فیلمی کوتاه از آزمایش هواپیمای اف 5 آمریکایی در مرکز آزمایش پروازی Chkalov در شوروی سابق. این هواپیما از ویتنام به دست آمده و در این فیلم به تمرین رزم هوایی در برابر میگ 21 اقدام می کند.

یک فروند هواپیمای جنگنده اف ۵ نیروی هوایی ارتش در تبریز سقوط کرد.

به گزارش مشرق، روابط عمومی پایگاه دوم شکاری شهید فکوری تبریز اعلام کرد علت این سانحه در دست بررسی است. این هواپیمای جنگی در داخل سالن ورزشی شهید علیپور واقع در بلوار منجم سقوط کرده است.

سقوط هواپیمای اف ۵ نهاجا در تبریز/ ۳ نفر جان خود را از دست دادند +عکس و فیلم

هواپیمای سقوط کرده اف ۵ بوده است

محمد باقر هنربر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی در بازدید از محل حادثه گفت:‌ این هواپیما از نوع F۵ حوالی ساعت ۹ صبح در منطقه یکه‌دکان سقوط کرده است.وی با بیان اینکه علت حادثه در دست بررسی است، افزود: با توجه به اینکه این حادثه در یک منطقه مسکونی روی داده است، شجاعت و رشادت مثال زدنی خلبان، مانع از برخورد هواپیما به ساختمان‌های مسکونی شد و هواپیما به یک مدرسه که خالی از سکنه بود برخورد کرد.

دو خلبان شهید حادثه سقوط جنگنده در تبریز - شهید فلاحی و شهید حنیفه زاد

تصویر هوایی از موقعیت سقوط جنگنده در تبریز

هنربر با بیان اینکه متاسفانه در این حادثه یک نفر از همشهریان جان خود را از دست داد و وضعیت خلبانان هواپیما نیز در دست بررسی است، تصریح کرد: عملیات امداد و نجات با حضور همه دستگاه‌های امدادی و نیروهای نظامی در حال انجام است و اطفای حریق به طور کامل انجام شده است.

جان باختن ۳ تن در حادثه سقوط هواپیما

مدیرعامل جمعیت هلال احمر تبریز در خصوص جزییات این حادثه اعلام کرد که هواپیما به دیواره یک مدرسه برخورد کرده است که خوشبختانه مدرسه تعطیل بوده است.دو نیروی ارتش و یک هم وطن در اتومبیل شخصی خود از تلفات این حادثه هستند.خلبان احتمالا به دلیل اینکه هواپیما در منطقه مسکونی درحال سقوط بوده ایجکت نکرده است و جان خود را فدا کرده است.

توضیحات فرمانده پایگاه شهید فکوری در خصوص حادثه

امیر  خلبان رضا یوسفی؛ فرمانده پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز در خصوص این حادثه اعلام کرد: با توجه به اشکال فنی ایجاد شده در هواپیما، خلبان با جانفشانی و هدایت هواپیما به منطقه خالی از سکنه، از وقوع فاجعه بزرگ جلوگیری کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    37 3
    خدا پدر و مادر خلبان را رحمت کند که طوری تنظیم کرده که در ورزشگاه خالی از جمعیت زمین بخورد.
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      4 19
      جدای اینکه مرتبا کلی جنگنده جدید و غربی در جهان سقوط میکنه و مثلا هلیکوپتر دیروز در ساحل شلوغ میامی سقوط کرد مگر غربگراها و حسن روحانی پارسال ادعا نمیکردند تحریم تسلیحاتی برداشته شده و میشود خرید کرد ؟
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      14 18
      فکر می کنید عمر اف 5 های ایران چقدر هست؟ 60 سال!
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      8 4
      سانحه هوایی در تمام دنیا اتفاق می افتد مخصوصا در آمریکا که پرواز و تمرین های خلبان زیاد است ولی فرق ما با آنها در این است که ما خلبان را همراه جنگنده از دست می دهیم . در این چند وقت اخیر دو اف 35 سانحه داشته و چندین اف 16 سقوط داشته ولی آمار خیلی بالایی از آنها خلبان سالم اجکت کرده است و این نشان می دهد که ما نقصی در کار داریم . نباید صورت مسئله را پاک کرد و باید به دنبال راحل باشیم .
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      8 9
      اینا اجکت ندارند. باید خودت پاشی پنجره را باز کنی بپری بیرون
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      7 3
      بنظرم در ایران خلبان ها سعی دارند که هواپیمایی که دچار نقص فنی شده و یا از کنترل خارج شده را نجات دهند و حواسشان به زمان طلایی اجکت نیست و جان خودشان را به خطر می اندازند و می بینیم که غالبا سقوط جنگنده در ایران با از دست رفتن خلبان همراه است و باید دستورالعملی وجود داشته باشد که اگر شانس تلاش خلبان کمتر از درصدی باشد تا هواپیما بازیابی شود سریعا هواپیما را ترک کند تا خسارت از دست دادن یک نیروی آموزش دیده به از دست دادن جنگنده اضافه نشود . البته الان بعضی از فروگاه های در کنار شهرها واقع شده اند که در صورت پرواز از روی شهر ترک جنگنده برای خلبان به دلیل احساس مسئولیت سخت تر میشود .
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      5 0
      اون هموطن که توی 206 بوده، از نظر شانس با من برابری میکنه
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      4 0
      ببینید تو امریکا تعدا جنگنده ها و هواگردها خیلی زیاده.تعداد جنگنده های آمریکا از تعداد کل جنگنده های کشور های دیگر جهان بیشتره خب قطعا باید تعداد سقوط ها و ضریب حوادث بیشتر باشه.سعی نکنیم با چند تا جمله کلیشه ای صورت مسعله رو پاک بکنیم.تعدا پایگاه ها و وسعت منطقه رزم و ساعات پرواز و تمرین آمریکایی ها هزاران برابر ماست خب بایدم تعداد صوانحشون بیشتر از ما که کلا200 جنگنده داریم باشه.
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    5 8
    چرا اکثر سقوط ها مربوط به پایگاه شکاری تبریز میشه؟
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      5 0
      باید اورهال هاش مشکل داشته باشه
    • موشکی IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      3 6
      ار بس تند میرن
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 2
    تلفات داشته؟
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    11 0
    خدا رحمتشون کنه. باز خدا را شکر به خاطر کرونا مدرسه تعطیل بوده و گرنه شاید خیلی ها کشته می شدن
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    10 4
    این جنگنده های لگن رو معدوم کنید و جدیدش رو از روسیه بخرین
    • امینی IT ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      15 2
      چشم، حتما... روسیه هم به همین راحتی‌ به ما جنگنده میده...
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    2 0
    آخی دلم کباب شد
  • US ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    9 2
    با شجاعت و فداکاری جان خود را فدا نمود تا مردم عادی جانشان در خطر قرار نگیرد این فداکاری با چه معیاری قابل سنجش است ؟روحش شاد و در ملکوت الهی با امام حسین محشور باشد
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    16 0
    خلبان جانفشانی کرده و جنگنده را به مکان کم جمعیت هدایت کرده ، دمش گرم، ولی چرا کمک خلبان اجکت نکرده تا خسارت انسانی کم شود ؟؟؟ جز اینکه هواپیماها داغون هستند و قابلیت اجکت ندارند ؟؟؟ لطفا مسئولان ارتش روشنگری کنند و هر دفعه همین اتفاق سر خلبانان می افتد و همین توضیحات گفته میشود .
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      6 0
      اصلا چرا باید یک پرواز آموزشی روی شهر انجام شود. ؟ چرا آموزش خلبانان متمرکز نیست و یک پایگاه مستقل آموزشی در نظر گرفته نمی شود در محیطی مثل کویر ؟
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      4 1
      اول فکر کنید بعد حرف بزنید هواپیمایی که امکان اجکت ندارد اجازه پرواز هم ندارد.
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      2 0
      اتفاقا میگن صندلی پران اف 5 ها مشکل دارد و باید با صندلی جدیدی که از روی صندلی پران میگ 29 ساخته شده و در جنگنده کوثر هم نصب است تعویض شود .
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      4 1
      اف 5 اجکشن قابل اعتمادی ندارد .
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    6 1
    روحشون شاد، سانحه دلخراشی بود، احتمالا پرواز دو سرنشینه آموزشی بوده، تا لحظه آخر هم اجکت نکردن، اف ۵ ها الان ۵۰ ساله شدن ، وقت بازنشستگیه ، حداقل با کوثر جایگزین کنید. خلبانا و ساکنین اطراف پایگاه گناه دارن
  • Ms IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    13 5
    بابااااا یه چند تا دونه جنگنده بخرید . آخه تاکی باید با این آهن قراضه ها کار کنیم . خجالت بکشید. والله خجالت داره
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      3 10
      وقتی ساختیم چرا بخریم؟ آخه نیست که تو بقیه کشورها هم سقوط میکنه
  • سرباز بی نشان. IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    6 0
    انا لله وانا الیه راجعون،روحشون شاد .
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    7 1
    خدا رحمتش کنه ولی از کجا میدونست مدرسه خالی از سکنه هست؟
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 0
    خلبانی چند سال باید درس خوند؟
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    6 0
    تعجب می کنم چرا هنوز اصرار داریم با همین جنگنده های قدیمی و از رده خارج آموزش ببینیم. مگه تحریم های تسلیحاتی برداشته نشده؟؟ دو تا خلبان جنگی رو به خاطر کم کاری مسئولین نظامی از دست دادیم. وقتی توان تولید سریع جنگنده ی مدرن رو نداریم، بهتر است از کشورهایی که مدعی دوستی با ایران هستند، مثل روسیه و چین هواپیمای جنگی بخریم. با این جنگنده های از رده خارج قدیمی نمی توان حریف جنگنده های مدرن امروزی شد.
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    1 0
    راهی جز خرید نداریم از کوثر هم بیشتر از 2یا 3فروند ساخته نشده با اینکه چند سال از رونمایی میگذره.
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    3 0
    مطیمینم ایجکت اش هم معیوب بوده و کار نمیکرده
  • US ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    7 1
    خیلی ها ممکنه ازین حرف بنده سوتفاهم کنن: بهتر نیست، تا زمانی که اینقدر جنگنده های آموزشی مون قدیمی هستن، خلبانان را برای آموزش به روسیه یا چین بفرستیم؟ یا مثلا مستشار روسی و چینی (استاد خلبان و تکنیسین پرواز) به همراه جنگنده آموزشی اجاره ای وارد کنیم؟ هیچ سرمایه ای در دنیای نظامی، بالاتر از جان یک سرباز، آن هم خلبان نیست، مثلا در بسیاری از ارتش ها، ممکن است یک تیپ کامل، برای نجات جان یک خلبان که در پشت مرز دشمن سقوط کرده به حرکت دربیاید. بخاطر اینکه هزینه ای که برای تربیت یک خلبان می شود بسیار زیاد است. من خودم بسیار طرفدار خودکفایی و استقلال در هر زمینه ای، مخصوصا زمینه نظامی هستم، ولی به این معنی نیست که بخواهیم گزینه هایی مثل فرستادن دانشجو، و یا وارد کردن استاد خلبان به همراه جنگنده اجاره ای آموزشی، که به پلتفرم های جنگنده های ایرانی می خورد، رد کنیم (البته متاسفانه اکثر جنگنده های ایران، آمریکایی هستن، که کامنت بنده کلا منتفی است). بهتر است هم تلاش کنیم بهترین هواپیماها را بسازیم، بهترین پروژه های 100 درصد ایرانی تربیتی، آموزشی را ایجاد کنیم، ولی مهمتر از همه، از استعداد های پروازی محافظت کنیم( ازین قبیل کارها (برای مدت محدود) انجام بدیم)، تا زمانی که کاملا بتونیم خودکفا بشویم، و از ایمنی خلبانان دلیر مطمئن شویم. در آخر هم، علت تاکید من بر روی "اجاره جنگنده به همراه استاد خلبان و تکنیسین خارجی"، به این معنی نیست که استادان و مهندسان ایران ضعیف هستند (استادان و مهندسان ایرانی بسیار عالی هستند)، بلکه دلیل من این است که شاید بخاطر نامردی خارجی ها، و مسائلی همچون تحریم های آمریکا، روسیه و چین به راحتی با ما همراهی نکنند و فقط جنگنده آموزشی به تنهایی ندهند (البته اگر جنگنده آموزشی هم به تنهایی بخواهند بفروشند، تا چند سال باید نیروی آموزشی ایرانی تربیت کنند، ولی مسئله این است که شاید همین کار را هم نخواهند بکنند و بهانه بگیرند.)
    • حسین IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      0 1
      عزیزم چطور میشه ی تیپو فرستاد تخصص نظامی ندارید صحبت نکنید
    • US ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      0 0
      پاسخ به جناب حسین: منظور بنده از به حرکت درآوردن تیپ، این نیست که همه تکاور باشند، چون هیچ تیپی فقط از تکاور تشکیل نشده، بلکه بخش های اطلاعاتی، و ... نیز دارند. منظور من، فعال کردن یک تیپ بود، برای بازپس آوردن خلبان. در پروتکل های بسیاری از کشورها (مخصوصا آن ها که جنگنده پیشرفته دارند، چنین چیزی وجود دارد.) از جمله ناتو، به دلیل اینکه تعداد زیادی جنگنده به روز و با کیفیت مثل اف_35 وجود دارند، و دشمنشان کشوری قدرتمند همچون روسیه یا چین هست (در استخراج تکنولوژی، و مهندسی معکوس)، اگر خلبانی پشت جبهه سقوط کند، برای نجاتش با تمام توان اقدام می کنند (طی عملیات امداد و نجات). هم به دلیل آموزش صرف شده برای خلبان شدن طرف، و هم به دلیل اینکه خلبانان خود افراد بسیار باسوادی هستند، و به طرز کارکردن درون جنگنده، به نحوی (هرچند اندک) آشنایی دارند، چه برسد به شناخت و آکاهی از قابلیت های عملیاتی جنگنده. بنابراین آن ها باید نجات پیدا کنند.
  • سیدمرتضی IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    3 0
    تقریبا تمام جنگندها جها امکان سقوط دارن تو این چند سال چند اف۳۵یا چند سوخوی۳۵سقوط کردن برخی عمرشونم یکسال نبود نقص فنی همجا هست، اما جنگندهای نیروی هوایی واقعا عمرشون زیاده جنگندهای اف۵حتی از فانتم هم قدیمیترن برخیهاشون رو دست دوم خریدیم نسل سوم جنگدها به حساب میات یا جنگنده اف۷نسل دوم جنگندها به حساب میان کاش تو تین چندسال میتونستیم جی۱۰بخریم در جهان جنگنده برتری نیست اما مثل گریپن جنگنده خوبیه لااقل از تمام جنگندهای موجود الان ما بهتره چه راداری چه پنهان کاری چه الکترونیک چه موتورامیدوارم یک فکری بشه برای نیرو هوایی مانزدیک دویست جنگنده زمینگیر یا سن بالا داریم ایا اینها تا ده سال دیگه هم میتونن سر پا بمونن!! اگرسرپا نموندن ایا کشور بزرگ ما بدون نیروی هوایی ارتش ما بدون نیرو هوایی میتونه سرپا بمونه حمایت هوایی در برابر دشمنان خیلی مهمه انشاءالله که راهی پیدا شه ما نه فقط دشمنانی داریم که نیرونی هوایی خوبی دارن بلکه دو اطراف ما تروریستهای زیادی هستن
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    2 27
    لعنت به شاه که این آهن پاره هارو خرید
  • US ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    5 0
    فقط انتقال تکنولوژی سوخو چک میت ۷۵. نداشتن جنگنده بهتر از داشتن جنگنده ضعیف است که در نبرد با پرنده‌های پیشرفته فقط باعث از دست دادن خلبان و جنگنده و روحیه میشود.
  • کوروش IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    3 0
    به همین راحتی دو خلبان که کلی براشون هزینه و وقت شده از دست دادیم.
  • nima IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    7 0
    اساسا چرا باید یک پرواز اموزشی یا تمرینی بر فراز مناطق مسکونی باشه؟ کم بر و بیایان داره این مملکت یا همون اطراف تبریز؟ در بدترین شرایط الان دو نیروی اموزش دیده زنده میموندن. البته به شرطی که سیستم اجکت اون طیاره قدیمی سالم بوده باشه
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    1 0
    روح دو خلبان عزیز شاد که با جانفشانی جان سایر مردم رو نجات دادند.جایگاهشان بهشت برین باد
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    0 0
    جانفشان های شهید مان موقع برگشت به پایگاه دچار سانحه و ناچار به هدایت و تغییر مسیر شده اند . بر روی شهر گشت زنی نمی کردند . این حان گذشتگی مثال زدنی نزد تمام سلحشوران وطن وجود دارد که در تمام صحنه ها مشاهده می شود . خلبان های ما با اشراف به قدیمی بودن و اینکه به دلائل معلوم و مختلف . تا کنون امکان جایگزینی . بحد لازم وجود نداشته . ایثار مضاعف می کنند . پرنده های موجود علیرغم . تلاش موفقانه همکاران در اورهال کردن آنها که با جان و دل . حاصل میشود . برای خدمت به وطن . به پرواز در میاورند . با اینحال با توجه به وضعیت هواپیما ها نسبت به عمر مفیدشان . باز باید به تمام پرسنل نیروی هوائی درود فراوان فرستاد . که با یاری یکدیگر و اعتماد به تلاش همه . در حراست از کیان کشور . موفق عمل کردند . آمار پروازها و اتفاق اسقناکی مانند این حادثه اسف انگیز . اینرا بخوبی نشان می دهد . و حتما برای رفع و پیشگیری مشکل پیش آمده . اندیشه خواهد شد . در هر صورت بخانواده محترم شهدا صمیمانه تسلیت عرض نموده . صبر و اجر از درگاه احدیت مسئلت داریم . یاد و نام شان گرامی می داریم
  • مبین عشقی IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    0 0
    واقعاََ خیلی ناراحت شدم خدا به این شهیدان عزیز رحمت کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس