کد خبر 1338910
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵
دفاع آمریکا از یونان در برابر ترکیه

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بر حق حاکمیت یونان بر جزایر واقع در دریای اژه در برابر ترکیه تاکید کرد.

به گزارش مشرق، در بحبوحه تنش ترکیه با یونان در زمینه مالکیت بر برخی جزایر در دریای اژه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با رد صریح ادعاهای آنکارا، از یونان دفاع کرد.

به نوشته شماره شنبه روزنامه «اکاثیمرینی» اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یک روز پس از آن بیان شد که «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه با استناد به معاهده‌های لوزان در سال ۱۹۲۳ و پاریس در سال ۱۹۴۷ اعلام کرد که حاکمیت این جزایر مشروط به این است که یونان آنها را نظامی نکند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این زمینه گفت که حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها باید مورد احترام و محافظت قرار گیرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که حاکمیت یونان بر جزایر واقع در دریای اژه غیرقابل انکاراست.

یونان همیشه ادعاهای ترکیه را رد کرده و پاسخ داده است که تا زمانی که تهدید نظامی ترکیه علیه این جزایر وجود داشته باشد، این جزایرغیرنظامی نخواهند شد.

چاووش اوغلو روز پنجشنبه گفت که ترکیه نامه‌ای به سازمان ملل  ارسال کرده  و در آن نقض ادعایی هر دو پیمان لوزان و پاریس را محکوم کرده است. وی افزود: «اگر یونان موضع خود را تغییر ندهد، حاکمیت این جزایر قابل بحث است.»

معاهده لوزان در سال ۱۹۲۳ توسط فرانسه، انگلیس، ایتالیا، ژاپن، یونان، رومانی، ترکیه و یوگسلاوی سابق امضا شد. آتن مدعی است که ماده ۱۵ معاهده لوزان انتقال حاکمیت جزایر به یونان را تصویب می‌کند و آنکارا نمی‌تواند یکطرفه به معاهده ۱۹۴۷ پاریس استناد کند.

روابط بین ترکیه و یونان، دو عضو ناتو که اغلب دچار تنش بوده به طوری که سال گذشته  این روابط به شدت رو به وخامت گذاشت و کشتی‌های جنگی در شرق مدیترانه در نزاع بر سر مرزهای دریایی و حقوق انرژی با هم روبرو شدند. یونان و ترکیه سال گذشته دردرگیری بر سر اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند. ترکیه بارها اعلام کرده که از یونان می‌خواهد تا راه حل‌های سیاسی مسالمت آمیز را اتخاذ کند تا راه حل‌های تهاجمی.

یونان همواره ترکیه را به نقض حریم هوایی خود متهم می‌کند به طوریکه رسانه‌های یونانی اخیرا به نقل از وزارت دفاع این کشور از پرواز مجدد یک پهپاد ارتش ترکیه بر فراز حریم هوایی یونان در دریای اژه خبر دادند و نوشتند، یک فروند پهپاد ترکیه صبح یکشنبه بر فراز جزیره «آستاکیدا» در شرق دریای اژه پرواز کرد.

بر اساس اطلاعات وزارت دفاع یونان، این پهپاد ساعت ۹:۱۷ صبح  به وقت محلی در ارتفاع ۱۹ هزار پایی پرواز کرد. وزارت دفاع یونان به نوع این پهپاد ترکیه هیچ اشاره‌ای نکرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 24
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    2 7
    متاسفانه دولتمردان نادان ترکیه سیاست دشمنی علیه همسایگان خویش رو اتخاذ کرده و این سیاست غلط باعث ایجاد حس تنفر و بدبینی همسایگان به ترکها شده و ارامنه و اعراب و یونانیها و ایرانیها به شدت به این کشور بد بین هستند
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    1 5
    ترکیه خیلی تنش میخواره
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    1 7
    کشور آناتولی درست است
  • ترکیه شرقی. TR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    7 2
    ترکیه چنان سیلی به یونان خواهد زد
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    2 5
    امریکا در خاک ترکیه پایگاه نظامی دارد و این کشور را اشغال کرده است. و دیگر نیازی ندارد‌ طرف ترکیه را بگیرد
  • محمود IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    4 1
    حمله ترکیه به یونان اجتناب ناپذیره و یه روزی صورت میگیره
  • نیما IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    1 4
    یونان به جای اعتماد به امریکا باید به روسیه اعتماد کند به پیمان امنیت جمعی بپویند پیمان امنیت جمعی پیمانی است که اگر یک عضو مورد حمله قرار بگیرد بقیه کشورها موظف به دفاع از اون هستند روسیه جوزوه این پیمان هست
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    5 0
    ترکیه و یونان باید باهمدیگر شراکتی نفت و گاز را استخراج کنند و گرنه جنگ یونان و ترکیه ناگزیر است
  • رضا IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
    1 5
    طبق قرارداد سور جزایر اطراف ترکیه متعلق به یونان است
  • NL ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    0 1
    سرزمین ترکیه ارثیه پدری برای ایرانیان است. ( ایران ارثیه از آلب ارسلان شاه ایران)
  • US ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    0 3
    هواپیما های ترکیه از کنار پایگاه‌اینجرلیک‌ عبور میکنند بوق بزنند تصادف نشه
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    0 4
    یاشاسین ایران میلتی یاشاسین زهرا س میلتی
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    0 2
    زیر گوش کسی زدیم که بقیه جرات ندارن لپشو بکشن!----ایران اولین و تنها کشوری که بعدجنگ جهانی دوم به خاک آمریکا حمله کرد---عین الاسد
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      5 1
      ترکيه تنها کشوری هست که بعد جنگ جهانی جنگنده روسیه رو انداخت
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    0 2
    سد های ترکیه فرات را خشک میکند و فرات از اصلی ترین قسمتهای تاریخ وقایع کربلاست. جلوی سدهای ترکیه را بگیرید. ترکیه مثل یزید فرات را بسته است. ترکیه به امام حسین ع اعلام جنگ کرده
  • NL ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    1 3
    چرا در نقشه های چندهزار سال پیش فلات ایران، نام آذربایجان وجود دارد ولی حتی یک عدد سنگ نوشته باستانی به ترکی در این مناطق آذربایجان و خاورمیانه و ایران و قفقاز نیست؟؟؟؟؟؟ چون زبان اجدادی و اصلی آذری ها اصلا ترکی نبوده و ترکی یک زبان بیگانه زردپوستان منطقه قرقزستان و ترکمنستان است. مثل کشور مصر که زبانشان عربی است.
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    0 2
    ایران است فارسستان نیست. اسم های نژادی فقط برازنده ی کشورهای کوتوله‌ی نژادپرست مثل ترکیه است. ( ایرانی ها سالهاست که از نزادپرستی عبور کرده اند ولی بری کشورها هنوز در کلاس اول تمدن سازی مردود شده اند)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس