به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران امروز در مصاحبه ای گفته است که ایران و قطر از طریق تونل زیردریایی به هم متصل می شوند و در سفر فردای رئیس جمهور توفقنامه مربوط به این پروژه عظیم امضا می شود.

در خصوص این اتفاق چند نکته باید ذکر گردد که همگی بر فرض صحت و اجرایی شدن سخنان این مقام مسئول است.

قطر دچار تنگنای ژئوپلیتیکی است ؛ زیرا تنها با سعودی مرز زمینی مشترک داشته و در استفاده از جغرافیا محدودیت جدی ذاتی دارد .

در سال ۲۰۱۶ عربستان از طریق همین نقطه ضعف قطر را محاصره زمینی، دریایی و هوایی کرد و اگر کمک های جمهوری اسلامی ایران نبود بدون تردید آینده پادشاهی شیخ تمیم به خطر جدی می افتاد.

در نتیجه در صورت اجرا و بهره برداری از این پروژه ، دریچه ای جدید به سوی جهان برای قطری ها باز خواهد شد که علاوه بر منافع امنیتی و پدافند غیر عامل در حوزه های تجاری ، صنعتی ، انرژی و ... نیز موجل تحول این کشور کوچک و جمعیت می شود.

 قطر در حال ساخت بندری است به نام "حمد" که قصد دارد آن را رقیب دبی سازد . این بندر به مساحت ۲۸ کیلومتر مربع و مجهز به آخرین فناوری های روز دنیاست ، قادر خواهد بود در حداکثر ظرفیت خود ۷/۵ میلیون کانتینر را در خود جای دهد.

سران دوحه در نظر دارند در یک پروژه بلندپروازانه و جاه طلبانه در چشم انداز  قطر ۲۰۳۰ ، به یک سوم کل تجارت خاورمیانه برسند و این مهم محقق نخواهد شد جز با تعامل بهتر با کشورهای همسایه و حداقل نیاز و وابستگی به کشورهای متخاصم. 

نباید فراموش کرد که امارات و بحرین نیز با سعودی در محاصره قطر کاملا همراه شدند و نسبت به توسعه طلبی های این امیرنشین کوچک موضع منفی جدی دارند.

نکته مهم دیگر اینست که احداث این پروژه ، فاصله زمینی قطر را به اروپا، شرق آسیا و روسیه 

کاهش می دهد.

تونل سیکان (ژاپن)، کانال مانش ( اتصال زمینی انگلیس و فرانسه از طریق تونل) و پروژه مارمارای (ترکیه)، نمونه هایی از ساخت تونل در زیر دریا جهت اتصال زمینی در قرن اخیر هستند که می توان در این وجیزه بدان ها اشاره کرد .

البته بیشترین فاصله مربوط به تونل مانش است که ۵۲ کیلومتر طول دارد . این پروژه در زمان خودش حدود ۸ میلیارد دلار هزینه در بر داشت. ولی کمترین فاصله ایران و قطر ۲۰۰ کیلومتر است و به نظر می رسد هزینه ساخت این ابرپروژه نیز بسیار بالا باشد که البته احتمالا توسط قطر پرداخت خواهد شد زیرا اجرایی شدن این ایده در نگاه بلندپروازانه امیر این کشور بسیار راهبردی است.

 فعالیت های شبکه الجزیره ، احداث بندر حمد ، میزبانی از جام جهانی ۲۰۲۲ ، قطر ایرویس ، دخالت در روند سیاسی افغانستان، بحران سوریه، جنگ داخلی لیبی، تامین گاز بخش های وسیعی از جهان و ... نشان می دهد کشور ۳۰۰ هزار نفری قطر به دنبال ایفای نقش یک بازیگر بزرگ در دنیا است تا جایی که رئیس جمهور آمریکا رسما این امیرنشین را متحد راهبردی آمریکا در خارج از ناتو نام برد و به نظر میرسد در همین راستا شیخ تمیم در نظر دارد علاوه بر حفظ اتحاد استراتژیک با ایالات متحده ، روابط خود را با بازیگران بزرگ منطقه ای همچون ایران و ترکیه ارتقا بخشد و از این قِبل بتواند در برابر رقبای حسود خود در شورای همکاری خلیج فارس جایگاه بهتری را از آن خود کند. 

فراموش نکنید درآمدهای قطر صرفا از فروش گاز ، حدود ۲۰۰ میلیارد دلار در سال است که می تواند ضمانت اجرای پروژه های جاه طلبانه آن در سالهای آتی باشد .

 در نهایت باید گفت در صورتی که خبر مدیرعامل سازمان بنادر ایران صحیح باشد و این پروژه به بهره برداری برسد ، انقلابی در تعامل قطر با دنیا ایجاد می شود و تاریخ این کشور را به قبل و بعد از این پروژه باید تقسیم‌کرد که آثار بسیار مثبت اقتصادی، امنیتی، سیاسی برای این امیرنشین و همچنین جمهوری اسلامی ایران در پی خواهد داشت.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    33 1
    اللهم العجل لولیک الفرج ___(فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم.---العجل العجل العجل یا مولانا یا صاحب الزمان
  • اصغر IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    7 10
    خبر توهم است.اول پل 1700 متری قشم رو بعد از 30 سال درست کنید بعد به فکر تونل 300 کیلومتری باشید.فطر هم هیچوقت شریک راهبردی ایران نیست. خیالبافی بسه .
  • FR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    3 1
    مبارک باشه البته پولشو از قطر باید گرفت در ازای اینکار از محل عوارضی ترانزیت محصولات کشاورزی از ترکیه و آسیای میانه به قطر گرفت قطر یه گاو شیرده است بدوشید البته بعد از تکمیل پروژه های گازی میادین مشترک و جام جهانی
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 0
    عمان، امارات و بحرین فارغ از تمام امور، نیز باید دست به ابتکاری چنین راهگشا بزنند
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      0 0
      کویت و عربستان هم همین طور، نفعی است دو جانبه برای تمام کشورهای خلیج فارس/ وزارت امورخارجه باید در مورد منافع چنین راه گذری اطلاع رسانی کافی کند
  • GB ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    6 0
    طرح بسیار خوبی هست و بسیار پر سود برای دو کشور و امیدوارم که زودتر و با سرعت پروژه آغاز بشه.
  • رضا IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    6 0
    خدا كنه حقيقت داشته باشه ولى من چشمم از مسؤلين بى كفايت ايرانى آب نميخوره ، تا دعواهاى جناحى مونده و بخور بخورهاى آنچنانى مگه مريضند درد سر براى خودشون درست كنند ؟!
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    1 0
    باسلام.من فکر میکنم،یک بخشی که از قلم افتاده،احتمالا باید انتقال زمینی گاز از قطر باشه...
  • ح ر IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    3 0
    انشاالله برای ایران و قطر دارای برکات باشد
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    5 5
    200 ميليلرد دلار در سال درآمد فقط از محل گاز!!!!!!!!!!!!! همين يك خبر و اينكه كشوري با عظمت ايران از اينكه كشور كوچكي مثل قطر كه از درآمد بدست آمده از ذخاير ايران(پارس جنوبي) قصد سرمايه گذاري در آن را دارد خوشحال باشد اوج انحطاط و تحقير ملي را مي رساند!!
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    2 2
    منافع قطراز چنین طرح بزرگی روشنه، شما در مورد دستاوردهای فراوان سیاسی و اقتصادی و تجاری آن برای کشور خودمان بنویسید.
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    1 1
    خبر خوبی است و قطعا" مایه خیر و برکت برای هر دو کشور دوست و همسایه ، خصوصا برای قطر ، امیدوارم هر چه زودتر این طرح اجرا و عملیاتی شود
  • سید IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 5
    آمریکا وانگلیس اجازه نمیدهند
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 3
    بعیده چنین پروژه ای اجرایی بشه، بیشتر شبیه یک توهم هستش.هم نیاز به یک بودجه هنگفت دارد و هم مهندسین نابغه که تونلی بیش ٢٠٠ کیلومتری را بدون خطا اجرا کنند. همین مهندسین، پل کابلی بین جاده ساحلی اهواز و پارک جزیره را نتوانستند خوب بسازند که کمتر از ١٠ سال بیشتر کابل های آن بر اثر یک پس لرزه کوچیک فاصله پیدا کردند و عبور و مرور از آن را خطرناک کرد. تونل خلیجی ایران و قطر نیاز به چندین گروه مهندسی خبره و کمپانی های ساخت و ساز دارد و یک بودجه سنگین.
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      3 0
      جاده تهران شمال را چرا نمی گویی؟!!!
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 1
    به هیچ وجه آمریکا اجازه اجرای این پروژه رو نمیده
  • سید فروزان CH ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    0 0
    ساخت کانال دریای مازندران به خلیج فارس که در زمان احمدی نژاد پروژه آن امضا شد ، پروژههای انقلابی و اساسی است که ضمن درآمد زائی برای کشور ،سیلی بزرگ بر غرب و متحدان آن از جمله ترکیه است ، جای تاسف است که این پروژه عظیم پیگیری نشده
  • mojtaba SE ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    1 0
    ما همیشه قطرها رو بچشم ایرانیها دیدیم و علتش هم این بوده که نضف مردم قطر یک یا دو رگشون ایرانی است.چه تونل بزنن یا نزنن قطر از نظر فرهنگی هیچ شباهت فرهنگی با عربستان و عربها نداره..قطر همیشه تو دامن ایران بوده. البته زدن تونل نشانه اثبات حرفم است و قطر تصمیم گرفته و میخواد زیر چتر امنیتی ایران باشه, با این پروژه و اتمام آن , اینطوری ایران از منافعش مچبور است که دفاع کنه و قطر اتوماتیک در امان همیشه خواهد بود..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم
  • سینا NL ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 0
    الان ملیات اجرایی شده از دو طرف مشغول کار هستند و ظرف 12 ماه اینده ساخته میشود .این تونل شامل دو خط راه اهن و 4 باند ازاد راه حمل نقل جاده ای در دو طبقه ساخته میشود .نمیدونم بعضی میگن نمیشه .چرا حرف مفت میزنید ما میتونیم قطر با تونل زیر دریایی به طول ۲۰۰ کیلومتر به بندر دیر متصل می‌شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس