تجارت  با قطر از دولت ششم تا سیزدهم تشریح شد

سخنگوی گمرک جزئیات تجارت با قطر را از دولت ششم تا سیزدهم تشریح کرد.

به گزارش مشرق، سید روح الله لطیفی در آستانه سفر رئیس جمهور به قطر، در خصوص تجارت با این کشور اظهار داشت: از ابتدای سال تا پایان دی ماه، ۹۶۷هزار و ۵۰۳تن کالای ایرانی به ارزش ۱۱۷میلیون و ۱۳۱هزار و ۴۴دلار به قطر صادر شد که نسبت به مدت مشابه، ۱۳درصد در ارزش کاهش داشته است، واردات کالا از قطر در این مدت هزار و ۹۰۱تن به ارزش هفت میلیون و۲۳۷هزار و ۴۴۵دلار بوده که از لحاط وزنی ۱۲۲درصد افزایش و از لحاظ ارزش پنج درصد کاهش داشته است.

لطیفی روابط تجاری هفت دولت گذشته را با قطر تشریح کرد و گفت: از دولت ششم تا دوازدهم ۱۶میلیون و ۷۵۸هزار و ۸۹۶تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۸۷۰میلیون و ۱۴۶هزار و ۳۰۱دلار بین ایران و قطر تبادل شد که ۱۵میلیون و ۷۶۱هزار و ۳۴۶تن آن، به ارزش دو میلیارد و ۲۷۳میلیون و ۵۴۶هزار و ۶۱۰دلار، صادرات ایران به قطر در ۲۸ سال گذشته بوده و ۹۹۷هزار و ۵۵۰تن به ارزش ۵۹۶میلیون و ۵۹۹هزار و ۶۹۱دلار، واردات کشورمان از قطر در این مدت بوده است.

وی افزود: در سال های ۷۲تا۷۵و در دولت ششم، ۲۹۷هزار و ۸۲۴تن کالا به ارزش ۸۵میلیون و ۹۴هزار و ۲۲۸دلار به قطر صادر شد و ۱۵۸هزار و ۲۷۹تن کالا به ارزش ۴۶میلیون و ۳۴۲هزار و ۵۸۹دلار وارد شد، در دولت هفتم نیز ۸۵۲هزار و ۲۰۴ تن کالا به ارزش ۷۱میلیون و ۳۴۸هزار و ۹۳۲دلار به کشور قطر صادر شد و ۳۸هزار و ۳۴تن کالا به ارزش ۲۵میلیون و ۱۷۳هزار و ۹۲۴دلار نیز واردات به کشور از قطر صورت گرفت که در هفت دولت گذشته پایین ترین میزان واردات از قطر طی یک دوره یک دولت بوده است.

لطیفی در ادامه توضیح داد: در دولت هشتم تجارت کشورمان با قطر، کمی بهبود یافت و صادرات به یک میلیون و ۲۶۱هزار و ۳۱۴تن و به ارزش ۱۳۵میلیون و ۶۳۴هزار و ۳۹۳دلار رسید و واردات از قطر با ۳۶۴هزار و ۹۹تن کالا به ارزش ۱۳۳میلیون و ۹۷۵هزار و ۵۱۸دلار رسید.

سخنگوی گمرک در خصوص تجارت با قطر در دولت نهم گفت: در دولت نهم ارزش صادرات با رشد ۱۵۹درصدی، به ۳۵۱میلیون و ۴۰۵هزار و ۸۰۰دلار رسید اما وزن صادرات کاهش سه درصدی داشت، واردات از قطر در دولت نهم بالاترین میزان را در ۲۸سال گذشته و در بین دولت های ششم تا دوازدهم تجربه کرده است، در این دوره ۲۷۸هزار و ۳۸۸تن کالا به ارزش ۱۶۶میلیون و ۲۵۹هزار و ۱۳۹دلار کالا از قطر به ایران فروخته شده است.

عضو شورای علمی گمرک در خصوص تجارت با قطر در دولت دهم گفت:در دولت دهم و دربین سال های ۸۸تا ۹۱ دو میلیون و ۳۹۸هزار و ۹۴۶تن کالا به ارزش ۳۰۱میلیون و ۴۳هزار و ۲۱۷دلار به کشور قطر کالای ایرانی صادر شد و ۱۵۲هزار و ۱۴تن کالا به ارزش ۱۱۸میلیون و ۷۸۸هزار و ۹۴۰ دلار نیز کالا از قطر وارد شد.

لطیفی در خصوص تجارت با قطر در دولت یازدهم توضیح داد:صادرات کشورمان به قطر در سال‌های ۹۲تا ۹۵ به سه میلیون و ۹۷۴هزار و ۱۲۰تن کالا، به ارزش ۴۵۵میلیون و یکهزار و ۸۱۵ دلار رسید که رشد ۶۶و ۵۱درصدی در وزن و ارزش نسبت به چهار ساله قبل داشته است. اما در واردات از قطر در این دوره کاهش ۹۹درصدی در وزن و ۶۶درصدی در ارزش را شاهد بودیم.

سخنگوی گمرک در خصوص تجارت با قطر در دولت دوازدهم افزود: در دولت دوازدهم و در بین سال های ۹۶تا ۹۹ و همزمان با تحریم این کشور توسط برخی از کشورهای منطقه، صادراتمان به این قطر به پنج میلیون و ۷۴۹هزار و ۶۹۲تن و به ارزش ۸۷۴میلیون و ۱۸هزار و ۲۲۵دلار رسید که نسبت به دولت یازدهم ۴۵درصد در وزن و ۹۲درصد در ارزش صادرات به قطر افزایش را نشان می دهد و این دوره بالاترین میزان صادرات به قطر از سوی ایران را شاهد بودیم. واردات از قطر نیز در این دوره چهار ساله به پنج هزار و ۸۴۶تن و به ارزش ۶۲میلیون و ۴۷۱هزار و ۴۲۵دلار رسید.

لطیفی گفت: در بررسی آمار تجارت ۲۸ساله با قطر در هفت دولت قبل، بالاترین میزان صادرات به این کشور مربوط به سال ۹۶ با یک میلیون و ۶۵۴هزار و ۸۹۳تن کالا به ارزش ۲۴۱میلیون و ۵۰۳هزار و ۵۴۹دلار و پایین ترین میزان صادرات به قطر، در سال ۷۶با ۷۴هزار و ۴۱۱تن کالا به ارزش ۹میلیون و ۵۰هزار و ۱۶۷دلار بوده است و بالاترین میزان واردات از قطر نیز درسال ۸۶ با ۹۴هزار و ۴۷۶تن کالا به ارزش ۵۷میلیون و ۱۱۰هزار و ۲۸۴ دلار و کمترین میزان واردات نیز مربوط به سال ۷۴ با هزار و ۵۲۰تن کالا به ارزش یک میلیون و ۲۶۱هزار و ۵۷۳دلار بوده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس