کد خبر 1340227
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸
سلبریتی  مالیات

در سال‌جاری باید هنرمندان پردرآمد که بیشتر از ۲۰۰میلیون تومان در سال درآمد داشتند، مالیات می‌دادند.

به‌گزارش مشرق،سال پیش بود که بحث گرفتن مالیات از هنرمندان مطرح شد، موضوعی که با واکنش‌های زیادی از سوی هنرمندان و برخی از مدیران فرهنگی و هنری روبه‌رو و در نهایت در صحن علنی مجلس پرونده‌اش مختومه شد. حالا بعد از ۲سال، در بررسی لایحه بودجه سال۱۴۰۱ کل کشور در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی، معافیت مالیاتی هنرمندان حذف شده است اما این حدف به‌معنای تصویب قطعی نبوده و اگر چه این تغییر قانون در کمیسیون تلفیق اتفاق افتاده، اما در صحن علنی مجلس ممکن است تصمیم‌های دیگری درباره این موضوع گرفته و قبل از ابلاغ نهایی، با تغییراتی در صحن مجلس روبه‌رو شود. با این حال به‌نظر می‌رسد مجلس مصمم است که از هنرمندان در شرایطی که تعیین می‌کند، مالیاتش را بگیرد.


در این میان نکته قابل توجه این است که براساس بند «ل» قانون مالیات‌های مستقیم که مرجع این معافیت است و در سال‌های اخیر همواره محل مناقشه بوده، فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی(دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های ذی‌ربط)، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند، از پرداخت مالیات معافند.

نگاهی به یک پیشنهاد قدیمی


معافیت مالیاتی فعالیت‌های هنری در بودجه سال۱۴۰۰ کل کشور، برای درآمدهای سالانه کمتر از ۲۰۰میلیون تومان حذف شد. بنابراین در سال‌جاری باید هنرمندان پردرآمد که بیشتر از ۲۰۰میلیون تومان در سال درآمد داشتند، مالیات می‌دادند.

حذف معافیت مالیاتی در حد پیشنهاد است


سیدغنی نظری‌خانقاه، یکی از نمایندگان مجلس و از اعضای کمیسیون اقتصادی که در کمیسیون تلفیق حضور دارد، با تأیید اینکه بحث حذف معافیت مالیاتی در کمیسیون تلفیق مطرح شده، به همشهری می‌گوید: «در کمیسیون تلفیق قرار شد تا معافیت مالیاتی هنرمندان حذف شود و هنرمندانی که درآمد بالایی دارند مالیات خود را بدهند اما نکته این است که این موضوع تنها در کمیسیون تلفیق مطرح شده و تا زمانی که داخل صحن علنی مجلس نیاید و قانون نشود، در حد یک نظر و پیشنهاد است.»

وی در ادامه با تأکید بر اینکه این موضوع تنها پیشنهاد بوده، توضیح می‌دهد: «در سال و در خوش‌بینانه‌ترین حالت ما ۱۰۰هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در همه زمینه‌ها داریم و متأسفانه افرادی هستند که درآمدهای خوبی دارند اما چون شاکله و ساختار قانونی وجود ندارد، مالیات نمی‌پردازند. این موضوع مختص هنرمندان نیست و بلکه در همه زمینه‌هاست.»

نماینده مردم خلخال و کوثر، همچنین درباره پیشنهاد معافیت مالیات هنرمندان و حذفش می‌گوید: «قرار نیست که همه هنرمندان مالیات بدهند، برای این موضوع یک کف و سقفی وجود دارد، برخی از هنرمندان هستند که دستمزد و درآمد پایینی دارند و همه این موارد در کمیسیون تلفیق دیده شده است. کمیسیون هم براساس بودجه، پیشنهادهای خود را می‌دهد و در صحن مجلس مطرح و در نهایت رأی‌گیری و تبدیل به قانون می‌شود.»

وقت مالیات دادن سلبریتی‌ها رسید

هنرمندان با درآمد بالا مالیات بدهند


سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو درباره حذف معافیت مالیاتی که در کمیسیون تلفیق عنوان شده به همشهری می‌گوید: «بحثی که مطرح شده درباره حذف معافیت مالیاتی هنرمندانی است که درآمد بالایی در سال دارند. در میان هنرمندان و گروه‌های هنری و فرهنگی، افراد درآمد بالایی ندارند و این قشر معاف از پرداخت مالیات هستند و در میان هنرمندان افراد معدودی هستند که درآمدهای کلانی دارند و پیشنهاد شده که این افراد مانند دیگر مردم مالیات پرداخت کنند.»

وی همچنین به موضوع درآمدها اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: «تعداد افرادی که درآمدهای ثابت و محدود در میان هنرمندان دارند، زیاد است؛ کسانی که درآمد ۶۰میلیون تومان در سال دارند، از پرداخت مالیات معاف هستند و عنوان شده بود که افرادی که۱۵۰ تا ۲۰۰میلیون تومان درآمد دارند، مالیات محدود بپردازند و برای افرادی که درآمد بالاتر دارند، مالیات درنظر گرفته شده است که مانند دیگر افراد باید آن را بپردازند.»


آغاز بررسی لایحه بودجه از اول اسفند


محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس همچنین از ارسال لایحه بودجه۱۴۰۱ به هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی توسط این کمیسیون خبر داده است. این نماینده مجلس به همشهری می‌گوید: «علت تأخیر در ارسال لایحه بودجه به هیأت‌رئیسه مجلس ویراستاری بودجه توسط هیأت‌رئیسه کمیسیون تلفیق بود. از این‌رو بعد از اتمام ویراستاری لایحه در سامانه مجلس بارگزاری شده و نمایندگان مجلس تا ۳۰بهمن فرصت دارند تا لایحه بودجه را بررسی و پیشنهادهای خود را در سامانه نمایندگی ثبت کنند.

سپس بررسی لایحه بودجه در روز یکشنبه ۱اسفند آغاز خواهد شد.» وی همچنین یادآور می‌شود: «هر آنچه در بررسی لایحه بودجه بوده و پیشنهاد می‌شود، مبنای بررسی مصوبات تلفیق است و نمایندگان هرگونه پیشنهاد اصلاحی، تکمیلی یا حذفی دارند را در این مدت می‌گویند.» با توجه به صحبت‌های میرتاج‌الدینی باید دید که نمایندگان ملت چه تصمیمی درباره معافیت مالیاتی هنرمندان خواهند گرفت.

منبع: روزنامه همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • پیروز IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    23 1
    یه کارمند دولت هنوز حقوقش واریز نشده ، مالیاتش کسر شده واریز شده به خزانه، طرف چند میلیارد درآمد با کلی ملک و املاک داره نمیخاد مالیات بده ، جالب اینه که قشرای پولدار و مرفه بیشترین استفاده از امکانات مملکت رو میکنند ولی حاضر به دادن مالیات نیستند ولی آدمای بدبخت چون دستشون به جائی بند نیست و نمیتونند و بلد نیستند فرار کنند ، مالیاتشون رو سرموقع میدن
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    18 3
    ان شاءالله از همه بلبربیتی های پر ادعا مالیات بگیرن تا هردم پولشون رو به رخ ملت نکشن. لطفا یه قانون هم تنظیم کنید که اگه اموال و دارایی هاشون رو به رخ ملت کشیدن جریمه نقدی بشن و اگه تو هرکاری دخالت کنن باز جریمه بشن، کلا باید بلبریتی های افاده ای رو ساکت کنن خیلی پررو شدن.
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    14 0
    چرا نباید هنرمند هم مطابق قانون کار مالیات بدهد؟ مگر خونش از من کارگر سرخ تر است؟
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    7 0
    اینا که سلبریدی هستن
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    9 1
    معافیت مالیاتی ؟!!
  • کارمند ساده IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    5 1
    1- هستند پزشکانی ( جراحی زیبایی بعنوان مثال ) که با قراردادهایی توافقی مبلغی نزدیک به 10 برابر 200 میلیون تومان درآمد در ماه دارند چه برسد به سال آن .....2- آیا مطمئنید که فقط با کسب 200 میلیون تومان در سال می شود مالیات گرفت ؛ اداره مالیات کشور برای قراردادهایی که با پول الکترونیکی بسته می شود و یا با کالاهای نفیس و ... چگونه برخورد خواهد کرد ؟آیا اصلا قانونی وجود دارد... و تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    11 1
    کارمندان با سالی ۹۰ میلیون درآمد دارن مالیات می دن
  • علیرضا IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    9 0
    باید از سلبریتی ها مالیات گرفته بشه......البته اول باید قراردادهای هنری شفاف بشه
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    2 0
    این کار باعث میشه تا برخی از سلبریتی ها مثل بنده نوعی سلبریتی بی سواد وبی فرهنگ سوار آخرین مدل ماشین خارجی نشم تو خیابونها ویراژ بدم وموقع شعار دادن،دوستار مردم باشم. آقا خواهشا یک تذکری به صداوسیما بدین بابت این تبلیغات تلویزیونی،کار یاد گرفتن سلبریتی میارن جنس بنجل رو میندازن. آقا تو کیفیت رو ببر بالا نمیخواد .....خرج کنی برا دروغ
  • سید فروزان CH ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    0 0
    ظلم بر طبقه کارگر و کارمند است که مالیات می‌دهند ،اما یک سری دلقک و مطرب که زبان دراز و مدعی هم هستند از مالیات معاف ، شخصی مثل فرخ نژاد که به کفته خودش ۱۰هزار دلار در ماه (سالیانه نزدیک ۴میلیارد تومان)برای پسرش به امریکا میفرستد و طلبکار هم هست از نظام ، مالیات ندهد ،یا بعضی از آنها که در امریکا و کانادا زندگی اما در آمد از ایران ،یا برای خرید و تفریح در اروپا و جنوب اروپا ،یا رضا عطاران که نقش به بانویی نمیدهد در فیلمش بخاطر اینکه بسیجی است و مادر شهید و اکثر اوقاتش در کانادا است ،از رامبد جوان هم که گفتن ندارد همه میدانند شش ماه در سال کانادا زندگی میکند آنوقت همین طیف در پیتی در خارج از کشور برگه های مالیاتی خود را سریعتر از شهروندان ان مملکت پر میکنند و مالیات میدهند
  • سید فروزان CH ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    0 0
    در غرب قریب به پنجاه درصد در آمد دلقکان و مطربان را اداره مالیات می‌گیرد ، پزشکان همینطور ، نظام مالیاتی کشور ما پایه و اساس درستی ندارد ، ماموران مالیاتی هم متاسفانه به میل دلشان و حجم پاکت زیر میزی مالیات طرف را مشخص میکنند ،هر چقدر پاکت کلفتر مبلغ مالیات کمتر . در فرانسه برای مثال مدل ماشین و محل سکونت طرف مشخص میکند که حدودا چقدر درآمد دارد ، وقتی طرف کنترل مالیاتی میشود ،از البسه مارک دارش و مسافرتهای تفریحیش هم باید فاکتور نشان بدهد ،مصرف بنزین و رستوران و غیره را باید اعلام و فاکتور آنها را نشان بدهد
  • عدی IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    1 0
    بابا اینا گناه دارند از کارگرها بیشتر بگیرید از اینا نگیرید
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    0 1
    از سلیبریتها بهمراه مالیات گواهی صحت سلامت روان گرفته شود.
  • مهدی IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    0 0
    این قانون معافیت مالیاتی "هنرمندان" از کجا می یاد؟ دقیقا چه گلی به سر کشور زدن که نباید مالیات بدن؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس