5 هزار میلیارد ریال برای به کارگیری فناوری‌های نوین در حوزه آب اختصاص یافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه دادند تا سقف پنج هزار میلیارد ریال برای پژوهش برای به کارگیری فناوری‌های نوین در حوزه آب و باروری ابرها هزینه کند.

به گزارش مشرق، در نوبت بعد از ظهر روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی و بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه ۱۴۰۱،   پیشنهاد «محمد رشیدی» نماینده کرمانشاه برای الحاق به تبصره (۸) لایحه بودجه مطرح شد که به تصویب نمایندگان رسید.

بر اساس این پیشنهاد که مصوب شد: به دولت اجازه داده می شود نسبت به ایجاد سازمان توسعه و بهره برداری فناوری های نوین آب های جوی در زیر مجموعه وزارت نیرو بر اساس اساسنامه ای که تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت نیرو به تصویب هیات وزیران می رسد، اقدام کند. این سازمان مجاز خواهد بود با بهره مندی از درآمدهای اختصاصی و کمک دولت نسبت به انتقال و به کارگیری فناوری های نوین به منظور بهبود شرایط آبی کشور در مناطق مستعد اقدام کند.

در ادامه این پیشنهاد آمده است: اعتبار مورد نیاز برای ایجاد، راهبری، تامین و بهره برداری از تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز در سال ۱۴۰۱ از  محل منابع جدول شماره ۲۲ موضوع جزء بند (ی) تبصره (۱ )این قانون و با جابه جایی مصارف پیش بینی شده با تشخیص وزیر نیرو در سقف پنج هزار میلیارد ریال پرداخت خواهد شد. همچنین از تاریخ تشکیل دستگاه های اجرایی طرح باروری ابرها به شماره۱۳۱۰۰۲۰۱۰۰۱ این سازمان خواهد بود. در سال ۱۴۰۱ کمک های دولت از محل ردیف متفرقه ۵۱۰۱۰۰۱ جدول شماره ۹ این قانون پرداخت و در سال آینده ردیف مستقل برای این سازمان پیش بینی خواهد شد.

رشیدی پیش از رای گیری در سخنانی گفت: کشور در شرایط سخت کم آبی قرار دارد و باید در بهره بردای از آب های جوی با دقت بیشتر و با برنامه علمی عمل کرد.

وی  اضافه کرد: برای اینکه کارهای پژوهشی در زمینه آب به خوبی انجام شود سازمان توسعه نوین‌ آب های جوی نیازمند تجهیزات است و باید کمک کنیم درآمد اختصاصی لازم برای این سازمان فراهم شود که میزان آن با تشخیص وزیر نیرو میزان ۵۰۰ میلیارد تومان است.

«سیدحمیدپور محمدی» نماینده دولت در مجلس در این باره گفت: کشور ما از لحاظ میزان بارش ها در وضعیت نامناسبی است و هر پول و ریالی که صرف تحقیقات آب شود تا استفاده بهینه از آب شود، خوب است. اما پیشنهاد مطرح شده دو ایراد دارد که اگر این دو ایراد برطرف شود، دولت با آن موافق است.

وی افزود: نخست اینکه کلمه درآمد اختصاصی را اصلاح کنید چرا که دولت در بودجه برای اصلاح ساختار و حتی مجلس کلمه درآمد اختصاصی را کنار گذاشت. دوم اینکه سازمان جدید مطرح شد که به سازمان جدید نیاز نیست و دستگاه های متولی می توانند این کار را انجام دهند و اگر این دو اصلاحیه انجام شود، دولت با این پیشنهاد موافق است.

«رحیم زارع» سخنگوی کمیسیون تلفیق هم در موافقت با این پیشنهاد گفت:‌ بیش از دو دهه خشکسالی در کشور حاکم است و کمیسیون با این پیشنهاد موافق است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس