مسکو: آمریکا درباره بمباران اتمی ژاپن بیشتر حرف بزند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خواستار صحبت سفیر واشنگتن درباره جنایت‌های آمریکا علیه ژاپن شامل بمباران اتمی این کشور شد.

به گزارش مشرق، ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه مواضع واشنگتن در قبال اختلافات ارضی مسکو و توکیو را رد کرد و به اظهارات اخیر سفیر ایالات متحده آمریکا در ژاپن واکنش نشان داد.

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن انتقاد از مواضع آمریکا در دمیدن بر شعله «ادعاهای ژاپن» در خصوص جزایر مورد مناقشه توکیو و مسکو اعلام کرد که واشنگتن این اقدام را برای ایجاد ممانعت از همکاری‌های روسیه و ژاپن انجام می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری تاس، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در جریان یک نشست زنده در کانال یوتیوب که روز سه شنبه (امروز) برگزار شد، نقش آمریکا در موضوع اختلافات مسکو و توکیو بر سر تملک جزایر اختلافی را مخرب خواند.

ماریا زاخاروا در جریان این نشست مجازی به اظهارات اخیر «رام امانوئل» سفیر آمریکا در ژاپن واکنش نشان داد و اعلام کرد، واشنگتن به دنبال حفظ ادعاهای ارضی بی اساس ژاپن علیه روسیه است تا از همکاری همه جانبه دو کشور جلوگیری کند.

رام امانوئل سفیر آمریکا در ژاپن طی اظهارات اخیر خود گفته بود که واشنگتن از توکیو در موضوع «سرزمین‌های شمالی» از ژاپن حمایت می‌کند و حاکمیت این کشور را بر این منطقه به رسمیت می‌شناسد.

جزایر مورد مناقشه توکیو و مسکو که در روسیه جزایر «کوریل جنوبی» و در ژاپن «سرزمین‌های شمالی» خوانده می‌شود در پایان جنگ جهانی دوم به تصرف اتحاد جماهیر شوروی سابق درآمد و در آن زمان نیروهای شوروی سابق ۱۷ هزار ژاپنی ساکن جزایر را بیرون راندند.

هر چند طی سالیان گذشته تلاش‌هایی برای حل این مناقشه و امضای پیمان صلح انجام شد اما موضوع مالکیت بر این جزایر موجب به وجود آمدن تنش‌هایی در روابط روسیه و ژاپن شده و این اختلافات همچنان حل نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به سخنان سفیر واشنگتن در توکیو تصریح کرد: «ایالات متحده طی دهه‌های گذشته ژاپن را از یک کشور مستقل به یک کشور وابسته تبدیل کرده است».

به گفته او، روسیه بارها به «تلاش برای افزایش تصنعی واکنش‌های احساسی و هیجانی و تنش‌ها پیرامون اختلافات ارضی (مسکو و توکیو) اشاره کرده اما رهبری ژاپن «نیاز به ایجاد روابط عادی و کامل اقتصادی، مالی و فرهنگی» با روسیه را نادیده می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: «ما همیشه ماهیت مصنوعی این موضوع و تنش‌های مرتبط با آن را برجسته کردیم... این (تنش‌ها) توسط بخش خاصی از تشکیلات سیاسی ژاپن تقویت می‌شود. چه کسی پشت (تقویت تنش‌ها بین ژاپن و روسیه) است؟ سفیر ایالات متحده پیش قدم شد و این را به صراحت اعلام کرد».

 به نظر زاخاروا، واشنگتن از سرپا نگه داشتن موضوع (اختلافات روسیه و ژاپن بر سر جزایر مورد مناقشه) سود برده چرا که «این مشکل مصنوعی مانع از مشارکت ژاپن در همکاری‌های همه جانبه، دوجانبه و طولانی مدت با روسیه می‌شود».

اظهارنظر سخنگوی وزارت خارجه روسیه در شرایطی انجام شده که فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن در اولین حضور خود در پارلمان این کشور بعد از تصدی نخست‌وزیری اعلام کرد، دولت جدید ژاپن خواهان امضای پیمان صلح با روسیه است.

فومیو کیشیدا بیستم مهرماه سال جاری در جمع قانونگذاران پارلمان ژاپن افزود: «حاکمیت کشور ما سرزمین‌های شمالی را پوشش می‌دهد. ما باید این مساله را حل کنیم و آن را به نسل‌های بعدی واگذار نکنیم».

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اظهارات امروز خود در واکنش به سخنان سفیر آمریکا در ژاپن به بمباران اتمی شهرهای ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم اشاره کرد و از سفیر واشنگتن خواست درباره جنایت‌های آمریکایی‌ها بیشتر صحبت کند.

این دیپلمات روسی گفت که سفیر آمریکا «باید زمان بیشتری را صرف صحبت با مردم ژاپن در مورد جنایت‌های ایالات متحده به ویژه در مورد چگونگی استفاده ایالات متحده از سلاح‌های اتمی برای حمله به غیرنظامیان این کشور در هیروشیما و ناگازاکی صحبت کند. متأسفانه افکار عمومی ژاپن درباره نقش ایالات متحده در آن حوادث غم انگیز اطلاع کمی دارند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • TR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    1 0
    امریکا و روسیه جفتشان جنایتکار هستند روسیه هم درباره موشک باران مناطق مسکونی چچنستان بیشتر حرف بزند جنایت در افغانستان سوریه و...تاریخ روس ها همش جنایت است
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    0 0
    آکیرا کوروساوا در کتاب زندگی نوشتش با عنوان " شبیه یک شرح حال " در فصل وقایع فیلم سگ نمونه ای از تحقیر ژاپنی ها را ذکر کرده که گویای برخورد برده دارانه آمریکایی‌هاست . این مردم له شدن صدای آمریکا رو بی اختیار تکرار میکنن .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس