کد خبر 1344768
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
بار پورتو روی دوش طارمی

مهدی طارمی بالاخره پنجشنبه‌شب توانست نخستین حضورش در لیگ اروپا را تجربه کند و ازقضا استارت کارش در این تورنمنت مهم اروپایی با درخششی قابل‌توجه همراه بود.

به گزارش مشرق، مهدی طارمی بالاخره پنجشنبه‌شب توانست نخستین حضورش در لیگ اروپا را تجربه کند و ازقضا استارت کارش در این تورنمنت مهم اروپایی با درخششی قابل‌توجه همراه بود. مهاجم ایرانی پورتو که با تشخیص سرمربی تیم در دیدار رفت برابر لاتزیو در پرتغال نیمکت‌نشین بود و راهی زمین نشد، با این‌حال هم‌تیمی‌هایش برد ارزشمندی در آن مسابقه به‌دست آوردند و ۲ بر یک به پیروزی رسیدند. سرجیو کونسیسائو، سرمربی پورتو پس از آن بازی دلیل عدم استفاده از برخی ستاره‌های تیمش ازجمله طارمی را استراحت دادن به آنها عنوان کرده بود، اما این مربی جوان به‌خوبی می‌دانست که تیمش در ایتالیا کار سختی پیش‌رو خواهد داشت. او طارمی را از ابتدا در ترکیب تیمش به میدان فرستاد و او هم با درخشش خود جواب اعتماد سرمربی را داد. طارمی درحالی‌که تیمش یک گل خورده بود با یک پنالتی که روی خودش اتفاق افتاده بود بازی را به تساوی کشاند و در نیمه دوم هم با یک پاس استادانه اوریبه را صاحب موقعیت گلزنی کرد تا با این گل خیال پورتو از صعود تا حد زیادی راحت شود. این بازی درنهایت با تساوی ۲-۲ خاتمه یافت تا یاران طارمی با برتری ۴ بر ۳ درمجموع، راهی مرحله یک‌هشتم نهایی این مسابقات شوند.

درخشش در گام نخست

طارمی در این دیدار به‌قدری خوب کار کرد که ازسوی بسیاری از سایت‌ها به‌عنوان بهترین بازیکن زمین معرفی شد و حتی به‌عنوان یکی از کاندیداهای بازیکن هفته این تورنمنت هم انتخاب شده است که به‌زودی نفر برتر با آرای مردمی انتخاب خواهد شد. روزنامه اوجوگو پرتغال در گزارشی از این دیدار نوشته است: «صعود پورتو به دور بعد لیگ اروپا با امضای طارمی ممکن شد و این مهاجم ایرانی باز هم درخشید تا تیمش بتواند صعود به مرحله بعد را در دیداری دشوار جشن بگیرد. این ملی‌پوش ایرانی در بازی رفت به میدان نرفت، اما در مسابقه برگشت در رم انگیزه زیادی داشت و از همان ابتدا نشان داد به‌دنبال درخشش در نخستین مسابقه خود در لیگ اروپا است. در دقیقه ۳۱ بازی داور ابتدا یک کارت زرد به طارمی بابت شبیه‌سازی نشان داد، اما خوشبختانه VAR وجود داشت و در بازبینی صحنه مشخص شد واقعا خطایی روی این بازیکن در محوطه جریمه حریف انجام شده است. به این ترتیب خود او پشت توپ قرار گرفت و این پنالتی حساس را به گل تبدیل کرد. طارمی پس از چند هفته افت و بحران گلزنی حالا دوباره به اوج برگشته و یکی از نفرات تاثیرگذار تیمش در دیدارهای اخیر بوده است. او را می‌توان موتور محرک تیم دانست که با گلزنی و البته پاس گل‌هایش توانسته پورتو را به موفقیت‌های زیادی برساند. عملکرد بسیار خوب او در این بازی سبب شد تا کاندیدای بازیکن هفته لیگ اروپا نیز بشود و درکنار ریکاردو هورتا، مهاجم براگا دو بازیکن شاغل در تیم‌های پرتغالی هستند که در این هفته نمایش خوبی داشتند و در بین بهترین‌ها قرار گرفته‌اند. پورتو حالا علاوه‌بر رقابت‌های لیگ پرتغال، در لیگ اروپا نیز یک مدعی جدی محسوب می‌شود و امیدوار است بتواند به مراحل پایانی این تورنمنت راه پیدا کند.»

البته باتوجه به قرعه‌کشی روز گذشته صعود این تیم به مرحله بعد چندان کار آسانی نخواهد بود؛ چراکه این تیم باید با لیون دیدار کند و باتوجه به اینکه تیم فرانسوی در دور گروهی این مسابقات صدرنشین شده است، از امتیاز میزبانی در مسابقه برگشت برخوردار خواهد بود.

سرجیو کونسیسائو، سرمربی پورتو نیز پس از این مسابقه درباره عملکرد شاگردانش و کسب جواز صعود به دور بعد گفت: «بازی بسیار سختی بود و می‌دانستیم که لاتزیو به‌راحتی تسلیم نمی‌شود. ما چند اشتباه در اوایل مسابقه داشتیم و همین موضوع درنهایت باعث شد تا تیم حریف به گل برسد. آنها بازیکنان بسیار خوبی در ترکیب خود دارند که می‌توانند در هر لحظه نتیجه را تغییر دهند. بازیکنان ما باید بدانند کوچک‌ترین اشتباهی در چنین سطحی از فوتبال بهای سنگینی دارد و می‌تواند به ضرر تیم‌ها تمام شود.» او در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا قبول دارد با عملکرد انفرادی طارمی و برخی ستاره‌های دیگر تیمش توانسته در این بازی به تساوی برسد، گفت: «دوست ندارم چنین تحلیلی داشته باشم و این اتفاقات را حاصل نمایش فردی بازیکن بدانم. درست است که طارمی روی هر دو گل تیم تاثیرگذار بود، اما فقط او نبود که در این مسابقه درخشید و این گل‌ها حاصل کار گروهی همه بازیکنان بوده است. بابت این موفقیت باید به همه تیم تبریک بگوییم.»

شگرد خاص طارمی

در ایتالیا هم رسانه‌های این کشور به تمجید از نقش طارمی در صعود پورتو به مرحله بعد پرداختند. سایت «توتومرکاتووب» در این‌باره نوشته است: «شکست نزدیک لاتزیو در دیدار رفت باعث شد شاگردان مائوریتسیو ساری به بازی برگشت امیدوار بمانند و به‌دنبال این بودند تا در خانه نتیجه خوبی کسب کنند. آنها حتی شروع خوبی هم داشتند و توانستند خیلی زود گل نخست را به ثمر برسانند، اما در ادامه اتفاقاتی رقم خورد که باعث شد این تیم نتواند صعود به دور بعد را جشن بگیرد. نمایش خوب مهدی طارمی یکی از مهم‌ترین دلایل ناکامی تیم ایتالیایی بود و آنها باوجود اینکه درنهایت موفق شدند به تساوی برسند، اما این برای صعود کافی نبود. لاتزیو اگرچه این بازی را نباخت، اما این عملکرد برای صعود آنها به یک‌هشتم نهایی کافی نبود و این پورتو بود که با نمایش خوب طارمی تیم صعودکننده از پلی‌آف این مسابقات لقب گرفت.» این سایت در مطلب دیگری درخصوص این بازی اقدام به نمره‌دهی به بازیکنان دو تیم در پایان مسابقه کرده که طارمی با نمره ۵/۷ به‌عنوان بهترین بازیکن زمین و ستاره پورتو معرفی شده است. این سایت با تمجید از عملکرد این مهاجم ایرانی می‌نویسد: «او عملا به‌تنهایی توانست بازی را به سود تیمش عوض کند و در لحظه‌ای که پنالتی را به سود تیمش گرفت، بسیار زیرک و باهوش عمل کرد. این همان چیزی است که طارمی در آن مهارت دارد و توانست با گرفتن یک پنالتی دوباره تیمش را در موقعیت برتر قرار دهد. گل دوم پورتو هم با پاس طلایی او به اوریبه حاصل شد و نشان داد که به‌تنهایی می‌تواند سرنوشت مسابقه را تغییر دهد. طارمی کارش به‌صورت کامل انجام داد و درنهایت در دقایق پایانی بازی تعویض شد تا برای دیدارهای بعدی تیمش سرحال باشد.»

سایت «پورتگل» پرتغال نیز همانند سایر رسانه‌ها از نقش کلیدی طارمی در این مسابقه تمجید کرده و معتقد است این ستاره ایرانی با نمایش خوب خود توانست بازی را به نفع تیمش عوض کند: «بازگشت طارمی به ترکیب اروپایی پورتو تاثیر زیادی روی نتیجه‌گیری این تیم داشت و شاگردان کونسیسائو موفق شدند بازی باخته برابر لاتزیو را درنهایت به تساوی بکشانند و راهی دور بعد شوند. لحظه کلیدی این مسابقه را مهدی طارمی رقم زد؛ جایی‌که در ابتدا تصور می‌شد برای گرفتن خطای پنالتی شبیه‌سازی کرده است، اما بازبینی صحنه توسط داوران ویدئویی نشان داد واقعا روی او خطا صورت گرفته است؛ گلی که او زد باعث شد تا برتری لاتزیو دوام چندانی نداشته باشد و پورتو بتواند کنترل بازی را به‌دست بگیرد. طارمی این روزها به همان ستاره تاثیرگذار پورتو در فصل قبل و اوایل فصل‌جاری بدل شده و با ادامه این روند می‌تواند موفقیت‌های بیشتری را درکنار تیمش تجربه کند. این مهاجم فرصت‌طلب حتی در ارسال پاس گل هم تبحر خود را به رخ کشید تا با عبور از سد لاتزیو، پورتو خود را به جمع مدعیان فتح لیگ اروپا نزدیک‌تر کند.»

طارمی اگرچه پیش از این در لیگ قهرمانان موفق به زدن سه گل شده بود، اما این برای نخستین‌بار بود که در لیگ اروپا فرصت بازی پیدا می‌کرد و با یک گل و یک پاس‌گل شروعی رویایی در دومین تورنمنت معتبر اروپایی داشته است.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سعید رضایی 28 IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    2 0
    من برنج طارم خوردم خوبه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس