کد خبر 1346971
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳
ماجرای حذف ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۱ به کجا رسید

معاون پارلمانی و حقوقی اتاق تعاون ایران گفت: ارز ترجیحی در بودجه امسال ۸ میلیارد دلار بوده و دولت فعلی این رقم را به ۱۰ میلیارد دلار افزایش داده که جمع این اعداد ۱۸ میلیارد دلار اختصاص یافت.

به گزارش مشرق، مهرداد لاهوتی معاون امور پارلمانی و حقوقی اتاق تعاون ایران، اظهار داشت: دولت قبلی هم در حال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به تدریج بود، به طوری که از اختصاص ارز ترجیحی به  ۲۵ قلم کالا در سال ۱۴۰۰ به ۵قلم کالا شامل دارو، گندم، گنجاله، روغن نباتی و ذرت کاهش داده بود.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ این بحث وجود دارد که آیا ارز ترجیحی حذف و روش دیگری جایگزین می شود، بیان داشت: دولت به غیر از یارانه ای که به  ۷۶ میلیون نفر ۴۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان، پرداخت می‌شد،   به میزان ۳۱ هزار میلیارد تومان برای ۵۳ میلیون نفر و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان تحت یارانه فقر مطلق نیز یارانه پرداخت می کرد همچنین ۱۷۲ هزار میلیارد تومان نیز تحت عنوان یارانه حمایتی در تبصره ۱۴ پیشنهاد داده است اما روش جایگزین را مشخص نکرده بود.

وی ادامه داد:  در کمیسیون تلفیق یکی از پیشنهادها این بود به غیر از دارو که همه مردم را تحت پوشش قرار می دهد، گندم حذف شود.

لاهوتی گفت: در این پیشنهاد پیش بینی شده است که  یارانه جدید ۶۰ میلیون نفر را در دو بخش ۳۸ میلیون نفر و ۲۲ میلیون تحت پوشش قرار دهد به طوریکه به ۳۸ میلیون نفر اول ۶ قلم کالا و  ۲۲ میلیون نفر بعد ۷ قلم کالا به صورت کارت اعتبار اختصاص یابد.

وی افزود: البته در این طرح قرار بود میزان یارانه ۱۷۲ هزار میلیارد تومان پیشنهاد دولت به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. همچنین یک پیشنهاد هم  این بود همان ۱۷۲ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا نکند و با محاسبه ارز ۴۲۰۰  این رقم به  ۹ میلیارد دلار با نظارت بیشتر همان روش قبلی و حفظ ارز ۴۲۰۰ ادامه پیدا کند و نگرانی تورم و افزایش قیمت‌ها جلوگیری همانند دولت قبلی ارز ترجیحی که به تدریج در حال حذف بود، ادامه پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: در کمیسیون تلفیق حفظ ارز ترجیحی به مبلغ ۹ میلیارد دلار مصوب شد که بار مالی سنگین ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال جدید به دولت تحمیل نشود، همچنین  شرایط برای دولت در سال های آینده نیز سنگین نشود. مجلس درحال حاضر بررسی بندهای درآمدها را انجام می‌دهد و در رسیدگی به هزینه باید دید؛ با این تفاوت نگاه؛ رای مثبت به مصوبه کمسیون تلفیق داده می‌شود یا اینکه تصمیم جدیدی اتخاذ خواهد شد که به نظر بنده کمیسیون تلفیق تصمیم درستی گرفته و امیدوارم صحن مجلس هم به این مصوبه رای مثبت دهد وفضای تورمی اقتصاد را تورمی‌تر نکند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس