سهم صندوق توسعه ملی حاصل از صادرات نفت ۴۰ درصد تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز را ۴۰ درصد تعیین کردند.

به گزارش مشرق، در جلسه علنی نوبت عصر روز یکشنبه (اول اسفندماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۱، بند الف تبصره یک ماده واحده در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با آن موافقت کردند.

بر اساس تبصره یک ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی،   ﺳﻬﻢ ﺻﻨﺪوق ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻠﯽ از ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺣﺎﺻﻞ از ﺻﺎدرات ﻧﻔﺖ، ﻣﯿﻌﺎﻧﺎت ﮔﺎزی و ﺧﺎﻟﺺ ﺻﺎدرات ﮔﺎز ۴۰ درصد ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯽﺷﻮد. ﺑﺎﻧﮏ ﻣﺮﮐﺰی ﺟﻤﻬﻮری اﺳلامی اﯾﺮان ﻣﮑﻠﻒ اﺳﺖ درﻃﻮل ﺳﺎل و ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ وﺻﻮل ﻣﻨﺎﺑﻊ، ﺑلافاصله ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ وارﯾﺰ اﯾﻦ وﺟﻮه و ﺳﻬﻢ ۱۴ و نیم درصد ﺷﺮﮐﺖ ﻣﻠﯽ ﻧﻔﺖ اﯾﺮان از ﮐﻞ ﺻﺎدرات ﻧﻔﺖ ﺧﺎم و ﻣﯿﻌﺎﻧﺎت ﮔﺎزی ﻣﻌﺎف از ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺳﻮد ﺳﻬﺎم دوﻟﺖ و ﻧﯿﺰ ﺳﻬﻢ ۱۴ و نیم درصد ﺷﺮﮐﺖ دوﻟﺘﯽ ذیرﺑﻂ وزارت ﻧﻔﺖ از ﻣﺤﻞ ﺧﺎﻟﺺ ﺻﺎدرات ﮔﺎز ﻃﺒﯿﻌﯽ (ﻣﻌﺎف از ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺳﻮد ﺳﻬﺎم دوﻟﺖ و ﻣﺎﻟﯿﺎت ﺑﺎ ﻧﺮخ ﺻﻔﺮ) و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺳﻬﻢ ۳ درصد ﻣﻮﺿﻮع ردﯾﻒ درآﻣﺪی ۲۱۰۱۰۹ ﺟﺪول ﺷﻤﺎره(۵) اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن اﻗﺪام ﮐﻨﺪ. کلا سهم ۳ درصد باید به ردیف مذکور واریز شده و صدر درصد آن به استان ها در جدول شماره ۱۰ اختصاص یابد. مبالغ مذکور به صورت ماهانه واریز و از ماه یازدهم امسال، محاسبه و تسویه می‌شود.  

در ادامه تبصره و بر اساس پیشنهادی که به تصویب رسید،  گزارش هزینه کرد سهم شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های دولتی تابعه وزارت نفت هر سه ماه یکبار توسط وزارت نفت به کمیسیون‌های برنامه و بودجه، محاسبات و انرژی مجلس شورای اسلامی، ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و ﺑﻮدﺟﻪ ﮐﺸﻮر، وزارت اﻣﻮر اﻗﺘﺼﺎدی و داراﯾﯽ، (ﺧﺰاﻧﻪداری ﮐﻞ ﮐﺸﻮر) و دﯾﻮان ﻣﺤﺎﺳﺒﺎت ﮐﺸﻮر اراﺋﻪ می‌شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 0
    حداکثر 20 درصد کافیه. این سیاست غلطیه که عده ای با خط گرفتن از مشتی رند در خارج وداخل با همدستی عده ای نادان لجوجانه در مجالس دولت زمان دولت دکتر احمدی نژاد پیاده کردند و با قفل کردن توان مالی دولت اون رو فلج کردند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس