چرا لبنانی‌ها به طرح «شورای همکاری خلیج فارس» اعتماد ندارند؟/ گزارش اختصاصی

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بدون اعلام قبلی، طرحی تحت عنوان بازگرداندن مجدد اعتماد به لبنان را مطرح کردند، اما بسیاری از لبنانی‌ها معتقدند هدف اصلی آن، دست گذاشتن بر سلاح مقاومت است.

به گزارش مشرق، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بدون اعلام قبلی، طرحی تحت عنوان بازگرداندن مجدد اعتماد به لبنان را آن هم پس از بحران آفرینی‌های مختلفی مطرح کردند به طوری که احمد ناصر محمد الصباح وزیر خارجه کویت در سفر به لبنان اعلام کرد که حامل پیامی کویتی، شورای همکاری (خلیج فارس)، عربی و بین المللی است که اقدامات و اندیشه‌های پیشنهادی را برای لبنان به همراه دارد.

با این حال، اهداف اصلی این ابتکار همچنان کاملا مشخص نبوده و جزئیات بندهای آن به دست رسانه‌ها نرسیده است.

لبنان، کشور کویت،

«قاسم هاشم» نماینده جنبش امل در پارلمان لبنان در این زمینه می‌گوید: لبنان حق اتخاذ مواضع سیاسی خاص خود را دارد و نتیجه تنوع ساختارهای سیاسی تشکیل دهنده صحنه سیاسی لبنان امروز برادران عرب ما باید تنوع موجود در ساختار سیاسی لبنان را درک کنند.

لبنان، کشور کویت،

پس امروز مقاومت یک گزینه و روندی در راستای منافع تمام لبنانی‌ها به شمار می‌رود، هر چند برخی از آنها با این روند همسویی ندارند این نظر آنها است که در آن آزاد هستند و می‌توانند هر آنچه که می‌خواهند بگویند اما مقاومت شجاعت، کارایی و توانمندی خود را طی دهه‌های گذشته ثابت کرده است.

لبنان، کشور کویت،

وی خاطر نشان کرد: اگرچه این یک نقطه اختلاف قلمداد می‌شود، اما همین مسئله نیز یکی از عوامل قدرت در لبنان است و هرگز نقطه اختلاف و  تضاد با کشورهای دوست و برادر نبوده است.

لبنان، کشور کویت،

براساس دیدگاه تحلیلگران هدف اصلی از اعلام پروژه‌های اقتصادی و مصالحه‌های عربی و تمرکز بر این پروژه‌ها دست گذاشتن بر سلاح مقاومت است همه این موارد سبب شده تا بسیاری از مردم، تحلیلگران و کارشناسان به هر ابتکار عمل عربی که این روزها در قبال سوریه و لبنان مطرح شود به دید شک و تردید بنگرند.

لبنان، کشور کویت،

«حسن مراد» وزیر مشاور سابق در امور تجاری لبنان می‌گوید: به طور کلی تمام کشورها دست روی لبنان گذاشته‌اند، اما بدون آنکه از لبنان بپرسند که خودش چه می‌خواهد؟، این در حالی است که ما در لبنان کاملا می‌دانیم چه می‌خواهیم، ما از همه می‌خواهیم که دست از لبنان بکشند وما را به حال خود رها کنند و در هدف اصلی ترسیم شده برای لبنان دخالت نکنند زیرا آنچه آنها هدف گذاری کرده‌اند، سلاح مقاومت است.

لبنان، کشور کویت،

وی خاطر نشان کرد: درباره هر پیشنهاد و طرحی که از خارج می‌آید نیز تا زمانی که احترام به کرامت لبنان محور نباشد باید به دید شک و تردید نگریست.

لبنان، کشور کویت،

آیا جامعه لبنان به ابتکارهایی که در هیاهوی رسانه‌ای به افکار عمومی این کشور ارائه شد اعتمادی و اتکایی دارد، این مسئله به ویژه در سایه نبود اعتماد متقابل با دولت و جامعه جهانی چگونه است؟

لبنان، کشور کویت،

یک شهروند لبنانی می‌گوید: در واقع درباره این ابتکار عمل من می‌خواهم به سخنی که دبیرکل (حزب الله لبنان) داشتند استناد کنم، ما به عنوان یک ملت مقاومت و اهالی مقاومت هیچ اهمیتی به این ابتکار عمل‌ها نمی‌دهیم، اما درباره باور داشتن آنها نیز باید بگویم که آنها سرابی بیش نیستند و اطمینان داریم که از آنها هیچ چیز محقق نمی‌شود، زیرا قرار است به عنوان اهرم فشاری برای مذاکره و گفتگو استفاده شده و در واقع اهرم فشاری برای تحمیل پیش شرط هایشان به کار می‌گیرند.

لبنان، کشور کویت،

وی افزود: ما به عنوان طرفی که موفق به شکست اسرائیل، آمریکا و تکفیری‌ها شده‌ایم هرگز ممکن نیست که در مقابل شرط‌های دیکته شده آنها تسلیم شویم.

شهروند دیگری هم تصریح می‌کند که این ابتکار از نظر ما غیر قابل قبول است زیرا مقاومت و جامعه مقاومت را محکوم کرده و در تضاد با تصمیمات لبنانی‌هاست.

لبنان، کشور کویت،

«سلاح مقاومت در حقیقت حیات ما است، اگر سلاح مقاومت را از ما بگیرند، در حقیقت حیات ما را گرفته‌اند»، سخن صریح یک شهروند دیگر است.

لبنان، کشور کویت،

شهروند دیگری هم خاطر نشان کرده است: برخی از آشنایان ما شهیدانی تقدیم کرده‌اند و این امر اصلا نمی‌تواند مسئله‌ای قابل مذاکره باشد، درباره تصمیمات و ابتکارعملهای شورای همکاری هم باید بگویم که ارزشی ندارد.

لبنان، کشور کویت،

ابتکارعمل شورای همکاری در سینی نقره به طرفداران نابودی مقاومت تقدیم شده است در حالی که مشکلات مردم لبنان به دلیل بحران‌هایی است که شرایط موجود یا تحریم‌های خارجی تحمیل شده بر آنها روز به روز افزون تر می‌شود. در مقابل هیچ کشور عربی هم حاضر نیست برای نجات مردم لبنان از این مشکلات پیش قدم شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس