ارسال سند 5 بندی عادی سازی روابط با ارمنستان از سوی باکو

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با بیان ارسال سندی برای عادی سازی روابط با ایروان گفت، ارمنستان یک سال است که به درخواست باکو پاسخی نداده است.

به گزارش مشرق، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان روز شنبه  گفت که سند پنج بندی را برای عادی سازی روابط به ارمنستان ارسال کرده و منتظر پاسخ از سوی این کشور است.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در مصاحبه با خبرگزاری «آناتولی» گفت: «اگر ارمنستان صادقانه خواهان عادی سازی روابط با آذربایجان است، این فرصت بسیار خوبی برای آنهاست. حدود یک سال است که ارمنستان به پیشنهاد ما پاسخی نداده است.»

وی در ادامه گفت: «آذربایجان برای نشان دادن حسن نیت خود اخیراً پیشنهاد جدیدی به ارمنستان ارائه کرده است. این پیشنهاد یک سند جامع است. ما به طرف ارمنستانی برخی از اصول اساسی که در واقع شامل عادی سازی روابط آذربایجان و ارمنستان می‌شود را  پیشنهاد داده‌ایم.»

بایراموف با اشاره به اینکه این پیشنهاد اخیرا ارسال شده است، گفت: «این سند یک صفحه است و اگر طرف ارمنستانی خواهان عادی سازی روابط است باید رویکرد خود را نسبت به این پیشنهاد اعلام کند و باید بگویم که تمام اصول مندرج در این سند وجود دارد. این سند شامل اصول روابط بین‌الملل است و هیچ چیز غیرعادی در آن وجود ندارد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان اخیرا در واکنش به اظهارات باکو مبنی بر پیشنهاد امضای معاهده صلح داده به ایروان گفت: «دولت جمهوری ارمنستان راهبردی را برای گشایش دوران توسعه صلح آمیز در منطقه اتخاذ کرده و طبیعتاً آمادگی خود را برای برداشتن گام‌هایی در این راستا نشان می‌دهد. چندین بار در بالاترین سطح اعلام شده که این یکی از اولویت‌های دستور کار دولت ارمنستان است.»

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه  پایان یافت و  روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد.

جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره باغ  را از اشغال ارمنستان خارج ساخت. این دو کشور هنوز در خطوط مرزی درگیری‌های پراکنده دارند، هرچند که دو طرف مدعی اتخاذ موضع آشتی جویانه هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    0 12
    استان باکو
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    1 7
    در سنگنوشته های ساسانی نام ایران وحود دارد. ایران با فارسستان فرق دارد. ایران یک کشور مدرن فرانژادی مثل آمریکا و کانادا میباشد.
    • مجتبی از زنجان IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
      0 2
      یعنی هر کشوری قومیت های زیادی داره از لحاظ تاریخ غنی و پیشرفته هستش یعنی الان هند خیلی خوب هستش دیگه تو گیج بودن من شکی نیست اما این تحلیل اشتباه هستش
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    1 9
    حتی یک دست نوشته به زبان ترکی در آذربایجان و خاورمیانه وجود ندارد و این یعنی زبان آذری های باستان به هیچوجه ترکی نبوده. همین الان هم آذری ها کلمات ترکی را نمیتوانند درست تلفظ کنند.
    • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
      3 0
      آخه چرا باید در خاورمیانه موجود باشه وقتی حتی ترک های ایران هم در قفقاز زندگی میکنن (شمال غرب ایران). نمیدونستی؟ بله حالا بدون بله شمال غرب ایران خاورمیانه نیست قفقاز هست. تبریز ارومیه و اردبیل
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    1 10
    چشم بادامی های ازبک و قرقیز و ترکمنستان ربطی به آذری های آریایی ندارد. دیگه علم ژنتیک رو که نمیشه‌در‌بحث نژادی نادیده گرفت.
    • اردبیلی IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
      3 0
      ولی المانی های بلوند به فارس های سبزه و مو سیاه ربط داره.خیلی ها هنوز باور دارن اریایی هستن در حالی که علم دی ان ای یه چیز دگیه نشون میده .خیلی زور زدین اریاییی بشین ولی نشد که نشد
    • IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
      3 0
      نژادپرست نباشید مگر چشم بادامی بودن جرمه؟
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    0 6
    کانال سویز رو ایرانی ها حفاری کردن. لشگر ایرانی ها که از ۱۲ قوم سلطنتی ایرانی یعنی فارس ها آذری ها، کردها و ... تشکیل شده بود. من یک آذری هستم و دوست ندارم کسی ما آذری ها رو از جمع ایرانیان لشگر داریوش و کورش اخراج کنه. ماهم مثل فارسها برای ایران خون دادیم.
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    0 4
    نخجوان را بگیرید و سپس فراخوان بدهید خود ما ترکهای ایران برای فتح آنکا.را کفایت میکنیم لازم‌به دیگر برادران ایرانی مان نیست._ آلب ارسلان‌دیگری خواهیم شد و انکا.را را دوباره دست بسته جلوی مادرمان ایران می اندازیم.
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    0 5
    شنیده ایم که دولت ترکیه نوکری برای ایرانیان را تمام کرده و برای شاه ایرانی آلب ارسلان بزرگ، مراسم یادبود میگیرند.
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    2 1
    اللهم العجل لولیک الفرج «»«»«»«»«»«»«»«»«» (فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم «»«»«»«»«» اللهم العجل لولیک الفرج
  • اردبیلی IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    11 0
    استان ایران که جزیی از حکومت اذربایجان در زمان صفویان خوارزمشاهیان ایلخانان اق قویونلو قره قویونلو بود باید به اذربایجان برگرده
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    0 1
    تیران نباید اجازه این کار رو بده اسینها میخوان کریدور زنگزور بزنن
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    4 0
    شما حتی اصول اولیه خبرنگاری رو در تیتر خبر رعایت نکرده اید. اگر منظور مکاتبه پایتخت هاست باید باکو و ایروان گفته شود اگر مراد کشورهاست باید ارمنستان و آزربایجان آورده شود از شما تعجب می کنم که ادعای بی طرفی دارید. البته نگویید که چرا من آزربایجان را با ذ ننوشته ام که خود ذ اصلت عربی دارد و در کلماتی با ریشه عربی نوشته می شود و آزربایجان قطعا ریشه عربی ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس