کد خبر 1346100
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
احترام به اصل چین واحد؛ کلید بازسازی روابط چین و آمریکا

مقام‌ها و کارشناسان چینی در پنجاهمین سالگرد صدور بیانیه شانگهای، از آمریکا خواستند تا به اصل چین واحد احترام گذاشته تا روابط پکن-واشنگتن به حالت عادی بازگردد.

به گزارش مشرق، «وانگ ایی» وزیر امور خارجه چین در افتتاحیه این نشست در سخنانی ویدئویی متذکر شد که بیانیه شانگهای به بیگانگی بین چین و آمریکا پایان داد و ۲ طرف به سمت عادی سازی روابط پیش رفتند.

وزیر امور خارجه چین خاطرنشان کرد که ۲ کشور باید اصل چین واحد را حفظ کرده و شالوده سیاسی روابط چین و آمریکا را تحکیم کنند. تایوان از زمان‌های قدیم بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو چین بوده است.

وانگ ایی افزود: تاریخ به مردم نشان می‌دهد که با پیروی از روند روزگار، ۲ کشور می‌توانند انتخاب استراتژیک درستی داشته باشند؛ کشورهایی با نظام اجتماعی متفاوت می‌توانند با تاکید بر زمینه‌های مشترک و احترام به تفاوت‌ها به همزیستی مسالمت آمیز دست یابند. ما می‌توانیم با پیروی از هنجارهای اصلی روابط بین‌الملل، بنیانی محکم برای روابط چین و آمریکا بسازیم.

«ژین گانگ» سفیر چین در آمریکا نیز در پیامی ویدئویی گفت: پکن و واشنگتن باید روابط دوجانبه را به سمت مسیر درست، توسعه سالم و با ثبات سوق دهند.

«لین سونگتیان» رییس انجمن دوستی خلق چین با کشورهای خارجی هم در این نشست تاکید کرد که بیانیه شانگهای نمونه‌ای همکاری برد-برد است که براساس آن کشورهای مختلف زمینه‌های همکاری را پیدا کرده و به تفاوت‌ها احترام می‌گذارند.

وی ادامه داد: ۵۰ سال تاریخ گواهی می‌دهد تا زمانی که ۲ طرف به روح بیانیه شانگهای پایبند باشند و به اصل احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری پایبند باشند، چین و آمریکا به طور کامل قادر به توسعه مشترک روابط هستند.

لین تصریح کرد: کلید ترمیم روابط بین چین و آمریکا در این است که آیا واشنگتن می‌تواند در ذهنیت و تئوری خود همگام با زمانه باشد و یاد بگیرد که به همکاری برد-برد با چین و سایر کشورهای در حال توسعه احترام بگذارد و از آنها حمایت کند یا نه؟

براساس این گزارش، در طول ۵۰ سال گذشته ۵۰ ایالت آمریکا و استان چین و همچنین ۲۳۳ شهر ۲ کشور با یکدیگر خواهر خوانده شده‌اند. حجم روابط اقتصادی ۲ کشور در سال ۲۰۲۱ نیز با وجود چالش‌های مختلف از جمله پاندمی کرونا با ۲۸.۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن به ۷۵۶ میلیارد دلار رسید.

جفری لمان معاون رییس دانشگاه نیویورک در شانگهای نیز در این خصوص با بیان اینکه بهترین راه برای ایجاد اعتماد در روابط پکن و واشنگتن گفت‌وگوهای غیررسمی است، گفت: اعتقاد دارم که ما درباره سقوط دائمی در بواط ۲ کشور صحبت نمی‌کنیم. معتقدم که این موضوع موقتی است. فکر می‌کنم نیاز به چندین سال زمان است تا اعتماد بین پکن و واشنگتن ایجاد شود.

وی دومین عامل کلیدی در توسعه روابط را «تلاش مشترک؛ پروژه مشترک» عنوان کرد و افزود: دنیا شاهد مشکلات فراوانی است و این مشکلات از طریق همکاری قابل حل است. هر اندازه بیشتر برای حل مشکلات همکاری کنیم، احساس بهتری نسبت به یکدیگر خواهیم داشت و اعتماد بازسازی خواهد شد.

جاستین اُ جک رییس نمایندگان دفتر چین در دانشگاه ویرجینا در این رابطه گفت: روابط چین و آمریکا با تبادل ورزشکاران، دانشجویان و اساتید بین ملت‌های ما آغاز شد و آینده روابط ۲ کشور را ایجاد کرد. برای تقویت مناسبات باید تبادلات مردمی را افزایش داد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بختیاری DE ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 0
    امریکای تروریست با از دست دادن قدرت پوشالی خود ، از طریق ایجاد جنگهای غیر مستقیم توسط افرادی خودفروخته و ساده لوح مثل زلنسکی بدنبال ضعیف کردن رقبای خود هست.اگر سران تایوان دارای عقل و هوشیاری باشند به دام شیطان بزرگ وارد نخواهند.چون بی شک بعداز ماجرای اوکراین ((( که باهدف ضعیف کردن روسیه و اروپا ایجاد شده))) نوبت به تایوان،هند وچین خواهد رسید..در ضمن این ادعاهای کلید بازسازی روابط با چین تماما نقشه هست و همگان اطلاع دارند امریکای وحشی بدعهد و بی شرافت هست و اگر لحظه ای فرصت پیدا کند سریعا ضربه وارد خواهد کرد به طرف مقابل.
  • سیاوش IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    کلید؟ فکر کنم کلید دست حسن آقاست!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس