کد خبر 1340474
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹
رایزنی برای تشکیل دولت جدید لیبی/ شکایت احزاب تونسی از قیس سعید

پس از ۶ روز از تعیین « فتحی باشاغا » به عنوان نخست وزیر جدید لیبی ، پارلمان این کشور با صدور حکمی وی را مامور تشکیل دولت جدید طرابلس کرد.

به گزارش مشرق، رئیس جمهور الجزایر زمان برگزاری نشست سران اتحادیه عرب  در این کشور را در سه ماه پایانی سال جاری میلادی عنوان کرد.

« عبدالمجید تبون» در یک نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های الجزایر گفت: نشست سران اتحادیه عرب پیش از پایان سال جاری میلادی به ویژه در سه ماه پایانی امسال برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رئیس جمهور الجزایر بدون اشاره به زمان دقیق برگزاری این نشست اعلام کرد: وزیران خارجه کشورهای عربی در نشستی که مارس ( اسفند ماه ) آینده در قاهره برگزار می‌کنند،  تاریخ دقیق نشست آینده سران این اتحادیه  را تعیین خواهند کرد.

نشست سران اتحادیه عرب هر سال در ماه مارس برگزار می‌شود اما طی دو سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان این نشست برگزار نشده‌ است.

بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و تحولات فلسطین دو موضوع محوری نشست آینده سران اتحادیه عرب خواهد بود.

شکایت از قیس سعید

سه حزب سیاسی در تونس از رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور به اتهام سوء استفاده از اموال عمومی و عبور از اختیارات قانونی به دستگاه قضایی تونس شکایت کردند.

به نوشته روزنامه القدس العربی، حزب تجمع دموکراتیک، حزب جمهوری و حزب جریان دموکراتیک علیه « قیس سعید »  خانم « نجلاء بودن » و وزیران دارایی ، کشور و فرهنگ کابینه تونس به اتهام سوء استفاده از اموال عمومی، عبور از اختیارات قانونی، اعمال نفوذ، زیرپای گذاشتن قوانین اداری و اجرایی  به  دستگاه قضایی این کشور شکایت کردند.

این احزاب با انتشار بیانیه‌ای مشترکی اعلام کردند: این شکایت به دنبال تعطیلی هئیت ملی مبارزه با فساد، دفاتر نمایندگان پارلمان ، تعطیل کردن نا به حق موزه « باردو » و جلوگیری از فعالیت کارکنان آن صورت گرفته است.

در همین حال، هیئت دفاع از « نورالدین بحیری» معاون راشد الغنوشی رهبر حزب اسلامگرای النهضه تونس اعلام کرد: بحیری بیش از ۴۵ روز است در اعتصاب غذا به سرمی‌برد و به دلیل وخامت حالش در بیمارستان بستری است.

در بیانیه هیئت دفاع از بحیری آمده است: نیروهای امنیتی بیمارستانی که بحیری در آن بستری است، به  محاصره خود در آورده‌اند و به خانواده او اجازه نمی‌دهند که با بحیری ملاقات کنند. اکنون این بیمارستان که خارج از نظارت دستگاه قضایی است به بازداشتگاه  بحیری تبدیل شده است لذا هرگونه اتفاقی که  برای او بیفتد، مسئولیت آن به طور کامل متوجه شخص وزیر بهداشت خواهد بود.

ماموران امنیتی که لباس شخصی پوشیده بودند،  دهم دی ماه گذشته به خانه نورالدین بحیری رفتند و او را دستگیر و به مکان نامعلومی بردند.  دو روز پس از این دستگیری بود که معاون رهبر حزب النهضه  در یک بیمارستان نظامی واقع در شمال تونس بستری شد.

چند روز پس از این رخداد، وزیر کشور تونس با شرکت در یک نشست مطبوعاتی گفت: شبهاتی در خصوص دخالت نورالدین بحیری در کمک به فعالیت‌های تروریستی وجود دارد. در زمانی که او  سکانداری وزارت دادگستری را ( ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ ) به عهده داشت،  گذرنامه‌های جعلی در اختیار برخی افراد از جمله دو تبعه سوری قرار داده بود.

به دنبال این اظهارات،  دادگاه تونس با انتشار بیانیه‌ای به طور رسمی سخنان وزیر کشور تونس را تکذیب کرد.

انفجارهای انتحاری در موگادیشو

در جریان انفجارهای انتحاری علیه دو مرکز پلیس در پایتخت سومالی دست کم ۳ نفر جان خود را از دست دادند.

به نوشته روزنامه «سومالی جدید» گروه تروریستی الشباب بامداد امروز چهارشنبه پایتخت سومالی و حومه آن را هدف حملات خود قرار داد.

نیروهای پلیس با افراد مسلحی که به دو مرکز پلیس در موگادیشو حمله کرده بودن ،  درگیری شدند و حملات آنان را دفع کردند اما تروریست‌ها با دو خودروی بمب گذاری شده به این مراکز حمله کردند که در جریان آن ۳ تن کشته و ۵ نفر هم مجروح شدند.

پلیس، گروه تروریستی الشباب را مسئول این دو عملیات انتحاری و حمله به موگادیشو اعلام کرد.

رایزنی برای تشکیل دولت جدید لیبی

همچنین افراد مسلح دیشب  برخی مناطق حومه موگادیشو را هدف خمپاره اندازهای خود قرار دادند و صدای شلیک گلوله در این مناطق نیز به گوش می رسد.

هنوز گروه الشباب مسئولیت حملات دیشب و بامداد امروز به موگادیشو و حومه آن را به عهده نگرفته است

"الشباب" نام گروهی از شبه نظامیان سومالی است که به القاعده پیوسته و به سازمان یافته‌ترین و بزرگ‌ترین متحد القاعده در شرق قاره آفریقا تبدیل شده است. الشباب در سال‌‏های اخیر مناطق وسیعی از سومالی را تحت کنترل گرفته بود. در دو سال گذشته، نیروهای اتحادیه آفریقا، شهرهای بزرگ را از دست الشباب خارج کرده‌‏اند. با این حال این گروه هنوز تهدیدی برای دولت مرکزی سومالی است.

رایزنی باشاغا برای تشکیل دولت جدید لیبی

پس از ۶ روز از تعیین « فتحی باشاغا » به عنوان نخست وزیر جدید لیبی ، پارلمان این کشور با صدور حکمی وی را مامور تشکیل دولت جدید طرابلس  کرد. باشاغا ۱۵ روز فرصت دارد تا اعضای کابینه خود را به پارلمان معرفی کند.

به نوشته پایگاه خبری « الوسط لیبیا» نخست وزیر جدید لیبی رایزنی‌های خود را با اعضای شوراهای مناطق جنوب و شرق این کشور شروع کرده و گفته است کابینه‌اش فن سالار خواهد بود و اعضای آن از  سراسر  کشور انتخاب خواهند شد.

پارلمان لیبی پنجشنبه هفته گذشته باشاغا را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور تعیین کرد اما « عبدالحمید دبیبه» نخست وزیر دولت موقت وحدت ملی این اقدام پارلمان را سبب بروز شکاف در لیبی خواند و اظهار داشت: این دولت تا زمان برگزاری انتخابات آینده اداره امور لیبی را به عهده خواهد داشت و قدرت را به یک دولت منتخب واگذار خواهد کرد.

دولت دبیبه که  از سوم دی ماه گذشته به دولت پیشبرد امور تبدیل شده اعلام کرده است،  انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری را در نزدیک ترین زمان ممکن برگزار می‌کند.  بر همین اساس کمیته‌ای را مامور تهیه مفاد قانون انتخابات کرده و این کمیته موظف است  طی سه هفته آینده این قانون را ارائه دهد تا بر اساس آن انتخابات  برگزار شود.

هئیت نظارت بر امور اداری لیبی با ارسال نامه‌ای به دیبیه اقدام او را برخلاف قانون دانست و خواستار انحلال کمیته مزبور شد اما نخست وزیر دولت موقت وحدت ملی همچنان در مسیر برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری گام برمی‌دارد، به گونه‌ای که به تازگی دستوراتی با هدف برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی صادر کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس