کد خبر 133823
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۰

جمال شورجه با اشاره به اختلاف‌هاي اخير حوزه هنري و وزارت ارشاد در اكران پيشنهاد كرد: حوزه هنري 20 ـ 25 سينمايش را تنها به نمايش فيلمهاي ارزشي، ديني و انقلابي با نگرش مديران آن نهاد اختصاص دهد تا هم نظرشان تامين شود و هم از اين دست فيلم‌ها حمايت شود.

به گزارش مشرق، اين تهيه كننده و كارگردان سينما در گفت‌وگويي با ایسنا، درباره اختلاف‌نظر ميان حوزه هنري و وزارت ارشاد گفت: من، آقايان شمقدري و مومني را در يك جبهه متحد انقلاب اسلامي مي‌دانم و تمايزي بين اين دو بزرگوار نمي‌بينم. چرا كه هر دو دلسوز انقلاب اسلامي هستند اما در هر صورت اقتضائات مديريتي‌شان با يكديگر متفاوت است.

وي توضيح داد: آقاي شمقدري در جايگاه مديريت كلان سينماي ايران، بايد تصميماتي متناسب با اين جايگاه اتخاذ كنند تا همه سينماگران بتوانند در زير چتر سازمان به توليد آثار بپردازند. البته در قانون هم ذكر شده است كه وزارت ارشاد تنها مرجع تصميم‌گيري درباره پروانه ساخت و نمايش و .... است. بنابراين قانون مشخص كرده است كه ارشاد در اين زمينه مسئول است نه نهادهاي ديگر.

اين عضو شوراي عالي سينما درعين حال خاطرنشان كرد: حوزه هنري هم دغدغه‌ سينماي انقلاب و سينماگران اين حوزه را دارد. همان دغدغه‌اي كه ما سالها از آن صحبت مي‌كرديم كه بايد فيلم‌هاي ارزشي حمايت شوند. معتقدم اگر فيلم‌هاي ارزشي در اكران به خوبي حمايت شوند مردم از آنها استقبال مي‌كنند و در اين صورت است كه فيلمسازان انقلابي جاي رشد پيدا خواهند كرد.

شورجه با ابراز اميدواري از اينكه اختلافات ميان حوزه هنري و وزارت ارشاد كاملا حل شود بيان كرد: با توجه به جلساتي كه طي چند روز گذشته ميان مقامات عالي سازمان تبليغات اسلامي و وزارت ارشاد برگزار شده است، اميدوار هستم كه اين اختلافات هرچه سريعتر حل شود چرا كه در اين جلسات مقرر شده بود اختلاف سليقه‌ها مرتفع شود.

وي ادامه داد: اكنون شوراي صنفي نمايش به نظر وزير ارشاد تمكين كرده و به سينماهاي حوزه هنري حواله اكران دادند ولي حوزه هنري همچنان با نمايش برخي از فيلم‌ها مشكلاتي دارد كه بايد حل شود.

اين عضو هيات مديره جامعه صنفي تهيه‌كنندگان در پاسخ به اين سوال كه آيا راهكاري براي حل اين موضوع دارد يا خير، گفت: نكته قابل توجه اين است كه شوراي نمايش خودش در حد لازم سكانس‌ها، ديالوگ‌ها و ... را حذف مي‌كند. به نظرم اگر حوزه هنري هم با برخي از موارد موافق نيست مي‌تواند آنها را به وزارت ارشاد اعلام كند تا درباره آن صحبت شود و نهايتا اگر لازم بود شوراي نمايش آن موارد را نيز در نظر بگيرد، اينگونه ديگر با مشكلي مواجه نخواهيم بود.

شورجه يادآور شد: شوراي پروانه نمايش شورايي متشكل از افرادي است كه به مقوله‌هاي فرهنگي كاملا اشراف دارد به نظرم اين شورا مي‌تواند مرجع بسيار خوبي براي اعمال برخي از تغييرات باشد. حال اگر حوزه هنري با برخي مسايل، ديالوگ‌ها يا سكانس‌ها مشكل دارد مي‌تواند آنها را اعلام كند تا در صورت صلاحديد، اين شورا آن موارد را نيز در نظر بگيرد اما در هر صورت حوزه هنري نمي‌تواند بگويد كه كلا يك فيلم را نمايش نمي‌دهم چون هر اثري براي توليد طبق قانون از وزارت ارشاد مجوز دريافت مي‌كند.

اين تهيه كننده سينما در بخش پاياني گفتگويش ضمن ارائه پيشنهادي براي حل شدن كامل اختلافات بين حوزه هنري و وزارت ارشاد بيان كرد: پيشنهادم اين است كه حوزه هنري براي آنكه خودش را از اكران فيلم‌ها و درآمد سينماهايش محروم نكند و همچنين از ارزش‌هايي كه مدنظرش دارد دفاع كند مي‌تواند 20 تا 25 سينمايش را فقط به نمايش فيلم‌هاي ارزشي، ديني و انقلابي كه با گرايش مديرانش همخواني دارد اختصاص دهد.

جمال شورجه در پايان سخنانش با ابراز اميدواري از اجراي اين پيشنهاد گفت: اگر حوزه هنري تعدادي از سينماهايش را به نمايش فيلم‌هاي ارزشي اختصاص دهد و هر سال پس از جشنواره فيلم فجر اين تعداد از فيلم‌ها را شناسايي كرده و با كارگردانانش وارد مذاكره شود بسياري از مشكلات اكران فيلم‌هاي ارزشي حل خواهد شد. مي‌توان حتي اين سينماها تحت نام گروه سينمايي «انقلاب» اين فيلم‌ها را اكران كنند تا سينماگراني كه نوعا فيلم‌هاي انقلابي و دفاع مقدسي مي‌سازند، از همان ابتدا دغدغه اكران نداشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس