مبارزین فلسطینی تصمیم گرفتند تا انتقام شهدای جنایت حرم ابراهیمی را از اشغالگران بگیرند و طراحی عملیات نیز بر عهده مهندسی جوان و بیست و پنج ساله به نام "یحیی عبداللطیف عیاش" بود.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، همانطور که در بخش قبلی گفته شد، در 25 فوریه 1994 میلادی یک یهودی تندرو به نام "باروخ گلدشتاین" با همراهی نیروهای نظامی و امنیتی اسراییل دست به جنایت هولناکی در حرم شریف حضرت ابراهیم(ع) در شهر الخلیل زد که این جنایت، موجب آغاز فصل جدیدی در مبارزات مجاهدین فلسطینی گردید که طی آن کابوسی از مرگ و وحشت دامن ساکنان سرزمین های اشغالی را گرفت.

هرچند عامل این جنایت در همانجا به دست دیگر نمازگزاران کشته شد اما افکار عمومی انتظار داشتند تا سران رژیم صهیونیستی لااقل در حد حرف هم که شده وقوع این جنایت هولناک را محکوم کند اما نه تنها اینطور نشد، بلکه این رژیم با تشکیل کمیته ای فرمایشی، قربانیان اصلی ماجرا را مجرم شناخت و قبر عامل جنایت نیز تبدیل به زیارتگاهی برای اشغالگران شد.

برای همین بود که مبارزین فلسطینی تصمیم بر انتقام گرفتند و طراحی عملیات نیز بر عهده مهندسی جوان و بیست و پنج ساله به نام "یحیی عبداللطیف عیاش" بود.

یحیی عیاش که دستگاههای عریض و طویل امنیتی و اطلاعاتی اسراییل سالها به دنبال شکار او بودند، از بنیانگذاران شاخه نظاکمی حماس بود که با طراحی دهها عملیات شهادت طلبانه، مسئول مستقیم به هلاکت رساندن بیش از 500 اشغالگر صهیونیست محسوب می شد.

مهندس در اولین گام، یکی از نیروهای زبده و مورد اعتماد خود یعنی شهید "رائد زکارنه" را آماده عملیات کرد.


مجاهد شهید رائد زکارنه

این عملیات که به دلیل محل انجام آن به عملیات "عفوله" معروف شد، درست در چهلمین روز وقوع جنایت حرم ابراهیمی شکل گرفت.

يك خودروى میتسوبیشی که دو هفته قبل به دست مجاهدین حماس افتاده بود، مملو از مواد منفجره، توسط مجاهد استشهادى "رائد زكارنه" ربه مقابل ايستگاه مركزى حمل و نقل خودروهاى اسراييلى منتقل شده و در ساعت ۱۲:۲۵ دقيقه 6/4/1994 توسط اين شهادت‏طلب منفجر می شود.


مجاهد شهید رائد زکارنه

در پی این عملیات که سران اسراییل بخوبی اثر انگشت مهندس عیاش را در آن می دیدند، 8 اشغالگر صهیونیست کشته و بیش از 50 نفر دیگر زخمی شدند.

* انفجار در خط اتوبوس رانی شماره 80

دومین پاسخ مبارزین فلسطینی درست یک هفته بعد از عملیات "عفوله" و زمانی شکل گرفت که اشغالگران مشغول برگزاری جشنی برای زنده نگه داشتن یاد و خاطر افرادشان بودند که در جنگ اعراب و اسراییل به هلاکت رسیدند.

این بار مجری عملیات جوانی بیست و چند ساله به نام "عمارعمارنه" بود.

عمار در ساعت 8:50 دقیقه 13/4/94 کمربند انفجاری همراه خود را در داخل یک خودروی اسراییلی در محور معروف به شماره 80 شهر "الخضیره" را فعال کرده و دومین ضربه مهلک را بر امنیت سرزمین های اشغالی زند که به موجب آن 5 نظامی صهیونیست کشته و 32 تن دیگر به شدت مجروح شدند.

با انجام این دو عملیات، صهیونیستها فهمیدند که مجاهدین فلسطینی برای گرفتن انتقام جنایت حرم ابراهیمی مصمم بوده و به این سادگی ها دست بردار نیستند.

این موضوع زمانی برای صهیونیستها کاملا مسجل شد که یحیی عیاش سومین و مهمترین عملیات را در یکی از حیاتی ترین اماکن سرزمین های اشغالی و با استفاده از یکی از زبده ترین نیروهایش انجام داد؛ عملیاتی که طی آن، قلب اسراییل از هم پاشید.

ماجرای این عملیات را در بخش بعدی خواهید خواند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • غلامرضا ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    2 1
    خدایش بیامرزد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس