شهر پهپادی

پرنده‌های بدون سرنشین انتحاری با طراحی خاص و دقت رعب‌آور، چند سالی است وارد یگانهای نیروی هوافضای سپاه شده‌اند اما با ورود آنها به شهرهای زیرزمینی، بر اهمیت و تاثیرگذاری آنها افزوده شده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، توسعه شهرهای موشکی و سیلوهای زیرزمینی که از دید تجهیزات جاسوسی و اطلاعاتی دشمن مخفی هستند، در سالهای اخیر یکی از برگ های برنده سپاه پاسداران و یکی از ارکان مهم قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران به حساب می آیند. در اقدامی مهم و قابل توجه، این بار نیروی هوافضای سپاه به مناسبت سوم شعبان میلاد امام حسین (ع) و روز پاسدار، برای اولین بار از یک شهر زیرزمینی پهپادی رونمایی و فصل جدیدی را در ارتقاء و نمایش توان پرنده های بدون سرنشین کشورمان باز کرد.

اما اینکه توانایی فوق دارای چه ارزش هایی است و چگونه می تواند به توان دفاعی کشورمان یاری رساند، موضوعی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.  

بیشتر بخوانید:

پهپادهای مرموز سپاه؛ مکمل نابودی «دیمونا» توسط موشک‌های بالستیک/ تست موفق اولین «یورش فوجی» پرنده‌های انتحاری ایرانی انجام شد +عکس و فیلم

عماد نقطه‌زن هم در خشاب «تیربار موشکی» سپاه قرار گرفت/ رونمایی از لانچر خاص بالستیک‌های دوربرد ایرانی +عکس

تجربه جمهوری اسلامی در توسعه موشک های بالستیک و لزوم حفاظت از انبارها و پرتابگرهای آنها از گزند دشمنان فرامنطقه ای و مجهز، در نهایت ایران را به سمت توسعه و احداث شهرهای موشک های و سیلوهای پرتاب زیرزمینی سوق داد؛  برنامه ای که مشخصا بیش از یک دهه عمر قدمت داشته و رونمایی از آن، به شدت کفه ترازو چه در بحث عملیاتی و چه عملیات روانی را به نفع جمهوری اسلامی ایران در حوزه بازدارندگی بالا برد.

برخی از شهرهای موشکی، مشخصا با نمایش سیلوها از طرف ایران برای طرف های غربی عیان شده و مشخص است که عمدتا این سیلوها و شهرهای موشکی در مناطق کوهستانی کشور -گه فراوان و پراکنده هم هستند- ساخته شده اند چراکه لایه های قطور سنگ ها در حکم یک پوشش و سنگر طبیعی، نفوذ به این پایگاه ها را اگر نگوییم ناممکن ولی بسیار بسیار سخت کرده اند.

طبیعتا در پروسه یک درگیری، سیلوهای موشکی به شلیک های متعدد پرداخته و به علت فناوری توسعه یافته برای بارگذاری سریع تر این موشک ها که مدتی پیش رونمایی شد، عملیات با سرعت بیشتری انجام می شود. پرتابگرهای متحرک موشکی نیز به سرعت از این پایگاه های زیرزمینی خارج و پس از پرتاب می توانند به سرعت داخل پایگاه شده و اقدام به مسلح سازی مجدد کنند. در عین حال،  بحث دیگری که در شهرهای موشکی شاهد آن بودیم، مسئله انبار کردن حجم قابل توجهی از موشک هاست که در کنار پروسه پرتاب، یک سیکل کامل بازدارندگی و انهدام طرف مقابل را در اختیار نیروهای عملیاتی قرار می دهد.

رونمایی از پایگاه‌های زیرزمینی پهپادی و موشکی

آنچه در شهر زیر زمینی پهپادی سپاه که در اخیرا رونمایی شد، مشاهده کردیم به نظر پیروی از همان پروژه شهر های موشکی است با این تفاوت که این بار به جای موشک ها، پرنده های بدون سرنشین به زیر زمین رفته اند که ابتکاری خاص و منحصربفرد در جهان محسوب می شود. نکته قابل توجه دیگر، پهپادهای منتقل شده به این شهر زیر زمینی هستند. تصاویر منتشر شده از رونمایی اخیر نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از پهپادهای انتحاری و خاص سپاه در این پایگاه مستقر شده اند.

این پهپادهای انتحاری اولین بار در جریان رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۵ و بار دیگر در جریان رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ به میدان وارد شده و تصاویر ثبت شده از عملیات آنها، دقت حیرآوری را به نمایش گذاشت. پروسه پرتاب این پرنده های بدون سرنشین در رزمایش اخیر سپاه یعنی پیامبر اعظم (ص) ۱۷، به نمایش گذاشته شد. این پرنده های بدون سرنشین در داخل نوعی کانتینر روی هم قرار گرفته و با ترتیبی خاص،  به کمک یک شتاب دهنده به پرواز در آمده و در مرحله بعدی نیز موتور اصلی آنها فعال می شود.

نگاهی به ۵ ویژگی مهم «اولین شهر پهپادی» سپاه پاسداران/ عضو جدید و ناشناخته به خانواده پرنده‌های انتحاری ایرانی افزوده شد +عکس و فیلم

پهپاد انتحاری سپاه در رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۵ - لحظاتی قبل از هدف قرار دادن نمونه سامانه پدافندی سام ۶

نگاهی به ۵ ویژگی مهم «اولین شهر پهپادی» سپاه پاسداران/ عضو جدید و ناشناخته به خانواده پرنده‌های انتحاری ایرانی افزوده شد +عکس و فیلم

دقت تحسین برانگیز پهپاد انتحاری سپاه در رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷

این کانتینرهای حامل این پرنده های بدون سرنشین را می توان بر پشت یک کشنده نصب کرده و به سرعت در وضعیت پرتاب قرار دارد. به همین خاطر، سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه رونمایی از شهر پهپادی،  نکته قابل توجهی را در این زمینه ارائه کرد و گفت: "در این پایگاه در لحظه می توانیم ۶۰ فروند پهپاد را به پرواز درآوریم و به دلیل آنکه  برد این پرنده های بدون سرنشین زیاد است؛ محدودیت هدف نداریم و هر متخاصمی را می توانیم مورد اصابت قرار دهیم. "

نگاهی به ۵ ویژگی مهم «اولین شهر پهپادی» سپاه پاسداران/ عضو جدید و ناشناخته به خانواده پرنده‌های انتحاری ایرانی افزوده شد +عکس و فیلم

حامل ۵ فروندی پهپادهای انتحاری سپاه در شهر زیرزمینی

بر اساس تصاویر منتشره از این مرکز ویژه، در هر کدام از کانتینرهای حامل پهپاد های انتحاری، ۵ فروند پرنده مشاهده می شود و با توجه به صحبت سردار حاجی زاده، فقط در این پایگاه حداقل ۱۲ حامل پهپاد انتحاری به صورت آماده برای عملیات واکنش سریع وجود دارند.

پهپاد های انتحاری سپاه، دو مدل شد

در تصاویر منتشر شده از شهر زمینی پهپادهای سپاه، در کنار پهپادهای سفید رنگی که همانند نمونه های دیده شده در رزمایش های قبلی هستند، تعدادی پهپاد با همان طراحی کلی و به رنگ سیاه مشاهده شده است. این پرنده های بدون سرنشین نسبت به مدل اولیه، از اندازه کوچک تری برخوردار هستند و همچنین در نوک بال نیز شاهد تفاوت بین دو پهپاد هستیم. در پهپادهای انتحاری نسل اولیه، در نوک بال دو زائد عمودی هم به سمت بالا هم پایین است و در مدل جدیدتر و کوچک تر، صرفا به سمت بالاست.

نگاهی به ۵ ویژگی مهم «اولین شهر پهپادی» سپاه پاسداران/ عضو جدید و ناشناخته به خانواده پرنده‌های انتحاری ایرانی افزوده شد +عکس و فیلم

پهپاد انتحاری سپاه در شهر زیر زمینی - مدل اولیه - به وضعیت در نوک بال دقت کنید

نگاهی به ۵ ویژگی مهم «اولین شهر پهپادی» سپاه پاسداران/ عضو جدید و ناشناخته به خانواده پرنده‌های انتحاری ایرانی افزوده شد +عکس و فیلم

پهپاد انتحاری مدل جدید سپاه در شهر زیرزمینی - به طراحی متفاوت در نوک بال دقت کنید

از مشخصات دقیق پروازی این دو مدل اطلاعات خاصی در دسترس نیست ولی مدل جدید تر، به نظر با برد کمتر توسعه پیدا کرده و به نظر می رسد برای پوشش دادن اهداف در فاصله نزدیک تر به کار می رود. نکته قابل توجه دیگر در خصوص این پهپاد، رنگ تیره به کار رفته در بدنه آن است که تشخیص چشمی آن را در فضاهای کم نور برای دشمن سخت تر می کند و به نظر می رسد مخصوص عملیات های شبانه و غافلگیرانه هستند.

نگاهی به ۵ ویژگی مهم «اولین شهر پهپادی» سپاه پاسداران/ عضو جدید و ناشناخته به خانواده پرنده‌های انتحاری ایرانی افزوده شد +عکس و فیلم

بخشی از پهپادهای انتحاری سپاه در شهر زیر زمینی 

یک مسئله قابل توجه دیگر در خصوص شهر پهپادی سپاه، نمایش تعدادی از پرنده های بدون سرنشین انتحاری نسل اول بود که در تصاویر بخش پایینی آنها محو شده بودند. در سایر تصاویر مربوط به این رونمایی که در کلیپ موجود در گزارش هم قابل رویت است، مشخصا چنین مسئله ای رویت نمی شود. در حال حاضر نمی توان به صورت قطعی در این خصوص نظر داد ولی بحث حمل نوعی موشک یا ریز مهمات و حتی پهپادهای کوچک تر در زیر این پرنده بدون سرنشین، نکته دور از ذهنی نیست و می تواند قابلیت های این پلتفرم را به صورت ویژه، افزایش دهد.

روند توسعه و ارتقاء قدرت پهپادی نیروهای مسلح، نقش قابل توجهی در موفقیت استراتژی دفاعی کشورمان داشته، ولی با رونمایی از شهر زیززمینی و وارد شدن پهپادهای انتحاری به این پایگاه ها و همچنین اقداماتی همچون افزودن حامل ها، موجب شده تا این تجهیزات نیز همانند موشک ها، جزو دارایی های استراتژیک و خاص جمهوری اسلامی ایران محسوب شوند و اکنون پهپادهای انتحاری سپاه پاسداران نیز ماموریت های جدید وبزرگتری در زمینه بازدارندگی و تنبیه هر نوع تفکر متجاوزانه، بر عهده گرفته اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    75 3
    ماشالله
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      10 61
      چرا ما انقد نمايش قدرت ميديم تو زماني كه نبايد .بعد اينا مگه محرمانه نيستن .
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      13 0
      8.50 قطعا یه کشوری پشت پرده قصد حمله به ایران داشته یا هم برا دست بالا در برجام همه کارشون رو حساب کتاب دمشون گرم
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    1 6
    به نظرم مثل ارتش آمریکا پهباد با بال تا شونده از تیوب های تعبیه شده در بدنه هواپیما وشلیک آنها هنگام پرواز هواپیمای ترابری می‌شود استفاده کرد،
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    36 6
    تا قبل از جنگ اکراین فکر میکردم روسیه توی حوزه جنگ های شبکه محور و ترکیبی جدید حرفی برای گفتن داره ، ولی عملا نشون داد با تاکتیک های 40 سال قبل داره میره جلو و تجهیزات جدیدشم داره تلفات سنگین میده و تبلیغاتی بیش نبوده . فکر میکنم ایران یه پا از روسیه جلوتر باشه توی این حوزه .
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      9 15
      شما انقد به خودت فشار نيار ميترسم نتوني تحمل كني
    • سروش IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      27 0
      عزیز من دو چیز که باعث شده آمریکا و ناتو از روسیه بترسند : اول اینکه خیلی زود عصبانی میشه دوم تسلیحات هسته ای هست. ولی در مورد ایران اینکه ارتش و سپاه ایران سربازانی داره که اولا به نیروی ایمان به خداوند توکل و توصل دارند. دوم به روز آمدی سریع و با سرعت نیروی رزمی است و سوم صبر و حوصله زیاد.چهارم مردان واقعی میدان نبرد هستند. پنجم انگیزه به خاک مالیدن پشت دشمن را در صورت تجاوز دارند. ولی در ارتش روسیه می بینیم که این نگیزه وجود نداره. ارتشی که از پشتیبانی لجستیکی لازم بر خوردار نیست و دشمن را ضعیف پنداشته در مورد آمریکا از پشتیبانی لجستیکی خوبی برخوردارند ولی موقع حمله منتظر حضور بتمن و مرد عنکبوتی و کاپتان آمریکا میشن و اونها هم تا از افسانه های هالیودی بیرون بیان سربازاشون با تلفات زیاد فرار کردند نمونه بارز اون افغانستان غرب و شرق تسلیحات محور هستند پس به درد نمی خورند. در واقع ارتش خاصی ندارند.
    • MD ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      20 0
      جنگ شهری خیلی سخته، در ضمن نیروهای اوکراین هم همچنین بی دست و پا نیستن، از طرفی هم روسیه نمیخواد به شهرها و مردم آسیب زیادی برسه چرا که از نظر تبلیغاتی تحت فشار قرار خواهد گرفت و در آینده اعتماد و پشتیبانی همین مردم رو هم لازم داره. تقریبا نیمی از مردم اوکراین از نظر فکری و سیاسی تمایل به روسیه دارند که در انتخابات اوکراین دیده شد و اول بار رئیس جمهور مایل به روسیه رای آورد که بحث تقلب در انتخابات توسط غربیها و طرفداران غرب مطرح شد و کشور شلوغ شد و بعضی افراد غربی حتی کاترین اشتون در جمع آشوبگران حاضر شدند و باعث شدند انتخابات باطل و انتخابات دیگری انجام شد.
  • US ۰۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    3 67
    طیاره به سبک ترکیه بسازید که بیرقدار غوغایی به پا کرده که نگو!
    • محققی IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      31 6
      تویی که باپرچم منحوث امریکا پیام میدی معلومه که حال وروز خوشی نداری قرص هات دیر نشه عمو برو سریع بگیر بخواب
    • پری مجرد 45 ساله IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      17 1
      منحوس عزیزم درسته نه منحوث
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      15 1
      ترکیه تجهیزاتش مال جنگ جهانی دومه تو سوریه گوشمالیش دادیم
  • علی IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    41 4
    اگر سپاه نبود، کشور هم نبود. زنده باد سپاه عزیز جمهوری مظلوم اسلامی ما
  • احمد شیرازی IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    17 1
    طیرا ابابیل
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 12
    اگه به پهپاد سفیدا اون قسمت زائده ای که انتهای بالهاش هست دقت کنید پیشانی کار آرم یا نوشته ای است که محوش کردن در چند تصویر. علتش چیه یعنی چی نوشته یا مثلا اگه رویت میشد شاید کارخانه ای که سازنده اون قسمته لو میرفت یا ...
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      12 0
      اون قسمتی که شطرنجی شده کد مربوط به هر پهپاد هستش که نمیشه نشونش بدن و هر پهپاد کد عملیاتی جدا داره
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    15 1
    ای کاش در دفاع فرهنگی هم مثل دفاع نظامی سرمایه گذاری میکردیم و خائنان و جاسوس های این عرصه را شناسایی میکردید و با انها برخورد میکردید
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    19 0
    اجرتان با امیرالمومنین،انشاء الله نتایج آنرا روی فرق سر وهابیهای یهودی ببینیم.
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    14 0
    آقادم بچه های سپاه گرم..شما ببینید روسها چقدر دراین جنگ از اوکراین ضربه میخورن..چون توانایی پهبادی شون ضعیفه...
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    1 15
    در یک شبه سازی واقعی از میدان جنگ نیروها به دو قسمت مهاجم و مدافع تقسیم می شوند و هر کدام سعی می نمایند که در یک جنگ شبه واقعی شرکت و پیروز شوند. اینکه ما یک ماکت از یک مکانی درست کنیم و بدونه در نظر گرفتن امکانات دفاعی طرف مقابل به آن حمله کرده و پیروز شویم مثال ضرب المثل خود گویی و خود خندی می باشد
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      2 0
      توقع داری تمام ترفندها و برنامه هایی که برای صحنه مانور جهت تطبیق با صحنه نبرد واقعی تدارک دیده میشه را برای همه به نمایش بگذارند. مطمئنا" دست اندرکاران مانور فکر نحوه شبیه سازی پدافند حریف را هم می کنند.
  • ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    11 0
    درود بر سپاه و ارتش و کل نیروهای مسلح و درود بر ایمان و غیرت ایرانی. همچنین میلاد مسعود سالار شهیدان امام حسین (ع) و روز پاسدار بر تمام پاسداران جان بر کف انقلاب اسلامی مبارک و پیروز باد.
  • ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    10 0
    درود بر سپاه و ارتش و کل نیروهای مسلح و درود بر ایمان و غیرت ایرانی. همچنین میلاد مسعود سالار شهیدان امام حسین (ع) و روز پاسدار بر تمام پاسداران جان بر کف انقلاب اسلامی مبارک و پیروز باد.
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    1 13
    بعد اینکه اسراییل انبتر پهپادی را روی زمین نابود کرد انها را به زیر زمین بردید
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
      4 1
      کدوم انبتر (انبار) را می‌فرمایید؟ لطفاً مصداقی و با ارائه اسناد قابل استناد، نظر بدین.
  • MY ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    18 0
    سلام بر سپاه. لعنت به دشمنان و طلب کمی تفکر از زامبی ها
  • علیرضا IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    8 0
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت غیور مردان ایراین از نسل پیامبر اعظم کشور عزیز ایران با این تجهیزات هم از جان و مال و ناموس مردم دفاع میکند و هم به دیگر کشورها اعلام میکند که ما می توانیم بدون کمک دیگران پیشرفت داشته باشیم . نیروهای مسلح نشان داده اند که با قدرت حافظ کشور با توکل بر خداوند متعال هستند - و من الله توفیق
  • حمید IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    8 1
    اگه یک دانه از این سلاحها را زمان جنگ داشتیم الان خیلی از دوستانم پیش ما بودن
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    7 0
    هزار ماشا الله تا میتوانید موشک درست کنید خیلی لازمه غربی ها بد جور گزیده شدن
  • مجید IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 6
    کپی مدل هاروپ وهارپی اسرائیل است که پدافند اس 300وپانیستر روسیه رادر سوریه وارمنستان تارومارکردند واز رده خارج شده اند درحال حاضر پهپادها باهوش مصنوعی وجنگندهای پیشرو حرکت می کنند یک اف 35ویا جنگنده طوفان انگلیسی 50فروند پهپاد چه از نوع انتحاری چه تهاجمی را باخود می برد ودستورحمله رایا خلبان جنگنده می دهد یا هوش مصنوعی جدیدآ روسیه هم یم ابر پهپاد به نام آخونتینک را آزمایش کرد که حتی می تواند جنگنده هم باشد مال ما بد نیستند ولی خوب هم نیستند
  • MD ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    4 0
    یک مسئله که در زمان برخورد موشکهای بالستیک مایل پرتاب با ارتفاع کمتر نسبت به موشکهای برد بلند که تقریبا هنگام برخورد به صورت عمودی با هدف برخورد میکنند توجه مرا جلب کرد این بود که موشکهایی که در هنگام برخورد با هدف به صورت مایل برخورد میکنند درست به وسط هدف یا تقریبا از نقطه مرکزی هدف به طرف انتهای آن برخوردار میکند. پیشنهاد من این بود که موشکهایی که در هنگام برخورد با هدف به صورت مایل و از کنار برخورد میکنند بهتر است که نقطه برخورد آنها قسمت ابتدایی هدف یعنی از مرکز هدف به طرف ابتدای هدف محل برخورد در نظر گرفته شد تا موج و ضربه ای که از خود برخورد جرم خود موشک نیز در ابتدا ایجاد میشود حرف خوبی جهت ایجاد انفجار بعدی صورت دهد. البته این نظر ساده فیزیکی من است. نظر کارشناسان را هم جویا شوید کارسازتر بود.
  • یاور IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    7 0
    تا چشم دشمنان ایران کور شود هزار ماشاءالله
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    4 0
    احساس غرور میکنم. سیدالشهداء پشتیبان شما باشه همیشه و همه جا. الحق مایه افتخار و سربلندی ایران و ایرانی هستید. کوروش و داریوش و خشایار شاه به شما فرزندان راستین ایرانزمین می یابند.
  • مرصاد IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    3 0
    در این دنیایی ؛ که قانون بدتر از جنگل در آن حاکم است ؛ اگر میخواهی باشی و حرفی برای گفتن داشته باشی ، باید و باید ؛ قوی باشی ! این دستور قرآن است !!
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    2 1
    خوب است منتها ابداع هم داشته باشید
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    3 0
    زنده باد محور ورجاوند مقاومت
  • محمد IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    1 0
    با عرص خسته نباشید به دلیرمردان عیور و همواره هوشیار درپناه حق و عنایات امام عصر (عج) باشید واقعاً مایه مباهات ملت شریف ایران هستید به فرمان رهبر سپاه باید پیش رونده و رو به اوج حرکت کند مطمئناً سپاه عزیز درکنار ارتش عزتمند و بسیج میلیونی و نیروهای انتظامی اجازه کوچکترین نگاه سوء به ایران عزیزمان را به هیچ دشمنی نخواهند داد به وجود شما عزیزان میبالیم.
  • alireza IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 0
    از نظر تولید و قدرت پهبادی جزء کشورهای اول دنیا هستیم ولی حیف ماهواره درفضانداریم تا جهت هدایت و کنترل دقیق ازفاصله دور هدایت شون کنیم.ایران سالهاست در جهت پرتاب ماهواره به مدارهای دورتر در فضا تلاش می کنه ولی بخاطر تحریمها این روند با دشواری زیاد داره پیش می‌ره دوکشور میتونن در این عرصه به ما کمک کنند.چین و بخصوص روسیه در علم فضا خیلی پیشرفته هستن و شرایط تحریم ایران سالهاست که خیلی سود کردن ولی هیچوقت حاضر نمیشن در این راه به ایران کمترین کمکی بکنم.اگه روزی از بند تحریمها رها بشیم باید به این دو لاشخور درس حسابی داد
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    1 0
    دست خدا به همراهتان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس