image-20220214134356-1.jpeg

ممکن است شما نیز بر این باور باشید که این دو پزشک تفاوتی با یک دیگر ندارند و با مراجعه به هر دوی آن ها می توان تمام بیماری های عصبی و مغزی را درمان نمود.

جراح مغز و اعصاب (Neurosurgeons) از جمله شاخه های پزشکی در حوزه سیستم های عصبی است که به درمان و بهبود می پردازد. متخصصینی که در این زمینه فعالیت دارند این توانایی را دارند تا مشکلات عصبی را تشخیص داده و با استفاده از جراحی هایی که مربوط به مغز و یا ستون های فقرات  می باشند آن ها را درمان کنند. علاوه بر این متخصص جراح مغز و اعصاب براساس دانش و آگاهی خود قادر است تا بیماری های دیگری همچون سکته های مغزی ، تومورها ، عفونت ها و آسیب های سر و نخاع ، نارسایی های مادرزادی و دیگر بیماری هایی را که به سیستم عصبی بدن انسان مربوط می شوند را درمان نموده و شرایط مطلوبی را برای این دسته از بیماران رقم بزند. این دسته از متخصصین وظایف خاصی داشته و لازم است در راستای انجام وظایف خود نهایت دقت عمل را به کار گرفته و از هرگونه سهل انگاری بپرهیزند.

شناخت دکتر جراح مغز و اعصاب

جراح مغز و اعصاب کیست و چه بیماری هایی را درمان میکند

دکتر جراح مغز و اعصاب کسی است که می تواند بیماری ها و آسیب های بروز یافته در بخش های خاصی از بدن همچون نخاع و سیستم های عصبی و مغزی را تشخیص داده و با استفاده از راهکارهای درمانی خاصی همچون جراحی آن ها را درمان کند. با توجه به پیشرفت هایی که امروزه در حوزه پزشکی صورت پذیرفته اند این شاخه از تخصص پزشکی اهمیت بسیار بالایی داشته و افرادی نیز که در این راستا به عنوان جراح مغز و اعصاب فعالیت دارند لازم است از سطح بالایی از توانمندی برخوردار باشند. در واقع می توان گفت بهترین جراح فردی است که بتواند به درستی بیماری های عصبی موجود را تشخیص داده و براساس این بیماری ها بهترین رویکرد درمانی را انتخاب کند.

ممکن است شما نیز با این ابهام که این دسته از جراحان تنها رویکرد جراحی را برای درمان دارند مواجه شوید که برای رفع این سری از ابهامات لازم است بگوییم یک متخصص مغز و اعصاب در موارد خاصی از جراحی جهت بهبود استفاده می کند و این امر نشان می دهد که این متخصصین رویکردهای درمانی دیگر نیز دارند. براساس این مطلب می توان متوجه این موضوع شد که تفاوت چندانی میان این جراحان و متخصصین مغز و اعصاب وجود ندارد و این افراد هر دو می توانند درمان های یکسانی را مورد استفاده قرار دهند اما یک متخصص مغز و اعصاب توانمندی های لازم جهت جراحی آسیب های عصبی و مغزی را نداشته و به هیچ عنوان نمی تواند این سری از جراحی ها را انجام دهد.

وظایف متخصص جراح مغز و اعصاب

حال که با رویکردهای درمانی جراح مغز و اعصاب آشنا شدید قصد داریم تا اشاره ای نیز به مجموعه وظایف این دسته از متخصصین داشته باشیم. به طور معمول متخصص جراحی مغز و اعصاب قادر است تا مجموعه جراحی های خاصی همچون جراحی مغز ، نخاع ، جراحی های اعصاب محیطی که متخصص به برداشتن انواع تومورها ، تسکین نمودن دردهای مزمن ، درمان بیماری عروقی و برطرف نمودن جراحت ها را انجام داده و به این طریق بیماران خود را درمان کند.

حوزه وظایف این جراحان تنها به این مجموعه جراحی ها محدود نمی گردد بلکه آن ها می توانند بر روی اختلالات زوال ستون فقرات نیز تمرکز نموده و در زمینه های تخصصی خاصی همچون استفاده از تشعشعات برای درمان نمودن تومورها و جراحی های عصب کودکان نیز فعالیت داشته باشند.

از جمله وظایف روزانه یک جراح مغز و اعصاب باید به معاینه و تشخیص درست بیماری ها اشاره نمود و این افراد لازم است تمام مسئولیت های روزانه خود را که شامل مراجعه به بیمارستان جهت معاینه بیماران می باشند را به خوبی انجام دهند. این دسته از جراحان وظیفه دارند تا با بستگان بیمارانی که جراحی های مربوط به سیستم های عصبی را انجام داده اند ملاقات نموده و اطلاعات مفیدی را به آن ها انتقال دهند تا به این طریق نسبت به روند درمانی بیمار خود آگاهی یابند.

چه بیمارانی به جراح مغز و اعصاب مراجعه می کنند

جراح مغز و اعصاب کیست و چه بیماری هایی را درمان میکند

همان گونه که بیان نمودیم متخصص جراحی مغز و اعصاب به عنوان یک فوق تخصص در زمینه جراحی های سیستم عصبی و مغزی شناخته می شود. این دسته از پزشکان وظیفه دارند تا بررسی های متعددی را در راستای بیماری شما انجام داده و پس از تعیین نمودن نوع بیماری رویکرد درمانی خود را مشخص کنند. حال این رویکرد ممکن است برحسب بیماری جراحی باشد و یا ممکن است استفاده نمودن از داروها را شامل شود. از جمله بیمارانی که می توانند به جراح مغز و اعصاب جهت بهبود خود مراجعه کنند می توان موارد زیر را نام برد.

· افراد مبتلا به تومورهای مغزی و نخاعی

· افرادی که نیاز به برداشتن نمونه از تورهای مغزی یا بیوپسی دارند

· افراد مبتلا به ضربه های مغزی

· افراد مبتلا به اختلالات مربوط به ستون فقرات

· بیماران مبتلا به اختلالات عروقی

· افراد مبتلا به عفونت های مغز و نخاع

در صورت بروز چنین شرایطی لازم است حتما به متخصص جراحی مغز و اعصاب مراجعه نموده و از این دسته از پزشکان درمان های لازم را دریافت کنید. بهتر است در این زمینه هرگونه سهل انگاری کنار گذاشته و به این طریق از بروز خطرات جدی تر جلوگیری کنید.

تفاوت متخصص مغز و اعصاب با جراح مغز و اعصاب

جراح مغز و اعصاب کیست و چه بیماری هایی را درمان میکند

ممکن است شما نیز بر این باور باشید که این دو پزشک تفاوتی با یک دیگر ندارند و با مراجعه به هر دوی آن ها می توان تمام بیماری های عصبی و مغزی را درمان نمود. در این راستا باید بگوییم تفاوت های خاصی میان متخصص مغز و اعصاب با متخصص جراحی مغز و اعصاب وجود دارند که نشان دهنده رویکردهای درمانی متفاوت آن هاست.

یک دکتر متخصص و فوق تخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) بر حسب دانش و آگاهی خود به هیچ عنوان نمی تواند جراحی مغز و اعصاب را انجام دهد و با استفاده از راهکارهای دارویی بیماران خود را درمان کند. در مقابل یک متخصص جراحی مغز و اعصاب پس از تشخیص بیماری مشخص می کند که آیا واقعا نیاز به جراحی می باشد یا خیر ؟ پس از انتخاب رویکرد درمانی مناسب جراحی را انجام می دهد و این به این معناست که جراحان مغز و اعصاب نیز می توانند دارو تجویز کنند.

معرفی دکتر جراح مغز و اعصاب

جراح مغز و اعصاب پزشکی است که بیماری‌های مربوط به مغز، نخاع، ستون فقرات و سایر قسمت‌های سیستم عصبی را تشخیص داده و در صورت نیاز با جراحی درمان می‌کند. به چند مورد از جراحان مغز و اعصاب در زیر اشاره شده است :

· دکتر علی پاشاپور

· دکتر بیتا نیازی

· دکتر عبدالرضا کریمی

· دکتر نیما درخشان

· دکتر علی ابراهیم نژاد

معرفی دکتر متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی)

متخصص مغز و اعصاب در تشخیص، درمان و مدیریت اختلالات و آسیب‌های سیستم عصبی شامل مغز، نخاع و اعصاب نقش دارد. در زیر اسامی چند نفر از متخصصین مغز و اعصاب آمده است :

· دکتر سجاد امامی

· دکتر کاوه شفیعی

· دکتر راضیه رضایی

· دکتر مهدی فرهودی

· دکتر احسان یعقوبی

· دکتر مجتبی عظیمیان

· دکتر بهروز مولوی

سخن پایانی

گاهی برای درمان بیماری‌های مغز و اعصاب نیاز به انجام جراحی است، اینجاست که جراح مغز و اعصاب وارد کار می‌شود. برخی از بیماری‌ها مانند تومور مغزی یا ضربه‌های مغزی و نخاعی هم نیاز به جراحی دارند و شما برای درمان باید به جراح مغز و اعصاب مراجعه کنید. در سامانه دکترتو لیست بهترین جراحان و متخصصان مغز و اعصاب وجود دارد. می‌توانید به صورت آنلاین از متخصصین مربوطه در کوتاه‌ترین زمان ممکن، نوبت بگیرید.

برگرفته از سایت نوبت دهی دکترتو https://doctoreto.com


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس