کد خبر 1338917
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷
هجوم وزیر سعودی به ایران: مقابله با صدور انقلاب خمینی واجب شرعی است

همزمان با تلاش عراق برای برگزاری دور جدیدی از گفت‌وگوهای ریاض با تهران، وزیر «امور اسلامی» دولت عربستان سعودی در سخنانی در مصر، ایران را آماج اتهام و حمله قرار داد.

به گزارش مشرق، سرایت انقلاب اسلامی ایران به دیگر کشورها همچنان مایه نگرانی برخی سیاسیون منطقه است. «عبداللطیف بن عبدالعزیز آل الشیخ» وزیر امور اسلامی عربستان سعودی امروز (شنبه) در سخنانی در مصر، از صدور انقلاب اسلامی به دست گروه‌های همسو با ایران در منطقه ابراز نگرانی شدید کرد.

به نوشته وبگاه روزنامه الیوم السابع، آل الشیخ که در مراسم افتتاحیه شورای عالی امور اسلامی که در قاهره با حضور عبدالفتاح السیسی برپا شد، گفت: شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به دنبال صدور انقلاب خمینی به برخی کشورها هستند و لازم است تا با این مسأله مقابله شود».

رئیس سابق هیأت امر به معروف عربستان، بدون ابراز نگرانی از عادی‌سازی کشورهایی مثل امارات با رژیم صهیونیستی، افزود: «در خصوص آن‌چه در برخی کشورهای عربی رخ می‌دهد، مانند یمن که شبه‌نظامیان همسو با ایران هویت آن را دزدیده‌اند لازم است تا مقامات کشورهای اسلامی و عربی همچون کاری که در این گونه نشست‌ها صورت می‌گیرد، با آن مقابله کنند».

این مقام سعودی همچنین مدعی شد: «واجب شرعی است که با سخنانی ارشادی و تبلیغی مقابل این گروههای تندرو ایستادگی کرد. تاریخ شاهد ماست و ما باید با گروهها و سازمان‌های تندرویی که از سیاست برای رسیدن به اهداف مخرب خود استفاده می‌کنند مقابله کنیم.»

آل الشیخ با اشاره غیر مستقیم به سرکوب شدن اخوان‌المسلمین در مصر، خطاب به عبدالفتاح السیسی گفت: «مجاهد بزرگی که مصر را از فاجعه‌ای که می‌رفت در آن گرفتار شود، نجات داد و به فضل خدا و مردانی که زندگیشان را برای مصر فدا کردند، رئیس‌جمهور السیسی نبرد آگاهی‌بخش جامعه را آغاز کرد».

وزیر امور دینی سعودی در ادامه شاه و ولی‌عهد سعودی را نمونه «اعتدال‌گری» و همزیستی معرفی کرد. او در ادامه به زندانی شدن دهها روحانی دینی و تلاش ریاض برای اسلام‌زدایی از جامعه عربستان اشاره‌ای نکرد.

عبداللطیف آل الشیخ در شرایطی از نفوذ انقلاب اسلامی ایران ابراز نگرانی شدید کرده و مقابله با آن را «واجب شرعی» می‌نامد که تاکنون در قبال نفوذ رژیم صهیونیستی در کشورهای اسلامی و عربی واکنشی نداشته است، بلکه در مرداد ماه سال ۱۳۹۷ ویدئویی از «عبداللطیف آل الشیخ» وزیر اوقاف سعودی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که او در آن، هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از حضور مسلمانان فلسطین اشغالی در عربستان برای ادای مناسک حج را رد کرده و مدعی شد: «اسراییلی‌ها هرگز مانع حضور مسلمانان برای ادای مناسک حج نشده‌اند بلکه این قطر است که حج را سیاسی کرده و مانع ورود شهروندانش به عربستان می‌شود.» پس از آن وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز در صفحه توئیتر خود از این اظهارات وزیر اوقاف سعودی تمجید کرد.

همچنین سخنان این مقام سعودی علیه انقلاب اسلامی ایران در شرایطی است که سعودی‌ها پالس‌های متناقضی در خصوص از سرگیری روابط ریاض با تهران می‌دهند و دولت سعودی ادعای تلاش برای کاهش اختلافات با ایران را دارد، به طوریکه «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی در ۲۳ آذرماه پس از نشست سران شورای همکاری خلیج فارس گفت که کشورش خواهان روابط حسنه با ایران است.

تاکنون چهار دور مذاکره میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی با میانجیگری بغداد انجام گرفته و وزرای خارجه عربستان سعودی و عراق نیز در ۱۷ بهمن ماه درباره مسائل منطقه‌ای از جمله عوامل به تأخیر افتادن برگزاری دور پنجم گفت‌وگوهای بین تهران و ریاض بحث و گفت‌وگو کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • M. شیراز IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    14 0
    بدبخت گاوهای شیرده نوکرزاده حیف ک اختیارحرف زد خودتونم ندارید. ماکه میدونیم این حرفایی ک میزنیدبخاطرخوش خدمتی به یهودیانه زیادی بدل نمیگیریم اخه به یه نوکروسرسپرده ک قلاده به گردنشه چی میشه گفت دقیقامثل یه کفتاریاسگ میمونه این وهابی هاکه قلاده گردنشه وفقَط برای نگهبانی وق وق میکنه مردم هم بی تفاوت ازکنارش میگذرند. فقط میشه گفت خدابزنه توسرعقب مونده ی جاهلیتون ک خودشون زدن به نفهمی وبااسم ایران دارن سلاح بهشون میندازن ومیدوشنشون سلاحی ک بدردحتی دفاع ازخودشون دربرابریه موش هم نمیخوره. ودراخربایدگفت برودستمالتوبکش برای یهودیان
  • CA ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    5 0
    اگه عرعرستان در یمن و لبنان و عراق ضایع شود به سراغ دوستی با ایران میاد اما هرگاه در کشورهای ذکر شده قدرت میگیره شروع به لگد و جفتک انداختن و عرعر کردن می‌کنه. دم یمنی‌ها که ثروتمندان جاهلان و متکبران عرب را به ذلت کشیده‌اند گرم.
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    2 0
    اللهم العجل لولیک الفرج ___(فارغ از متن این خبر) لطفا در دلمون برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم. اللهم العجل لولیک الفرج
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
    0 0
    قیافه رو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس