کد خبر 1341642
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
فرصت طلایی برای عبور بی‌دردسر از پیک ششم

آمار ابتلا، بستری و مرگ و میر در پیک ششم، نشان داد که سویه اومیکرون هم مثل دلتا خطرناک است و باید خودمان را برای روزهای پیش رو، آماده کنیم. زیرا، به قله پیک نزدیک شده ایم.

به گزارش مشرق، همانطور که پیش بینی می‌شد، پیک ششم با اومیکرون گره خورد و در هفته‌های گذشته شاهد سیر صعودی آمار کرونا در کشور هستیم. آماری که بعد از پایان پیک پنجم، سیر نزولی گرفته بود. تقریباً تمامی بخش‌های کرونا در بیمارستان‌ها خالی از بیمار شده بودند و موارد فوتی نیز به کمتر از ۲۰ مرگ روزانه رسیده بود. اما، با آمدن سویه اومیکرون، یکبار دیگر به روزهای سخت کرونایی بازگشتیم.

با توجه به اینکه در ماه پایانی سال قرار داریم، موضوع سفرهای نوروزی، مهم‌ترین سوالی است که به گوش می‌رسد و همه منتظر هستند که ببینند آیا می‌توانند بار سفر ببندند، یا اینکه نوروز ۱۴۰۱ را باید در خانه سپری کنند.

زمان رسیدن به قله پیک ششم

شاید پاسخ به مهم‌ترین سوال این روزها، زمان رسیدن به قله پیک ششم باشد. زیرا، به نظر می‌رسد که هر چه زودتر به قله پیک برسیم، می‌توان شرایط را برای نوروز ۱۴۰۱ پیش بینی نمود.

بر اساس اظهارت جامعه پزشکی و متخصصین نظام سلامت، پیش بینی می‌شود ظرف دو هفته آینده به قله پیک برسیم.

اگر چنین اتفاقی شکل بگیرد، می‌شود گفت که نیمه اول اسفند، به قله رسیده‌ایم و بعد از آن باید شاهد روند نزولی پیک ششم باشیم. اما، این فرضیه فقط یک پیش بینی است. زیرا، همه چیز بستگی به رفتار ما دارد. رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ماسک زدن و تکمیل واکسیناسیون، مهم‌ترین عوامل عبور کم خطر از پیک ششم است.

مواجه شدن با سویه پنهانکار

نوید شفیق پزشک فوق تخصص مراقبت‌های ویژه با اشاره به اینکه اوضاع کرونا در حال حاضر کاملاً ناپایدار است، گفت: در میان بیماران کرونایی هر دو سویه دلتا و اومیکرون مشاهده می‌شود که البته تعداد بیماران مبتلا به اومیکرون بیشتر است.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود اومیکرون کشنده نیست کاملاً غلط است افراد دارای بیماری زمینه‌ای به خصوص در بیماران کلیوی احتمال اینکه کرونا در آنها شدید شود وجود دارد و در این بیماران به رغم تزریق واکسن، مبتلایان به کرونا با وضعیت بدی مواجه می‌شوند.

شفیق گفت: رعایت فاصله گذاری مناسب، زدن ماسک، عدم حضور در مهمانی‌های خانوادگی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله مواردی است که با وجود تزریق واکسن همچنان باید جدی گرفته شود. ‌ رعایت فاصله گذاری مناسب، زدن ماسک، عدم حضور در مهمانی‌های خانوادگی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله مواردی است که با وجود تزریق واکسن همچنان باید جدی گرفته شود

رئیس بخش آی سی یو بیمارستان لبافی نژاد افزود: به نظر من اومیکرون پایان کرونا نیست و سویه های جهش یافته ممکن است در آینده به وجود بیایند و ممکن است باعث مرگ و میرهای زیادی شوند.

وی به سویه اومیکرون که به سویه پنهانکار معروف است، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در برخی کشورها مانند دانمارک ۲ سویه جدید اومیکرون که BA.۲ و BA.۳ نام دارند به وجود آمده و همچنان جهش‌های جدید ممکن است ایجاد شود که در این میان باز هم روش جلوگیری از ابتلاء، رعایت فاصله اجتماعی و ماسک زدن است.

شفیق تاکید کرد: در بیمارستان ما از ۳۰۰ نفر پرسنل ۷۰ نفر در مرخصی استعلاجی هستند که به کرونا مبتلا شده‌اند و همین باعث شده فشار مضاعفی به پزشکان، پرستان و کمک بهیاران ایجاد شود و همین کار کردن‌ها سیستم ایمنی آنها را پایین آورده و احتمال ابتلای مجدد به کرونا وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش تعداد مبتلایان روزانه باعث سیر نزولی موج ششم کرونا خواهد شد، یا نه گفت: این موضوع نمی‌تواند دلیلی بر فروکش موج ششم باشد، چرا که برخی افراد مبتلا به اومیکرون یا تست نمی‌دهند یا بسیاری از تست‌ها منفی کاذب می‌شود بنابراین نمی‌توان گفت کم شدن تعداد مبتلایان سیر نزولی موج ششم را به دنبال دارد.

فوق تخصص مراقبت‌های ویژه در پاسخ به این سوال که اوج پیک ششم چه زمانی خواهد بود، افزود: هنوز به پیک نرسیده‌ایم و با توجه به وضعیت بیمارستان‌ها و افزایش تعداد مراجعات و مرگ و میر، احتمال اینکه طی هفته‌های آینده با وضعیت بدتری رو به رو شویم زیاد است. ‌ هنوز به پیک نرسیده‌ایم و با توجه به وضعیت بیمارستان‌ها و افزایش تعداد مراجعات و مرگ و میر، احتمال اینکه طی هفته‌های آینده با وضعیت بدتری رو به رو شویم زیاد است

وی اظهار داشت: در بیمارستان لبافی نژاد بخش مراقبت‌های ویژه کرونا مدتی تعطیل بود اما به تازگی به دلیل افزایش تعداد بیماران بدحال کرونایی این بخش را مجدد راه اندازی کردیم در این بخش هم جوان داریم و هم بیماران مسن که درگیر کرونا شده‌اند ولی نسبت به سویه دلتا اکثر این افراد بیماری زمینه‌ای دارند.

شفیق با اشاره به اینکه نباید در مورد اومیکرون ساده انگاری شود، گفت: با توجه به شرایط ناپایدار کرونا و افزایش مجدد تعداد فوتی‌ها، در حال حاضر بهترین راه برای پیشگیری از ابتلاء، رعایت فاصله اجتماعی، زدن ماسک و پرهیز از حضور در تجمعات است.

فرصت طلایی برای عبور بی‌دردسر از پیک ششم

وی اظهار امیدواری کرد که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن است که می‌توان با موارد ابتلای کم و همچنین فوتی‌های کمتر موج ششم را پشت سر گذاشت.

زمان پایان پیک ششم به رفتار مردم بستگی دارد

سید احمد طباطبایی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و دبیر بورد ریه اطفال در خصوص آخرین وضعیت پیک ششم کرونا، گفت: با توجه به روند ابتلاء، احتمالاً اوایل اسفند با اوج پیک ششم روبرو خواهیم شد و پس از آن به تدریج آمارها کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مراجعه بیماران به مطب‌ها نسبت به دو هفته قبل کاهش چشمگیری داشته است، افزود: این موضوع می‌تواند سه دلیل داشته باشد، اول آنکه افراد در طول دو هفته قبل مبتلا شده باشند، دوم تبعات رسانه‌ای از این بیماری است که خطرات اومیکرون نسبت به بقیه موارد کرونا را کمتر عنوان کرده و همین موضوع باعث کاهش مراجعه مردم شده است.

طباطبایی ادامه داد: موضوع بعدی که باعث کاهش آمارها شده، این است که طی دو هفته قبل مدارس و مراکز تجمعی تعطیل شده به همین دلیل با کاهش تجمعات، میزان ابتلاء نیز کمتر می‌شود.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در خصوص ابتلای مجدد افراد به بیماری کرونا گفت: افرادی که قبلاً به کرونا مبتلا شده‌اند، احتمال مجدد ابتلای آنان به سویه‌های اومیکرون وجود دارد که این موضوع ربطی به تزریق واکسن نیز ندارد، اما میزان مرگ و میر در افرادی زیاد است که واکسن نزده بودند یا اینکه بیماری زمینه‌ای خاصی دارند.

زمان تزریق واکسن بعد از ابتلاء به اومیکرون

وی درباره تزریق دوز سوم واکسن اظهار داشت: فاصله میان تزریق واکسن قبلاً سه ماه عنوان شده بود اما در حال حاضر با توجه به شرایط موجود، به فاصله یک ماه بعد از تزریق نیز می‌توان دوز بعدی را زد و پس از ابتلاء به اومیکرون برای تزریق دوز دوم تا سه ماه می‌توان صبر کرد چرا که در بدن ایمنی ایجاد شده است.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در خصوص ابتلای کودکان به اومیکرون گفت: متأسفانه میزان بستری کودکان در مراکز بهداشتی درمانی نسبت به گذشته بیشتر شده و در مقایسه با سویه‌های قبلی کرونا و حتی دلتا در اومیکرون، میزان ابتلای کودکان بیشتر است. ‌ متأسفانه میزان بستری کودکان در مراکز بهداشتی درمانی نسبت به گذشته بیشتر شده و در مقایسه با سویه‌های قبلی کرونا و حتی دلتا در اومیکرون، میزان ابتلای کودکان بیشتر است

طباطبایی درباره پایان پیک ششم نیز افزود: نمی‌توان گفت چه زمانی پیک ششم به پایان می‌رسد و همه اینها بستگی به عکس‌العمل‌های مردم دارد و باید منتظر بمانیم و ببینیم چه چیزی پیش می‌آید. برخی از پیک‌ها مانند دلتا که تا چهار ماه هم طول کشیده و فقط مردم هستند که با رعایت پروتکل‌ها و موارد ایمنی می‌توانند در کوتاه شدن پیک تأثیرگذار باشند.

وی با عنوان این مطلب که در حال حاضر بیمارستان‌ها پر هستند، گفت: پیش‌بینی قطعی نمی‌توانیم داشته باشیم چرا که با توجه به تذکراتی که داده بودیم، انتظار داشتیم با پیک ششم روبرو نشویم اما از آذر ماه به رغم تذکرات و هشدارهای ما، مدارس و مهدها باز شدند و مجالس عروسی، تجمعات و مهمانی‌ها و همچنین سفرها مجدداً آغاز شد و کسی به صحبت‌های ما توجه نکرد بنابراین پایان پیک و اینکه در نوروز ۱۴۰۱ وضعیت بیماری کرونا و اومیکرون چگونه است، تماماً بستگی به رعایت مردم و در نظر گرفتن هشدارهای متخصصان دارد.

پاسخ مهم‌ترین سوال کرونایی مردم، در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون نهفته است. اگر می‌خواهیم نوروز ۱۴۰۱، دغدغه و نگرانی از اومیکرون نداشته باشیم، باید در یک ماه پایانی سال، به دستورالعمل‌هایی که گفته می‌شود، گوش کنیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس