجوری خاواده اش رو اداره کند ، خوب معلومه خانواده پاشیده میشه و بچه راه خلاف وبزه کاری رو درپیش میگیرند ، کجایند مردان عدالت خواه
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    چه کسانی کشور را باتورم له و لورده میکنند .بابا اگر نمیتوانید با ابزار پول مملکت داری کنید ، بجای پول کوپن بدهید تا مردم گذران زندگی کنند . هرکس سواد دارد یا بیسواد است همه را بجای حقوق پولی ،حقوق کوپنی بدهید .تامردم راحت تر زندگی کنند .اگر کارتهای بانکی وجود نداشت میدانید باید چقدر پول کاغذی برای خریدهای جزعی حمل میکردیم کمی از خدا شرم کنید. ما که از برجام نفهمیدیم درونش چیست .با همین بی برجامی خیلی بهتر از این میتوان گردش پولی انجام داد.باید دعا کنیم هرچه زودتر این شر برجام از سر ایران برداشته شود .آمین یاربالعالمین.
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    حالا ببینیم حقوق ما کارمندها چقدر رفته بالا .
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      0 0
      ما کارمندها چون حقوق بگیر خود دولت هستیم هیچی!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    حالا ببینیم حقوق ما کارمندها چقدر رفته بالا .
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    یکسال دو سال افزایش جقوق ندهید ببینید روی قیمتها چه تاسیری دارد.
  • مجتبی IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 1
    کارگر اخراج بشه بهتره تا مفت کار کنه.اونم که زر میزنه کارگر کم میکنم کارش میمونه گوش ندید به این حرفا.تازه100درصد هم حقوق کارگراضافه میشد کم بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس