صادرات نمایه

همزمان با افزایش صادرات نفت ایران به ۱/۲ میلیون بشکه، هزینه‌های معاملاتی آن در دوره تحریم‌ هم کاهش یافته است.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در اخبار ویژه خود نوشت:

اخیرا خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد: صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌ها به بالای یک میلیون بشکه رسیده است. اما دکتر سعید جلیلی رقم صادرات را بالای ۱/۲ میلیون بشکه اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

صادرات نفت ایران رکورد ۳ سال گذشته را شکست

در همین حال روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان سلاح استراتژیک نفتی ایران در قامت جهانی نوشت: پس از نقطه‌زنی و افزایش برد سلاح استراتژیک نفتی ایران در بازارهای جهانی، هم‌اکنون شاهد کاهش هزینه‌ها در معاملات فرآورده‌ها هستیم؛ گویی شکستن ساختار تحریم‌ها در بورس‌انرژی پیش از نتیجه مذاکرات محقق شده و نرخ‌های صادراتی به‌شدت به قیمت‌های جهانی نزدیک شده است. قیمت‌های صادراتی فرآورده‌ها در بورس‌انرژی فاصله‌ای جزئی تا نرخ‌های منطقه‌ای دارد؛ اگرچه هم‌اکنون نیز نرخ‌های صادراتی را می‌توان در قامت جهانی ارزیابی کرد.

بیشتر بخوانید:

اثر دریافت مالیات از سود سپرده‌ بر بورس

بورس انرژی روزهای پیچیده و جذابی را سپری می‌کند؛ اگرچه یکی از اتفاقات خوب و کم‌سابقه برای این بازار رسمی در روزهای اخیر رقم خورده است. نسبت معامله عرضه‌ها در ماه جاری به ۴۳‌ درصد رسیده است که اتفاقی کم‌سابقه و حتی تاریخی برای این بازار محسوب می‌شود و حتی در مقایسه با سایر بورس‌های حامل‌های انرژی در جهان نیز رقم خاص و معناداری به شمار می‌رود. رشد معامله عرضه‌ها در شرایطی رخ داده که حجم عرضه در این بازار در ماه‌های اخیر کاهش نسبی داشته؛ اگرچه آمارها حکایت از آن دارد که حجم عرضه‌ نیز بار دیگر در مسیر رشد قرار گرفته است.

شاید در نگاه اول این ارقام چندان مهم به نظر نرسند؛ ولی کسانی که تحریم‌ها را علیه ما وضع کرده و آنها را رصد می‌کنند، خوب می‌دانند که در بورس انرژی چه اتفاق بزرگی رخ داده است. اگر رقم ۴۳‌ درصد اخیر به ۴۵‌ درصد برسد، به این معنی است که تحریم‌های نفتی به کمک دو ابزار مصرف داخلی و توان بازاریابی جهانی، از نفس افتاده است. به عبارت ساده‌تر، هر کالایی که به بورس انرژی وارد شود، با دو بار عرضه، با احتمال ۹۰‌ درصد به فروش خواهد رسید و با توجه به ویژگی‌های فنی‌ سازوکارهای تسویه وجوه در بورس ‌انرژی، حتی بازگشت ارز حاصل از صادرات قطعی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • 110 IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    3 0
    خدا را شکر پولاش کی به دست مردم خواهد رسید
  • علی IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    1 0
    یادم میاد چندسال اخیر دولت اصلاحاتچیها ی غرب گدای بی تدبیرمیگفتن بدون پذیرش اف ای تی اف وتسلیم شدن درمذاکرات ایران هیچ نفتی نمیتونه بفروشه و ااکسن هم نمیتونیم بخریم!!!! الان هم نفت می‌فروشیم هم 120 میلیون واکسن خریدیم!!!
  • محمد IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    1 0
    خدا رو شکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس