کد خبر 1337910
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۳
افزایش صادرات نفت ایران به روایت آمار بانک مرکزی/ انتظار رشد اقتصادی 19.5 درصدی صنعت نفت در 1400

حمایت‌های ایران موجب شد تا ونزوئلا ضمن عبور از تحریم‌های آمریکا بتواند صادرات نفت خود را افزایش دهد.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در بخش اخبار ویژه خود نوشت: اویل پرایس در این‌باره نوشت: ونزوئلا با نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا بر صنعت نفت خود عملا راه ایران را دنبال می‌کند. پس از سال‌ها توقف به نظر می‌رسد کاراکاس قصد دارد تولید نفت خود را افزایش دهد و روابط با بازارهای صادراتی کلیدی را که البته حاضرند خلاف دستور واشنگتن عمل کنند، تقویت کند.

طی چند هفته گذشته، ایران بر اساس پایه‌هایی که در سال ۲۰۲۱ ایجاد کرده بود، موقعیت بین‌المللی خود را به عنوان تولیدکننده بزرگ نفت بازیابی کرد. این اقدام باعث شد که در تلاش برای غلبه بر تحریم‌های آمریکا به منظور افزایش تولید نفت و آغاز مجدد صادرات، شراکت‌های کلیدی خود را با چین و روسیه توسعه دهد. اکنون به نظر می‌رسد که ونزوئلا در حال انجام اقداماتی مشابه است و راه‌هایی برای غلبه بر تحریم‌های نفتی خود برای کمک به حمایت از اقتصاد ضعیفش پیدا کرده است.

گمان می‌رود در سال ۲۰۲۱، ونزوئلا تولید نفت خود را نسبت به سال قبل تقریبا دو برابر کرده باشد. این در حالی است که شرکت دولتی پترولئوس دی ونزوئلا (PDVSA) به لطف پرداخت بدهی‌هایش، حمایت چندین شرکت کوچک حفاری را به دست آورده است. علاوه بر این، این شرکت پس از نگرانی اولیه در مورد کمبود رقیق‌کننده، برای پالایش نفت خام فوق‌سنگین خود، یک ماده رقیق‌کننده از ایران وارد کرد. تولید این شرکت در ماه نوامبر به حدود ۸۲۴ هزار بشکه در روز رسید که بسیار بیشتر از ماه‌های قبل است و در پایان سال ۲۰۲۱، نیز تولید کل ونزوئلا رقم ۱ میلیون بشکه در روز را لمس کرد. این افزایش تولید یک چرخش بزرگ را رقم زد.

بیشتر این موفقیت به همکاری اخیر این کشور با ایران مرتبط است. رقیق‌کننده‌هایی مانند نفتا که از ایران خریداری می‌شود برای کاهش ویسکوزیته نفت خام ونزوئلا در کمربند نفتی سنگین اورینوکو ضروری است. تینرها از طریق مسیرهای پیچیده از ایران به ونزوئلا منتقل می‌شوند تا از دید آمریکا پنهان بمانند. خوان فرناندز، مدیر اجرایی سابق برنامه‌ریزی در پترولئوس می‌گوید: برآوردهای تولید نفت در کمربند نفتی سنگین اورینوکو حال حاضر بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز است و این عمدتا به دلیل کمک ایران است. اکنون ونزوئلا به لطف ایران بار دیگر از صنعت دیرینه نفت خود سود می‌برد. تولید نفت ونزوئلا امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    32 1
    زنده باد ایران
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
      8 0
      هر کسی که مخالف آمریکا و نظام سلطه باشد، همراه و همیار ایران خواهد بود. کاخ کرملین رو که نمازخانه کردیم، تا حسینیه کردن کاخ سفید هم کوتاه نخواهیم آمد، به امید آن روز، یاعلی
  • SMAH1 IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    10 0
    «تینرها از طریق مسیرهای پیچیده از ایران به ونزوئلا منتقل می‌شوند»؟!!!! رسما کشتی هایی که داره میره و میاد که مشخصه! اینها برای حفظ همون تتمه آبروی آمریکا به کشتی مشخص میگن «مسیر پیچیده»!
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    25 5
    ایران باید با متحد کردن وتشکیل اتحادیه از تحریم شدهها مقابله با امریکذا را خنثی کنند
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    21 2
    درود، این درسته
  • محققی IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    29 7
    دم ایران وایرانی گرم به کوری چشم بدخواهان مسیر اینده بسیار روشن وروشنتر است انشاءالله الهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    23 5
    خیلی هم عالی، دمتون گرم، هم ایران هم ونزوئلا!!!
  • شیراز IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    6 0
    خدایار ویاور کشورهای مظلوم ومستقل باشه. اخه مگه چکارکردن چه ظلمی به غرب وحشی وجنایتکارکردن ک اینهمه بهمون ظلم میکنن؟؟!! خیلی زور داره یکشوربگه اینکاروبایدبکنی یانکنی مگه سازمان ملل وجودنداره؟ یدونه کشورمستقل نام ببریدکه غرب بهش فشارنیاره.. ازایران وچین وروسیه گذشته هیچ مثلا شیلی وبولیوی چه هیزم تری فروخته بغرب ؟؟ مثل این میمونه ک یه ادم قلدربیادتومحل بگه بایداینجورزندگی کنی و با فلانی رابطه داشته باش یاباون نداشته باش واگه بدون اجازه هم خریدوفروش کردی ازخونه نمیزارم بیرون بیای!! خدابزنه توسر باندغرب پرست ک عاشق چه جنایتکارایی هستن ازهمین یکلمه ک عاشق غربن میشه شناخت چقدرمنحرفن غربزدگی مساویست بافتنه گری. ابلیس صفتی و...
  • احد IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    7 0
    عشق یعنی ایران و مردانگی یعنی ایرانی
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    7 1
    الآن یک بدبخت غربگدا می پره وسط می گه نفت مفت داریم به ونزوئلا می دهیم. حالا خوبه اربابش داد می زنه ونزوئلا به ازای آن طلا به ایران داده. البته خوب طبیعیه کافر همه را به کیش خود پندارد. آن وقت که پالانی نفت ایران را 70 سال مفت (که چه عرض کنم یک چیزی هم روش می داد) داد به انگلیس معشوقه همین هاست دیگه. الهی که سریعتر به معشوقه تان برسید.
  • ايراني IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    2 4
    خب صادرات خودتون چند برابرشد ؟
  • DE ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    2 12
    ایران آفتابه نمیتونه درست کنه
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
      4 1
      جمله جناب رزم آرا.
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
      0 0
      ایران ایران قدیمی نیست .
    • فرهاد IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
      0 0
      اون زمان شاه بود که ایرانیا هیچی بلد نبودن بسازن
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    12 0
    ماشاءالله به ایران . هم کمر تحریم های خودش را شکست و هم کمر تحریم های هم پیمانش را . البته به برکت نبود دولت فخیمه حسن خان الدوله .
  • محمد IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    0 6
    صحبت هاي برادر آقاي عسگر اولادي زماني كه هنوز مرحوم نشده بودند و رئيس اتاق بازرگاني ايران و چين بودند كه از رسانه ملي و شبكه افق پخش شد كه فرمودند چين نفت ايران وا خريداري ميكند اما ٧٠ درصد آن را كالا و جنس ميدهد
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
    0 1
    ونزوئلا سقوط کند کار ایران تمام است ایران نباید بگذارد این کشور سقوط کند
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲
    2 0
    خاتمی ملعون:مانباید دشمن را ناراحت وعصبانی کنیم.مرگ برامریکا صدور نفت بر ونزوعلا.ساخت موشک حمایت از مقاومت و....همه اینه دشمن را ناراحت میکند گفتگوی تمدنها کمک در اشغال افغان ورقصیدن به ساز کدخدا و...باعث اسودگی خیال دشمن موجب تنش زدایی ودوستی میشود سیاستتان را اصلاحات کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس