کد خبر 1341028
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
بزرگ ترین غار آبی آسیا کجاست؟

طی بررسی‌هایی که توسط یک تیم تحقیقاتی روی جانواران غار زی در استان ایلام صورت گرفت؛ گونه‌ای جدید از خر خاکی‌ها کشف و با نام علمی Agnara cavernicola نامگذاری شد.

به گزارش  مشرق، طی بررسی‌هایی که توسط تیم تحقیقاتی متشکل از دکتر درویش نیا، صابر صادقی، یاسر بخشی از شیرازو قاسم کاشانی از دانشگاه زنجان روی جانواران غار زی در استان ایلام صورت گرفت؛ گونه‌ای جدید از خر خاکی‌ها کشف و با نام علمی Agnara  cavernicola نامگذاری شد.

این سخت پوست کوچک که از گروه بند پایان است دارای برخی ویژگی‌های سازش با زیستگاه غار است که از جمله این سازشها می‌توان به کاهش رنگ بدن و همچنین کاهش اندازه چشمها نسبت به گونه‌های خارج غار اشاره کرد.

چگونه به این جاندار دست پیدا شد؟

درویش نیا عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ایلام و از اعضای تیم جانور شناسی  گفت: یک مطالعه چند ساله روی جانوران ساکن غارهای رشته کوه زاگرس صورت گرفته و به نمونه جالبی از سخت پوستان در غار زرنه ایوان رسیدیم.  

وی افزود: طی مطالعات دقیق و استفاده از منابع علمی معتبر و بررسی‌های دقیق آزمایشگاهی و مکاتبات با متخصصین داخلی و متخصصین نمونه‌های کوچک خارج از کشور توانستیم  یک گونه جدید جانوری به علم جانور شناسی دنیا معرفی کنیم.

عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور ادامه داد: اسم علمی این گونه ی جانوری  Agnaracavernicola  است و در مجله journal natural history کشور انگلستان به چاپ رسید.

درویش نیا افزود: نمونه‌های جانوری مختلف را در صورت لزوم جمع آوری میکنیم و با استفاده از مجموعه صفات تاکسونومیکی نمونه را جدا و شناسایی میکنیم و اگر این نمونه شباهت کمتری با نمونه‌های قبلی داشته باشد احتمال زیاد یک گونه جدید است که بررسی‌های دقیق تر روی آن انجام می‌گیرد.  

وی افزود: با کمک متخصصین مختلف و مکاتبه‌های متعدد و مقایسه این نمونه با نمونه‌های مشابه در موزه‌های جانور شناسی سراسر دنیا گونه جدید تایید می‌شود.  

جانوران گونه جدید چگونه نامگذاری می‌شوند؟

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور در خصوص نام گذاری این جانوران گونه جدید عنوان کرد: بر اساس قوانین علمی نام گذاری جانوران (iczn) آن گونه را نامگذاری می‌کنند.

وی ادامه داد: این نامگذاری گاهی بر اساس محل جمع آوری این نمونه است یا حتی ویژگی های خاصی که آن نمونه دارد و اخیرا هم نمونه‌هایی به احترام و افتخار اشخاصی که آن را کشف کرده‌اند نام گذاری می‌کنند.  

درویش نیا تصریح کرد: این نمونه برای اولین بار در غار زرنه ایوان به دنیا معرفی شد و نام گذاری آن هم براساس محیط زندگی این موجود که محیط غار است صورت گرفته [Cover nicola یعنی ساکن غار].

مشخصات فیزیکی

وی ادامه داد: نمونه پیدا شده از سخت پوستان است و اندازه آن حدود ۴٫۵ و گونه ی دیگر ۵ میلی متر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور اظهار داشت: یک گروه از بی مهرگان متعلق به بند پایان است و بند پایان گروهی ساکن غار هستند و شامل چند گروه هستند سخت پوستان به خاطر داشتن یک پوشش پشتی یکپارچه یا بند بندی به این نام خوانده می‌شوند.

وی افزود: یک گروه معمول سخت پوستان خر خاکی‌ها هستند که هم نمونه آبزی و هم نمونه خشکی زی دارد؛ نموه‌های خشکی زی هم در محیط بیرون و هم در داخل غار وجود دارند.  

درویش نیا در پایان گفت: امیدوارم این کار شروعی باشد که متخصصین مختلف این گنجینه های مختلف را به هم  استانی ها و به کل کشور بشناسانند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    0 0
    صادقی یا زیبا کلاغ نبوده؟؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس