افغانستان

در ادامه تظاهرات‌های ضد آمریکایی در شهرهای افغانستان، شهروندان بامیان امروز در یک تجمع اعتراضی با سردادن شعارهایی خواستار آزادی ذخایر ارزی کشورشان شدند.

به گزارش مشرق، شماری از ساکنان بامیان با برگزاری یک راهپیمایی اعتراضی خواستار آزادی ذخایر ارزی افغانستان شدند که در بانک‌های آمریکا مسدود شده است.

معترضان روز دوشنبه، دوم اسفند با شعار «آمریکا حیا کن، پول ملت را رها کن» تأکید کردند که بسته‌شدن ذخایر ارزی افغانستان از سوی آمریکا سبب گسترش بی‌سابقه فقر و گرسنگی در میان شهروندان این کشور شده است.

به گفته‌ معترضان اگر به‌زودی این دارایی‌ها آزاد نشود، فاجعۀ انسانی ناشی از فقر در افغانستان رخ خواهد داد.

سیدعبدالرازق دانش، از برگزارکنندگان این راهپیمایی، گفت که ساکنان این ولایت و به‌ویژه جامعۀ معلولان و خانواده‌های قربانیان جنگ‌ها می‌خواهند که آمریکا هرچه فوری ذخایر ارزی افغانستان را آزاد کند و آن را به افغانستان برگرداند.

وی گفت: «ما از دولت آمریکا می‌خواهیم که دارایی‌های ارزی کشور ما را حیف‌ومیل نکند و این دارایی‌ها را آزاد کند و به کشور ما برگرداند. ما از نظام حاکم نیز می‌خواهیم که با استفاده از این دارایی‌ها، حقوق و امتیازات معلولان و خانواده‌های شهدا را پرداخت و به دیگر مشکلات چون فقر و گرسنگی نیز به‌صورت عادلانه رسیدگی کند.»

معترضان بامیانی در پایان با صدور قطعنامه‌ای سه ماده‌ای از سازمان ملل متحد خواستند که آمریکا را وادار کند تا پول‌های افغانستان را آزاد کند و به افغانستان برگرداند.

در ماده سوم این قطعنامه آمده است که سازمان‌های امدادرسان و حقوق بشری در وضعیت دشوار کنونی باید با معلولان و خانواده‌های قربانیان همکاری و مساعدت کنند.

به تازگی، جو بایدن، رییس جموری آمریکا فرمانی را صادر کرده که نیمی از ذخایر ارزی افغانستان به عنوان غرامت به بستگان قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر پرداخت خواهد شد.

در ادامه‌ واکنش‌ها به تصمیم اخیر آمریکا مبنی بر مصادره‌ بخشی از دارایی بانک مرکزی افغانستان به‌عنوان غرامت برای خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر، شماری از ساکنان شهرهای کابل و جلال‌آباد دست به اعتراض زدند.

معترضان در شهر کابل روز (سه‌شنبه، ۲۶ بهمن) با گردهمایی در نزدیکی بازار مرکزی ارز افغانستان (سرای شهزاده) شعار دادند که یازدهم سپتامبر هیچ ربطی به مردم افغانستان ندارد.

آنان تابلویی را نیز با خودشان حمل می‌کردند که در آن نوشته شده است که «آمریکا و متحدانش باید غرامت قتل هزاران نفر و تخریب افغانستان را بدهند».

تظاهرات‌کنندگان همچنین شعار دادند که جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا از دشمنی با مردم افغانستان دست بکشد.

معترضان در شهر جلال‌آباد، مرکز ننگرهار هم با سردادن شعارهایی، تصمیم جو بایدن را «ظالمانه و ناعادلانه» خواندند و از جامعه جهانی و مردم آمریکا خواستند تا برای تامین عدالت، خواستار آزادی پول‌های مسدودشده افغانستان شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس