کد خبر 1340424
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
رافائل گروسی نمایه

پس از اظهارات وزیر انرژی عربستان سعودی درباره قصد ریاض برای توسعه برنامه اتمی این کشور، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که این سازمان به عربستان سعودی و مصر در زمینه توسعه انرژی اتمی کمک می‌کند.

به گزارش مشرق، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز (چهارشنبه)، در نشستی به میزبانی عربستان سعودی مشارکت کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری «رویترز»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این نشست اظهار داشت که آژانس با مصر و عربستان سعودی برای کمک به منظور توسعه انرژی هسته‌ای این دو کشور همکاری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

توافق آمریکا با فروش سلاح به ۳ کشور عربی

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که «ترکی الفیصل» رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان سعودی، آبان‌ماه، در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» گفته بود که ریاض باید برای دفاع از خود در برابر ایران هر آنچه لازم است، از جمله دستیابی به یک بمب هسته‌ای انجام دهد. الفیصل با طرح این ادعا که ایران به دنبال بمب هسته‌ای است، در این خصوص بیان کرده بود: «پیشتر هم علنا گفتم که ما حتما باید هر آنچه لازم است، انجام دهیم از جمله توسعه یک بمب هسته‌ای تا از خودمان در برابر احتمال ایران هسته‌ای دفاع کنیم».

پس از اظهارات ترکی الفیصل،  «عبدالعزیر بن سلمان» وزیر انرژی عربستان سعودی دی‌ماه سال جاری در کنفرانسی در خصوص معادن به ذخایر اورانیوم موجود در این کشور اشاره کرده بود و در عین حال خبر داده بود: «به دنبال توسعه برنامه اتمی خود هستیم و درباره این موضوع واقعا صریح خواهم بود. ما مقادیر زیادی اورانیوم داریم و باید از آن بهره‌برداری کنیم. از شرکاء جهت بهره‌برداری از این ذخایر و توسعه آن با بالاترین درجه شفافیت کمک خواهیم گرفت و برای استفاده کامل از آن به جنبه تجاری خواهیم رسید».

مقامات سعودی در حالی از توسعه برنامه اتمی خود خبر می‌دادند که همزمان ایران را به تلاش برای دستیابی به بمب هسته‌ای متهم می‌کردند.

 در نوامبر سال ۲۰۱۷ دولت سعودی اعلام کرده بود که طرح ساخت دو رآکتور بزرگ را در دستور کار دارد و کشورهای روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و کره جنوبی طرح‌های خود را برای ریاض ارسال کرده‌اند. پیشتر همچنین گزارش شده بود که کشورهای چین و کره جنوبی در حال ساخت چند رآکتور کوچک در عربستان هستند.

 روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» پیشتر به نقل از یک مقام غربی فاش کرده بود که محل تهیه کیک زرد در منطقه دورافتاده «العلا» در شمال غرب عربستان سعودی واقع شده است. این روزنامه آمریکایی به نقل چند مقام غربی گزارش داده بود که عربستان سعودی با کمک چین تأسیساتی برای تولید کیک زرد اورانیوم تأسیس کرده است؛ تأسیساتی که از آن برای سوخت رآکتورهای هسته‌ای استفاده می‌شود.

در گزارش مذکور اشاره شده بود که این اقدام عربستان باعث شده است که مقامات آمریکایی درباره فعال بودن گزینه توسعه سلاح‌های هسته‌ای در عربستان سعودی ابراز نگرانی کنند. چند روز پس از انتشار این گزارش، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نوشت: «سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در حال بررسی موشکافانه تلاش‌های عربستان سعودی برای ایجاد زیرساخت لازم برای تولید سوخت هسته‌ای هستند؛ زیرساختی که می‌تواند پادشاهی (عربستان سعودی) را در مسیر ساختن سلاح‌های هسته‌ای قرار دهد».

نیویورک تایمز همچنین خبر داده بود: «سازمان‌های اطلاعاتی (آمریکا) در هفته‌های اخیر تحلیلی محرمانه را منتشر کردند که موضوع آن تلاش‌های جاری در داخل عربستان سعودی با همکاری چین به منظور ایجاد ظرفیت صنعتی مورد نیاز برای تولید سوخت هسته‌ای است. این تحلیل هشدارهایی را برانگیخته مبنی بر اینکه شاید تلاش‌های محرمانه‌ای بین سعودی-چین به منظور فراوری کردن اورانیوم خام به شکلی که بعدا امکان غنی کردن آن برای سوخت بمب اتمی وجود دارد، در جریان است».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    0 0
    این حق مردم عربستان است کما اینکه حق ایران است، ولی سازمان انرژی اتمی تکلیف خودش و نقش و اختیاراتش را مشخص کند. چرا در مورد ایران قبل از ذوق کمک دلشوره راستی آزمایی دارید؟!
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    0 0
    گروسی: به عربستان برای توسعه انرژی اتمی کمک می‌کنیم/// مردک الدنگ پس چرا در مورد برنامه هسته ای ایران اینقدر کرم می ریزی؟
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    0 0
    یه نفر پیدا میشه بگه نیروگاه اتمی 360 مگاواتی دارخوین چی شد که یهو غیب شد و دیگه هیچ اسمی ازش نیست؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس