دبیرکل سازمان ملل در مسئله اوکراین تسلیم فشارهای غرب شد

وزیر امورخارجه روسیه در دیدار با فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از مواضع آنتونیو گوترش درباره تحوات اوکراین انتقاد کرد و این مواضع را خارج از دایره وظایف و اختیارات دبیرکل دانست.

به گزارش مشرق به نقل از روسیا الیوم، وزیر امور خارجه روسیه ضمن انتقاد از مواضع دبیرکل سازمان ملل او را به تسلیم شدن در مقابل غرب درباره تحولات اوکراین متهم کرد.

سرگئی لاوروف امروز چهارشنبه در آغاز دیدار با «گیر پدرسون» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفت: متأسفانه دبیرکل سازمان ملل تسلیم فشارهای غرب شد و اخیراً اظهاراتی را در ارتباط با تازه‌ترین تحولات اوکراین مطرح کرد که با مأموریت و حوزه صلاحیت‌هایی او بر اساس منشور سازمان ملل همخوانی ندارد.

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: دبیرکل سازمان ملل پیشتر در واکنش به هیچ نزاعی و درباره هیچ کشوری این اظهارات را ایراد نکرده بود. مسکو از طریق نماینده خود در نیویورک ارزیابی‌های خود را از این موضع گیری و اظهارات به دبیرکل ابلاغ کرده است.

لاوروف همچنین از پدرسون نیز خواست مخالفت روسیه با اظهارات اخیر آنتونیو گوترش را به اطلاع او برساند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ادامه داد: دبیرکل سازمان ملل در هر نزاعی از جمله حل و فصل بحران سوریه باید به بی طرفی پایبند باشد و طرف‌های نزاع را به مذاکره مستقیم فرا بخواند که در بحران سوریه چنین شد. اما درباره بحران اوکراین، دبیرکل به هیچ عنوان خواستار ضرورت اجرای توافق مینسک و قطعنامه شماره ۲۲۰۲ شورای امنیت نشد که بر ضرورت حل همه مسائل با هماهنگی کی یف، دونتسک و لوهانسک تأکید کرده است. غربی‌ها هیچیک چنین چیزی را خواستار نشدند و متأسفانه دبیرکل سازمان ملل نیز راه آنها را در پیش گرفت.

سرگئی لاوروف همچنین ارتباط و تماس مستمر پدرسون با همه طرف‌های نزاع (در سوریه) را مهم دانست و آن را مفید و بسیار با ارزش توصیف کرد و گفت: اهمیت همکاری ما از اینجا ناشی می‌شود که اکنون جمع شده‌ایم و برای احراز پیشرفت واقعی در سوریه تلاش می‌کنیم و این طور نیست که این مسئله را نادیده بگیریم، این در حالی است که تلاش‌هایی در سطح جهانی صورت می‌گیرد تا در خصوص همه فعالیت‌های مربوط به روسیه تقابل را تشدید کند.

نماینده سازمان ملل در امور سوریه هم با بیان اینکه تحولات اوکراین ممکن است تأثیر منفی بر نزاع سوریه داشته باشد، افزود: آنتونیو گوترش بر حمایت ثابت سازمان ملل از حاکمیت اوکراین و تمامیت ارضی آن و ضرورت پایبندی به منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت مرتبط با این پرونده تأکید کرده است.

پدرسون ادامه داد: گوترش همچنین ضمن ابراز نگرانی درباره اقدام روسیه مبنی بر به رسمیت شاختن استقلال دونتسک و لوهانسک، کاهش تنش‌ها و مذاکره و حل و فصل مسالمت آمیز نزاع را بر اساس اصول منشور سازمان ملل خواستار شد.

وی در پایان دیدار با لاوروف گفت: امیدوارم و گوترش نیز امیدوار است نقشی در محقق ساختن این هدف داشته باشد چرا که من به عنوان نماینده سازمان ملل در امور سوریه نگرانم که مبدا تحولات اوکراین تأثیر مخرب بر نزاع سوریه داشته باشد. امیدوارم چنین چیزی اتفاق نیفتد.

گفتنی است آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای که استفان دوجاریک آن را قرائت کرد، مدعی شد اقدام روسیه مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال مناطق شرقی اوکراین، نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است و با منشور سازمان ملل همخوانی ندارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس