امیر عبداللهیان نمایه

وزیر امور خارجه ایران با بیان این‌که موضوعات اندک و بسیار مهم در مذاکرات وین باقی مانده و تصریح کرد: تحت هیچ شرایطی در مذاکرات وین از خطوط قرمز ایران عبور نخواهیم کرد

به گزارش مشرق،‌ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) چهارم اسفند ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر امور خارجه سلطنت عمان در نشست خبری مشترک حضور یافت.

وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدا ضمن خیرمقدم به همتای عمانی به سفر اخیرش به مسقط اشاره کرد و گفت: توافقات خوبی در دولت جدید به عمل آوردیم. آقای باقری سفری به مسقط داشت و رئیس بانک مرکزی و وزیر صمت ایران با هدف تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی در مسقط حضور یافت و در کنار آن کمیسیون دوستی نظامی و کمیته‌های ذیربط بین دو کشور به ترتیب در تهران و مسقر برگزار شد.

* روابط دو کشور در مسیر بسیار خوبی قرار دارد/ دعوت سلطان عمان از آیت‌الله رئیسی برای سفر به مسقط

وی گفت: همه اینها نشان می‌دهد که روابط دو کشور در مسیر بسیار خوبی قرار دارد. امروز از روابط سیاسی دو کشور به عنوان روابطی ممتاز، نمونه و راهبردی در حوزه خلیج فارس یاد می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در گفت‌وگوهای امروز توافق داشتیم که مناسبات سیاسی دو کشور در عالیترین سطح قرار دارد. پیشرفت‌های زیادی در حوزه همکاری‌های اقتصادی و تجاری در ماه‌های گذشته داشته‌ایم، ولی با توجه به ظرفیت‌های دو کشور، این حجم از روابط تجاری را هنوز کافی نمی‌دانیم و توافق کردیم که نسبت به توسعه هر چه بیشتر مناسبات، تلاش‌های بیشتری را داشته باشیم. امیدواریم در آینده نه چندان دور امکان دیدار روسای دو کشور فراهم شود. دعوت رسمی از آیت‌الله رئیسی از سوی سلطان عمان انجام شده و امیدواریم در اولین فرصت ممکن این سفر را در این حوزه مهم همسایگی داشته باشیم. در جریان این سفر می‌توان نقطه عطف جدید در مناسبات دو کشور ایجاد کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به سیاست همسایه محور ایران در دولت مردمی و تحولگرای جدید در ایران خاطرنشان کرد: در دو روز گذشته آقای دکتر رئیسی در دوحه ملاقات‌ها و توافقات بسیار مهمی را با امیر قطر به عمل آورد و ۱۴ سند در زمینه‌های مختلف بین دو کشور به امضا رسید و همچنین آقای رئیسی در اجلاس سران کشورهای صادر کننده گاز حضور یافت.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: بر این باور هستیم که ثبات و امنیت هر چه بیشتر در منطقه در سایه همکاری‌های همه جانبه تحقق پذیر است. در مناسبات ایران و ریاض تاکنون چهار دور گفت‌وگو با کمک و مساعدت مقامات ذیربط عراق انجام شده است.

* دریافت پیام از طرف سعودی

وی گفت: از طریق وزیر خارجه عراق که در مونیخ با هم دیدار داشتیم پیامی دریافت کردیم مبنی  بر اعلام آمادگی طرف سعودی برای تداوم این گفت‌وگوها دریافت کردیم و ما آمادگی خود را برای گفت‌وگو و رسیدن به نتایج رو به جلو در مناسبات دو کشور اعلام کردیم. آمادگی داریم درباره مسائل منطقه‌ای به سیاست رایزنی و گفت‌وگوها و همکاری‌های مشترک با همه طرف‌ها با جدیت ادامه دهیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: معتقدیم حل بحران‌های متعدد در منطقه هیچ راهی جز گفت‌وگو، مشورت و در نتیجه آن همکاری ندارد. رقابت‌های مبتنی بر عدم اعتماد هم نتیجه‌ای جز تخریب منطقه و بر باد رفتن ثروت‌های بزرگ منطقه نخواهد داشت. امیدواریم همه طرف‌ها این را درک کنند که  نمی‌توانند امنیت خود را در سایه ناامن سازی محیط دیگران کسب کنند. بر همین اساس یک بار دیگر بر آمادگی خود را برای هرگونه ابتکار منطقه‌ای که به توسعه امنیت پایدار و رشد هر چه بیشتر اقتصادی و انسانی منطقه کمک کند، تأکید می‌کنیم.

* اکنون وضعیت در یمن به فاجعه بزرگ انسانی تبدیل شده

وزیر خارجه بیان کرد: اکنون وضعیت در یمن به فاجعه بزرگ انسانی تبدیل شده است. این‌که سفیر ایران شهید ایرلو از کمترین امکانات پزشکی نتوانست به دلیل شرایط محاصره انسانی در یمن برخوردار شود و در اثر ابتلای به کرونا کمبود امکانات پزشکی در این کشور به شهادت می‌رسد نشانگر اوج وخامت اوضاع انسانی در یمن است. حتی مقامات و دیپلمات‌های عالیرتبه در کنار میلیون‌ها مردم یمن که از این تحریم‌های انسانی و محاصره انسانی رنج می‌برند این مقامات وضعیتی مشابه دارند و امیدواریم هر چه زودتر همه طرف‌ها به راه‌حل سیاسی برگردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران فعالانه آمادگی دارد برای تحقق صلح و امنیت در منطقه و لغو محاصره انسانی و توقف جنگ در یمن و شروع گفت‌وگوهای یمنی - یمنی  استقبال و از ظرفیت‌های خودش با همه طرف‌های منطقه‌ای و یمنی برای نیل به این هدف استفاده لازم را خواهد کرد..

امیرعبداللهیان به شرایط خاص افغانستان اشاره کرد و گفت: افغانستان در بعد وضعیت انسانی شرایط خاص و حادی را پشت سر می‌گذارد. امیدواریم هر چه زودتر در پی تلاش های ایران که از ماه‌های قبل شروع کرده است. با همه طرف‌ها و رهبران و اقوام افغان در تماس و ارتباط مستمر و دائم هستیم و همه را و از جمله هیأت حاکمه موقت افغانستان را تشویق می‌کنیم به این‌که هر چه زودتر دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان شکل بگیرد.

وی به شرایط اوکراین اشاره کرد و افزود: از آنچه در بحران اوکراین روی داده خرسند نیستیم. متاسفانه رفتارهای تحریک کننده ناتو و آمریکا شرایط را در منطقه شمالی و پیرامونی ایران نگران کرده است. همه طرف‌ها را ترغیب می‌کنیم از طریق سیاسی و مسالمت آمیز به این بحران خاتمه داده شود.

وزیر خارجه به تماس‌های تلفنی با وزرای خارجه روسیه و اوکراین اشاره کرد و افزود: موضع علنی و شفاف ایران مبنی بر این‌که مداخله آمریکا و ناتو کمکی نمی‌کند و یک اقدام تحریک آمیز است و همچنان مسیر حل این مسئله جنگ نیست بلکه گفت‌وگو و اتخاذ راهکارهای مسالمت آمیز است. امیدواریم در این مسئله نیز منطقه شاهد شرایطی پیچیده‌تر نباشد و از این مسیر، مسائل حل و فصل شود.

*  همچنان موضوعات اندک ولی بسیار مهم در مذاکرات وین باقی مانده

وزیر خارجه کشورمان در ادامه به مذاکرات جاری در وین نیز اشاره کرد و گفت: مذاکرات وین به مرحله حساس و مهمی رسیده است. امروز مذاکرات وین و مسائل منطقه را با همتای عمانی مورد بحث قرار دادیم. همچنان موضوعات اندک ولی بسیار مهم در مذاکرات وین باقی مانده است. در مونیخ و آقای باقری در وین به صراحت به طرف‌های غربی و به بورل تأکید کردیم که به هیچ وجه در مذاکرات وین از خطوط قرمز خود عبور نخواهیم کرد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما تحت هیچ شرایطی در مذاکرات وین از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران عبور نخواهیم کرد و پایبندی خودمان را به این مسئله با قوت نشان خواهیم داد. لازمه هرگونه مذاکره‌ای را مفید بودن آن می‌دانیم و این‌که منافعی برای ملت بزرگ ایران در آن مذاکره متصور باشد.

* ما از مقامات آمریکا پیام‌های زیادی را دریافت می‌کنیم مبنی بر ضرورت گفت‌وگوی مستقیم

وی درباره نحوه مذاکرات در وین گفت: کماکان گفت‌وگوهای مستقیم مذاکره کننده ارشد ایران با نمایندگان ۱+۴ داریم و از طریق آقای مورا نماینده اتحادیه اروپا و تبادل نان پیپر با نماینده آمریکا و نماینده ایران تبادل پیام‌ها به این شکل انجام می‌شود. ما از مقامات آمریکا پیام‌های زیادی را دریافت می‌کنیم مبنی بر ضرورت گفت‌وگوی مستقیم. برای ما مهم این است که چه نفعی در این گفت‌وگو خواهد بود و آیا آینده متفاوتی از آنچه در مذاکرات کنونی روی داده و آیا دستاوردی فراتر از این وجود خواهد داشت یا خیر. از طرف آمریکایی تاکنون عمدتا حرف و پیام‌های مثبت شنیده‌ایم، ولی طرف آمریکایی تا این لحظه هیچ اقدام عملی برای اثبات حسن نیت خود به عمل نیاورده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: لذا در مجموعه مذاکرات وین تا این جا خوشبین هستیم و امیداریم اندک موضوعات حساس و مهم و باقیمانده در مذاکرات با واقع بینی طرف غربی طی روزهای آینده به نتیجه برسد و از تلاش‌هایی که در بیش از ۹ ماه گذشته در وین حاصل شده به این نتیجه برسیم که همه طرف‌های مقابل ما در بازگشت به تعهدات کامل خودشان ذیل توافق سال ۲۰۱۵ در وین پایبند خواهند ماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • DE ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    3 0
    موضوعات اندکی در مذاکرات باقی مانده است/ از خطوط قرمز عبور نمی‌کنیم// اندک اندک اندک اندک جمع مستان میروند اندک اندک بت پرستان میروند...غربگداها جاسوسان لاتچری ها در روند ظالمان این وطن از راس کارها میروند......بشنو ولی باور نکن والا
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    1 0
    سخنگوی ایران لابروف اخبار را قبلا اعلام کرده است
  • Farhad US ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 0
    جناب آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشور پر قدرت جمهوری اسلامی ایران. مردم عزیز کشورمان به شماها و صداقت گفتار شما اعتماد کامل دارند پس لطفا وعده ای ندهید که بعدش نتوانید جمعش کنید. کشور قرتمند جمهوری اسلامی ایران احیتاجی به این مذاکرات ندارد پس سعی کنید عزت ملت فهیم ایران و قدرت نظامی ایران بزرگ را در این مذاکرات بی حاصل در مد نظرتان قرار داده تا بلظف پروردگار در پیشگاه ملت ایران سربلند بیرون آید. موفق و موید باشید
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 0
    مذاکره دیگر کافی است؛ حجت بر همه‌ی دشمنان تمام شده است. همین امروز مذاکرات فرسایشی را تا زمان اجرای سیاست قطعی یعنی لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی دقیق آن به حالت تعلیق درآورید؛ اگر چنانچه تا یک ضرب الاجل مشخص مثلاً سه ماه دیگر این سیاست اجرا شد، به مذاکرات برگردید؛ در غیر این‌صورت با اقتدار از برجام خارج شوید و این شجره‌ی خبیثه را ریشه‌کن کنید.
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 0
    فشار اقتصادی را با تلاش درونی، تلاش داخلی و با خنثی کردن تحریمها و البتّه تلاش دیپلماسی -همان طور که مشغولند برادران خوب ما- [باید خنثی کرد]؛ برادران انقلابی ما در زمینه‌ی از بین بردن تحریمها و مجاب کردن طرف مقابل هم مشغول کارند که این هم خوب است، لکن کار عمده خنثی کردن تحریمها است از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرّک اقتصادی داخلی. این دانش‌بنیان‌ها خیلی مهمّند و حقیقتاً این حرکت اقتصاد دانش‌بنیان و شرکتهای دانش‌بنیانی که تولید شده‌اند، حرکت مهمّی است؛ باید این را توسعه بدهند و گسترش بدهند.
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 0
    بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست.اجرای پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتیمان و جان دانشمندانمان خطرناک است.
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    1 0
    نمیشه نخجوان رو آورد درون برجام سرش معامله کرد بی دردسر بگیریمش؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس