بمب خوشه ای یمن

استفاده از بمب‌های خوشه‌ای از سوی آمریکا و عربستان در جریان حمله به افغانستان، عراق و یمن ثبت شده است.

به گزارش مشرق،‌ طرفداران ممنوعیت استفاده از بمب‌های خوشه‌ای می‌گویند که بمب‌های خوشه‌ای به طور بی رویه جان افراد را می‌گیرند و مدت‌ها پس از پرتاب شدن، همچنان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازند.

به گزارش «ایندیپندنت»، از یمن گرفته تا افغانستان و جنوب شرقی آسیا، مهمات منفجر نشده از بمب‌های خوشه‌ای سال‌ها یا حتی دهه‌ها پس از پرتاب مهمات، همچنان به کشتار و معلولیت مردم ادامه می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

استفاده از بمب‌های ممنوعه آمریکایی در حمله به صنعاء

اگرچه بسیاری از کشورها به یک کنوانسیون جهانی پیوسته اند که استفاده از آن‌ها را محدود می‌کند، بمب‌های خوشه‌ای هنوز در مناطق درگیری در سراسر جهان استفاده می‌شود.

بمب‌های خوشه‌ای سلاح‌هایی هستند که معمولا از هوا به سمت زمین پرتاب شده که در یک منطقه بزرگ پراکنده می‌شوند و هدف از استفاده از این مهمات تخریب یک منطقه گسترده و چندین هدف به طور همزمان است.

بیشتر بخوانید:

کشف یک بمب خوشه‌ای در سرپل ذهاب

به گفته کمیته بین المللی صلیب سرخ، بمب‌های خوشه‌ای را می‌توان با هواپیما، توپخانه و موشک شلیک کرد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، می گوید که فراتر از آسیب اولیه ناشی از این مهمات در هنگام برخورد، میزان عدم انفجار بمب‌ها در برخی از درگیری‌های اخیر تا ۴۰ درصد است.

استفاده از این بمب‌ها بخش‌هایی از زمین را پر از بمب‌هایی منفجر نشده باقی می‌گذارد، که می‌توانند منفجر شوند.

بازگشت به زندگی عادی در آن مناطق، به ویژه در مناطق پرجمعیت، خطرناک می‌شود؛ برخی از کشورهای جنگ‌زده سال‌ها تلاش می‌کنند تا بمب‌های خوشه‌ای منفجر نشده را پاکسازی و یا خنثی کنند.

استفاده از بمب‌های خوشه‌ای به خودی خود قوانین بین المللی را نقض نمی‌کند، اما استفاده از آن‌ها علیه غیرنظامیان می‌تواند نقض قوانین بین المللی به حساب آید.

بیش از ۱۲۰ کشور به کنوانسیون منع استفاده از بمب‌های خوشه‌ای ملحق شده‌اند که توافق کردند از استفاده، تولید، انتقال یا انبار کردن این نوع سلاح‌ها خودداری کنند؛ آمریکا هیچگاه به این کنوانسیون ملحق نشد.

این بمب‌ها در بسیاری از درگیری‌های اخیر مورد استفاده قرار گرفته اند.

رژیم صهیونیستی از بمب‌های خوشه‌ای در مناطق غیرنظامی در جنوب لبنان استفاده کرده است، از جمله در تجاوز سال ۱۹۸۲ که به رسیدن نظامیان صهیونیستی به بیروت، پایتخت لبنان منجر شد.

در طول جنگ یک ماهه سال ۲۰۰۶، دیده بان حقوق بشر و سازمان ملل، اعلام کردند که رژیم صهیونیستی به شلیک ۴ میلیون بمب خوشه‌ای به لبنان اقدام کرده است؛ تعدادی از این مهمات منفجر نشده باقی مانده است که جان غیرنظامیان لبنانی را تا به امروز تهدید می‌کند.

همچنین ائتلاف سعودی به دلیل استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در جنگ یمن همواره مورد انتقاد قرار گرفته است.

طبق گزارش سازمان ملل، در سال ۲۰۱۷، یمن دومین کشور مرگبار از نظر مورد حمله قرار گرفتن با بمب‌های خوشه‌ای بود.

سازمان ملل، می گوید کودکان یمنی مدت‌ها پس از شلیک این مهمات کشته یا ناقص شده اند؛ این موضوع تخمین تلفات واقعی این بمب‌ها را دشوار می‌کند.

به ادعای پنتاگون، آخرین استفاده گسترده آمریکا از بمب‌های خوشه‌ای در جریان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ بود.

آمریکا در ابتدا بمب‌های خوشه‌ای را بخشی جدایی ناپذیر از زرادخانه خود در جریان حمله به افغانستان در سال ۲۰۰۱ در نظر گرفت.

در سه سال اول، تخمین زده می‌شود که ائتلاف به سرکردگی آمریکا بیش از هزار و ۵۰۰ بمب خوشه‌ای را در افغانستان شلیک کرده است.

وزارت دفاع آمریکا قرار بود استفاده از هر گونه مهمات خوشه‌ای با میزان مهمات منفجر نشده بیش از یک درصد را متوقف کند اما دولت ترامپ این سیاست را لغو کرد و به فرماندهان اجازه داد استفاده از این مهمات را تایید کنند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حمید ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    2 0
    چیزهای دیگه ای هم هستند که خطرشون از بمب خوشه ای بیشتر است
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    0 0
    در فتح حلب به دست جبهه مقاومت ارتش روسیه از بمب های خوشه ای بطور گسترده ای استفاده کرد
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      0 0
      دستش درد نکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس