امتحانات نمایه

قائم مقام دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: سؤالات‌ آزمون تیزهوشان و حتی المپیادها نباید کپی باشد؛ این در حالیست که عده‌ای کتاب‌های‌شان را با این عنوان که منبع سؤالات آزمون‌های سمپاد است، تبلیغ می‌کنند.

به گزارش مشرق، محسن جلواتی قائم مقام دیده‌بان شفافیت و عدالت، درباره وضعیت آزمون‌های تیزهوشان، اظهار کرد: درباره سمپاد مدخل ما از حدود ۴ سال قبل است؛ در آن زمان امتحانی برای دانش‌آموزان ورودی از ششم به هفتم گرفته شد که با حرف و حدیث‌های همراه بود.

وی توضیح داد: ۹۰ درصد سؤالات کپی از یک آزمون مربوط به ۸۰ سال قبل بود؛ این آزمون، ریون نام داشت که عده‌ای خاص با توجه به اینکه این آزمون هوش است و آموزش و پرورش هم اعلام کرده بود که آزمون هوش می‌گیرد، آن آزمون را با فرزند خود کار کرده بودند.  

جلواتی با بیان اینکه در آن آزمون بیش از ۳۰۰ هزار نفر شرکت کرده بودند، گفت: ۲۴ هزار نفر در کل کشور پذیرفته شدند که نزدیک به ۲ هزار نفر در تهران قبول شدند.

* آزمون سمپاد ششم به هفتم شبهه داشت

قائم مقام دیده‌بان شفافیت و عدالت اظهار گفت: آموزش و پرورش مسیری را تصویب کرده است مبنی بر اینکه کسی که از پایه ششم به هفتم در مدرسه تیزهوشان پذیرفته می‌شود، دیگر نیاز به شرکت در آزمون پایه نهم به دهم را ندارد. چون عنوان می‌شود نخبه هست.

وی ادامه داد: به تعبیر دیگر کسی که در مقطع ششم به هفتم نتوانسته است وارد سمپاد شود و سه سال گذشته را هم به خوبی گذرانده است. حالا فرصت خاصی از شرکت در آزمون نهم به دهم برایش به وجود نمی آید، چون همان کسانی که در پایه هفتم پذیرفته شده بودند، حالا بدون آزمون وارد پایه دهم می‌شوند.

جلواتی اضافه کرد: این اتفاق در شرایطی است که آزمون ششم به هفتم این گروه شبهه دارد یعنی ۹۰ درصد سؤالات کپی بوده و در آموزشگاه‌های خاص نیز تدریس می‌شده است.

وی با بیان اینکه از داوطلبان آزمون نهم به دهم سمپاد ۳۰ هزار تومان برای نام‌نویسی اخذ می‌شود، گفت: ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار نفر برای این آزمون شرکت می‌کنند که تعداد اندکی جذب می‌شوند حتی یک سال مانند سال ۹۵ بوده است که تعداد افرادی که باید به پایه دهم مستقیم می رفتند، تعدادشان از کل سهمیه پذیرفته‌شدگان بیشتر بوده است.

* آسیبی که آزمون سمپاد به دانش‌آموزان می‌زند

جلواتی با اشاره به آسیبی که دانش‌آموزان در این آزمون‌ها می‌بینند، گفت: دانش‌آموزان از فضای سیاسی و اجتماعی کلان اطلاعی ندارند و فقط درس می‌خوانند تا موفق شوند؛ در این مسیر به مهمانی نمی‌روند و از خیلی از فضاهای تفریحی، خود را محروم می کنند تا در آزمون قبول شوند؛ غافل از اینکه تعدادی افراد در آموزش و پرورش مسیری را برای عده ای دیگر ایجاد کردند که آنها غیر عادلانه به مدارس سمپاد بروند.

وی افزود: جلسه‌ای با رئیس سازمان سمپاد در محل دیده‌بان شفافیت و عدالت داشتیم و رسما به آنها اعلام کردیم که این اقدام غیرعادلانه است. آنها می گفتند اثر روحی منفی برای این افراد دارد؛ اگر بر اساس نظر سمپاد، دانش‌آموز سپمادی که نتواند از پایه نهم به دهم برود، از نظر روحی ضربه می خورد، آن دانش‌آموزانی که این همه درس می‌خوانند و به دلیل ناعدالتی پذیرفته نمی‌شوند، ضربه روحی نمی‌خورند؟

* تعدادی از سؤالات آزمون سمپاد کپی است

قائم‌مقام دیده‌بان شفافیت و عدالت با تأکید بر اینکه سازمان سمپاد باید سؤالات آزمون را کنترل کند، بیان کرد: سوالات‌ آزمون سمپاد و حتی المپیادها نباید کپی باشد؛ این در حالیست که عده‌ای در آموزشگاه‌ها کتابشان را تبلیغ می‌کنند به این عنوان که منبع سؤالات سمپاد و المپیادهاست.

وی ادامه داد: جلسه‌ای که با مسؤولان سمپاد داشتیم، سه روز قبل از آزمون سمپاد بود و آنها گفتند که امکان ندارد، سؤالات آنها کپی کتاب‌های بیرون باشد و بعد از برگزاری آزمون متوجه شدیم که بخشی از سوالات سمپاد کپی کتاب‌هایی است که ادعا می کردند.

جلواتی با بیان اینکه سازمان سپماد اصرار بر تداوم اشتباه دارد، گفت:  شکایتی در دیوان عدالت مطروح است که در هیأت تخصصی دیوان در دست بررسی است تا ابطال بخشنامه ورود بدون آزمون نهم به دهم سمپاد  صادر شود و اگر دانش‌آموزی به صورت غیرقانونی به مدرسه تیزهوشان رفته است، به مسیر درست برگردد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ب IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 0
    آزمون سمپاد یکی از بدترین آزمونهای کشوراست و عده ای ازآب گل آلود ماهی می گیرند سئوالات اکثرا کپی بوده و کسانی که توان مالی دارند درکلاس های تست زنی شرکت کرده و کسانی که تیزهوشند وبه دلایل مالی نمی تواند دراین کلاس ها شرکت کنند،برگزاری این نوع آزمون ها به غیرازپرپول کردن مافیای آموزشی هیچ نتیجه ای برای کشورندارد اگر سمپاد می خواهد عدالت را برقرار کند ازهرکلاس سه نفر اول دردوران ابتدائی را انتخاب نمایید.
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 0
    رانتهای بی معنی و تبعیض ساز دست بردارید از این بازیها ؛نوجوانی می گفت من بعد از آمون متوجه شدم سؤلات پایه دهم برای پایه نهمی های فارغ التحصیل را امتحان می گرفتند برای تیزهوشان دست ساز و مصنوعی - معماسازی های بی معنی با عامل مسخره امتحان را کنار بگذارید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس