اگر قصد راهاندازی یک کسب و کار را شرکت را دارید، میبایست بر تمامی بخشهای آن نظارت همه جانبه داشته باشید. علاوه بر این تعامل و سازش با کارگران، کارمندان، پرسنل و مدیران موجب ایجاد یک فضای کاری منعطف و صمیمی میشود. در این حالت افراد کمتر احساس خستگی میکنند و با اشتیاق و توان مضاعف وظایف خود را به بهترین نحو ممکن انجام میدهد. در صورتی که عملکرد شما به عنوان صاحب یک کسب و کار یا شرکت بدین شکل باشد، قطعاً مشتریان ثابت و همیشگی فراوانی جذب خواهید کرد. به عبارت دیگر یکی از اصول مهم در پرسونای مشتری، احترام متقابل بین اعضای گروه و مشتریان است. در صورتی که به خواسته و علاقه مشتریان احترام بگذارید و محصولات خود را با توجه به نیاز آنها تولید کنید، با افزایش میزان مشتری و رضایتمندی آنان روبرو خواهید شد.
البته دستیابی به این هدف مستلزم سیستمسازی کسب و کار و حرکت در یک مسیر هدفمند و مشخص است. برای دستیابی به این هدف میتوان از مشاوره کسب و کار کمک بگیرید و ضمن پاسخ به این سؤال که «مزیت رقابتی چیست؟ » از سایر رقبا پیشی بگیرید و یکی از بهترینها در حوزه کاری خود باشد. بعضی از جلسات مشاوره پولی هستند و برای بهرهمندی از آنها میبایست هزینه صرف کرد. اما به یاد داشته باشید که آنچه در این جلسات میآموزید موجب افزایش میزان فروش و تعداد مشتریان شما خواهد شد. برای اینکه با خیال آسوده از جلسات پولی مشاوره کسب و کار استفاده کنید، به بعضی از مزایا و ویژگیهای این روش مؤثر در رونق کسب و کار اشاره میکنیم.
مشاوره کسب و کار چیست؟
به طور کلی در تمامی کسب و کارها مشکلاتی وجود دارد و صاحبان مشاغل و مدیران مؤسسات را به چالش میکشد تا درصدد رفع مشکلات برآیند. در این خصوص مشاوره کسب و کار با مشخص نمودن خط و مشی و همچنین نشان دادن نکات و تغییرات مثبت، راهکارهای مؤثری را برای رفع مشکلات معرفی میکند. در این صورت است که مشکلات سریعاً برطرف شده و مشاغل به طور اتوماتیک مسیر حرکت و پیشرفت خود را طی میکنند. شما نیز میتوانید با بیان اینکه «مزیت رقابتی چیست» استراتژیهای لازم را برای پیشی گرفتن از سایر رقبا در اولویت قرار دهید و براساس آن سبب رونق کسب و کار و افزایش مشتریان خود شوید. از مهمترین موارد مشاوره و سیستمسازی کسب و کار میتوان به مدیریت منابع انسانی، امور مالی، بخش بازاریابی و فروش، واحد اجرایی و پشتیبانی اشاره کرد.
هنگامی که از مشاوره کسب و کار برای رفع مشکلات مشاغل خود استفاده میکنید مواردی نظیر عملکرد سیستمی (سیستماتیک)، میزان انعطاف فضای کاری، میزان و نوع تخصص پرسنل مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد. پس از آن با پیدا کردن مشکل و علل به وجود آمدن آن، راهکارهای لازم جهت رفع مشکلات ارائه میشود و براساس آنها میتوان موانع را از پیش رو برداشت.
فواید مشاوره کسب و کار
براساس تحقیقات و بررسیهای به عمل آمده در زمینه مشاوره کسب و کار و تأثیر آن بر پرسونای مشتری، مشخص شده که این رویکرد مزایای زیادی را برای رفع مشکلات و رونق انواع مشاغل به همراه دارد. بعضی از فواید مشاوره کسب و کار عبارت است از:
- بهرهگیری از مشاوره کسب و کار موجب شناسایی نواقص و مشکلات سیستم کاری میشود و براساس آن میتوان زیرساختهایی محکم و قابل اطمینان ساخت.
- در این روش چالشها و ناهموارهای به فرصت تبدیل میشود و با استفاده از آنها میتوان میزان تولید محصول و بازار فروش آن را افزایش داد.
- مشاوره کسب و کار یک فضای کاری دوستانه، صمیمی و منعطف به وجود میآورد. از این رو پرسنل با استقلال و مسئولیتپذیری مضاعف مشغول به کار میشوند.
- استفاده از مشاوره کسب و کار باعث میشود تا بازار هدف و پرسونای مشتری را بهتر بشناسید و براساس آن محصولی با کیفیت و متناسب با نیاز جامعه تولید کنید. (در این حالت کیفیت محصول میزان فروش آن را افزایش داده و سود زیادی عاید صاحبان این گونه کسب و کارها میشود. )
- با توجه به اینکه دنیای امروز به سرعت در حال تغییر است؛ استفاده از مشاوره کسب و کار سبب شناخت دقیق و عمیق از دنیا میشود و براساس آن میتوان محصولاتی متناسب با نیاز روز جامعه و بازار هدف تولید کرد.
- در این روش هزینهها تا حد بسزایی کاهش مییابد و صاحبان مشاغل با اطمینان بیشتری محصولات خود را تولید نموده و روانه بازار میکنند. زیرا با استفاده از مشاوره کسب و کار نواقص محصولات را برطرف نمودهاند و براساس نیاز جامعه هدف، محصولی با کیفیت تولید کردهاند.
نکات قابل توجه اینکه؛
برای ورود به عرصه مشاوره کسب و کار لازم نیست که حتماً تحصیلات دانشگاهی داشته باشید یا دوره خاصی را پشت سر بگذارید. برای موفقیت در این راه میبایست جامعه هدف محصولات را شناسایی کنید و با توجه به آن استراتژیهای لازم جهت پیشرفت کسب و کار را در زمینه تولید محصول نهایی به اجرا در بیاورید.
چگونه یک مشاور کسب و کار موفق شویم؟
مشاور شدن کار سادهای است؛ اما رسیدن به مرحله اینکه یک مشاوره با تجربه و مسئولیتپذیر شوید، چندان ساده نیست. زیرا در این روش شما براساس نوع کار و زمینه فعالیت توصیههایی را به صاحبان مشاغل میکند و آنها براساس گفتههای شما مشغول به کار و اعمال تغییرات مختلف در روند تولید محصول میشوند. قطعاً کوچکترین اشتباه از جانب شما، موجب بروز مشکلاتی برای مدیر، کارمندان و دیگر پرسنل موجود در شرکتها، مؤسسات و کارگاهها میگردد. برای موفقیت در این راه حتماً به مواردی از جمله پرسونای مشتری و سیستم سازی کسب و کار توجه کنید و براساس آن گامهای بعدی را در جهت شناسایی مشکلات و رفع آنها بردارید.
در پایان خاطر نشان میگردد که با چشم یک هزینه زیادی و بیهوده به جلسات پولی مشاوره کسب و کار نگاه نکنید. استفاده از این جلسات در طولانی مدت موجب افزایش آگاهی صاحبان مشاغل و در پی آن رونق کسب و کار آنها میگردد.
** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است