رشد ۶ درصدی شاخص اهدای خون در سال ۱۴۰۰/ شرایط اهدای خون چیست؟

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران ضمن دعوت از مردم برای اهدای خون، میزان رشد شاخص اهدای خون در ۱۱ ماه سال جاری را ۶.۳ درصد اعلام کرد.

به گزارش مشرق،‌ در ۱۱ ماه سال جاری حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به مراکز و کلینیک‌های اهدای خون در سراسر کشور مراجعه کرده‌اند که از این تعداد، حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.

عباس صداقت، سخنگوی سازمان انتقال خون درباره رشد آمار اهدای خون، گفت: خوشبختانه با احساس مسئولیت هموطنان شریف و نوع‌دوست و اهداکنندگان همراه سازمان انتقال خون ایران، شاخص اهدای خون در ۱۱ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال ۹۹، حدود ۶.۳ درصد رشد داشته است.

کدام استان‌ها بیشترین رشد شاخص اهدای خون را دارند؟

وی افزود: استان لرستان با ۱۶ درصد، استان ایلام با ۱۲.۵ درصد و استان تهران با ۱۲ درصد رشد به ترتیب بیشترین رشد شاخص اهدای خون را نسبت به سایر استان‌های کشور در ۱۱ ماه ابتدای سال جاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، به خود اختصاص داده‌اند.

شاخص اهدای مستمر ۵۵ درصد است

شاخص "اهدای مستمر" که از شاخص های بسیار مهم در عرصه‌های بین‌الملل و ملی و یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار در شاخص "ضریب سلامتی خون" محسوب می‌شود، در ۱۱ ماه ابتدای سال جاری حدود ۵۵ درصد برآورد شده است که این شاخص نیز نسبت به همین بازه زمانی در سال ۱۳۹۹ حدود ۰.۲ درصد در کل کشور رشد داشته است.

به گفته صداقت، استان‌های تهران، قم و قزوین به ترتیب با حدود ۴.۵ درصد، سه درصد و ۲.۴ درصد، بیشترین رشد را در "شاخص اهدای مستمر" نسبت به سایر استان‌های کشور در ۱۱ ماه اول سال جاری تجربه کرده‌اند.

سهم بانوان در اهدای خون چه‌قدر است؟

سخنگوی سازمان انتقال خون درباره میزان اهدای خون بانوان کشور تصریح کرد: شاخص اهدای خون بانوان در کشور در ۱۱ ماه سال جاری همچنان به صورت چشمگیری، کمتر از متوسط کشورهای توسعه‌یافته و تقریبا حدود ۴.۵ درصد برآورد می‌شود. سهم اهدای خون از سوی بانوان استان‌های لرستان، سیستان و بلوچستان و کردستان در ۱۱ ماه سال جاری، بیشتر از سایر استان‌های کشور برآورد شده که به ترتیب حدود ۹ درصد، ۷.۴ و ۷.۳ درصد بوده است.

وی با بیان این‌که از فروردین تا بهمن‌ماه سال جاری حدود ۲۷۵ هزار نفر از اهداکنندگان خون، اهداکننده بار اول بوده‌اند که حدود ۱۵ درصد از کل موارد اهدای خون را در طی این مدت شامل می‌شود، گفت: سازمان انتقال خون ایران امید دارد با توجه به تغییر هرم جمعیت اهداکنندگان و لزوم مشارکت هرچه بیشتر جوانان و نوجوانان در تأمین ذخایر خون و فرآورده‌های خون مورد نیاز مراکز درمانی و بیماران کشورمان، ضریب تبدیل اهدای بار اول به اهدای مستمر با سرعت بیشتری رخ دهد.

به گفته وی، اهداکنندگانی که طی ۱۲ ماه، سابقه اهدای موفق خون را دو بار و یا بیشتر ثبت کنند به عنوان اهداکننده مستمر محسوب می‌شوند.

شرایط اهدای خون چیست؟

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور ضمن دعوت از مردم برای اهدای خون در روزهای پایانی سال، درباره شرایط اهدای خون بیان داشت: داشتن حداقل سن ۱۸ سال و حداکثر ۶۰ سال (اهداکنندگان مستمر تا ۶۵)، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم و رعایت فواصل اهدای خون (هر ۸ هفته یک‌بار مشروط به آن که تعداد دفعات اهدای خون در طول یک‌سال برای آقایان از چهار بار و برای خانم‌ها از سه بار بیشتر نشود) و همچنین همراه داشتن اصل کارت شناسایی (کارت ملی) برای اهداکنندگان خون الزامی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 1
    بخدا بگید سفر به سیستان و بلوچستان رو از شرایط اهدای خون بردارن من دو سال ماموریت ایرانشهر بودم الان ۶ ماهه اومدم تهران هر چی التماس میکنم ازم خون نمیگیرن میگن تا اخر سال بعد
  • سعید رضایی 28 IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    2 0
    بروید خون بدهید تا هموطنانمان جان بگیرند اجرکم عندالله
  • مجید IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    1 0
    آقا ما یه بار رفتیم خون بدیم انقد مارو اذیت کردن ، با خودم عهد بستم که تا عمر دارم پامو تو انتقال خون نزارم ،. قدیم بابت خون پول می دادن با عزت و احترام هزاربار ، الان پول نمی گیریم ، بی احترامی هم می کنین. اینو که می گم برای خودم شد . یه سری ادمای بی شعورو گذاشتن اونجا هم خونتو میگیره هم بهت بی احترامی ....
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
      0 0
      مشکل اینه که جزء رو به کل تعمیم میدهی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس