اشغالگری نظامی فرانسه و متحدانش در مالی پایان می یابد

رئیس جمهور فرانسه ضمن تأیید خبر خروج نظامیان کشورش از مالی، اعلام کرد شرایط سیاسی و حقوقی بقای نظامیان فرانسوی در مالی دیگر فراهم نیست و این نظامیان در مرز نیجر مستقر خواهند شد.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، دفتر ریاست جمهوری فرانسه از عقب نشینی هماهنگ شده این کشور و متحدانش از کشور آفریقایی مالی خبر داد.

کاخ الیزه با انتشار بیانیه ای ضمن اعلام این خبر افزود: پاریس و متحدانش به صورت هماهنگ شده از مالی عقب نشینی خواهند کرد. اروپایی ها و کانادا مصمم هستند با وجود عقب نشینی از مالی به اجرای تعهدات خود در منطقه ساحل آفریقا ادامه دهند.

در ادامه این بیانیه آماده است: شرکای بین المللی در منطقه ساحل آفریقا خواهان گسترش حمایت خود از کشورهای خلیج گینه هستند.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در نخستین واکنش پس از اعلام عقب نشینی کشورش از مالی در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور سنگال، با بیان اینکه فرانسه پایگاه های خود در شمال مالی را به تدریج و در خلال چهار ماه تعطیل خواهد کرد، گفت: اگر ما در سال ۲۰۱۳ در مالی مداخله نظامی نمی کردیم، این کشور دچار فروپاشی می شد. شرایط سیاسی و حقوقی ابقای نیروها در مالی دیگر فراهم نیست. عقب نشینی نیروهای اروپایی از مالی با هماهنگی سازمان ملل و ارتش مالی صورت گرفته است. نیروهایی که عقب کشیده می شوند در نزدیک مرز و در کنار نیروهای نیجر بازآرایی خواهند شد.

ماکرون در ادامه افرود: فرانسه و متحدانش از مقامات مالی می خواهند به مرحله انتقالی پایان دهند و برای برگزاری انتخابات آزاد تلاش کنند. به نظر می رسد اولویت نخست دولت حاکم بر مالی در شرایط فعلی، مبارزه با تروریسم نیست. فرانسه و متحدان اروپایی با راهبرد و اهداف مجموعه حاکم بر مالی موافق نیستند. مخالفت با حضور فرانسه و متحدانش در مالی از سوی کسانی مطرح می شود که مورد حمایت روسیه و سایر طرف ها هستند. اکنون مزدوران وابسته به شرکت امنیتی و نظامی «واگنر» در مالی حضور دارند و به نظر می رسد این حضور بیشتر از منافع مالی برای مقامات این کشور اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: هنگامی که به حضور نظامی ما در منطقه ساحل آفریقا نیاز باشد، ما حاضر خواهیم بود. کشورهای منطقه ساحل آفریقا هدف حمله گروه های تروریستی قرار می گیرند که از ناآرام بودن اوضاع در مرز بین کشورها سوء استفاده می کنند. ما باید از کشورهای ساحل آفریقا حمایت کنیم و این حمایت ها نباید فقط به حوزه امنیتی محدود شود.

رئیس جمهور سنگال هم در واکنش به این تحول گفت: اتحادیه آفریقا هفته آینده نشستی را با مقامات مالی درباره مرحله انتقالی برگزار خواهد کرد. ما تصمیم فرانسه و متحدانش برای متوقف کردن حضور نظامی میدانی در مالی را درک می کنیم. سراسر آفریقا در معرض خطر تروریسم قرار دارد و واکنش به این مسئله باید جهانی باشد.

رئیس شورای اروپا هم در این خصوص تصریح کرد: اتحادیه اروپا به تأمین امنیت پایدار آفریقا پایبند است و تلاش برای ریشه کردن تروریسم ادامه خواهد یافت. بازنگری صریح در نحوه برخورد با تهدیدات تروریستی در آفریقا ضروری به نظر می رسد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس