کد خبر 133679
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۷

مراسم اختتامیه دهمین جشنواره «قلم زرین» با حضور غلامعلی حدادعادل مشاور عالی مقام معظم رهبری، سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد، بهمن دری معاون فرهنگی وزیر ارشاد و همچنین مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران برگزار شد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، مراسم اختتامیه دهمین جشنواره «قلم زرین» شب گذشته در محل انجمن قلم و با حضور غلامعلی حدادعادل مشاور عالی مقام معظم رهبری، سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد و بهمن دری معاون فرهنگی وزیر ارشاد و همچنین مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران و عضو انجمن قلم و حجت الاسلام علی اکبر صادقی رشاد و اعضای انجمن قلم برگزار شد.

در این مراسم وزیر ارشاد که به دلیل ترافیک به عنوان آخرین نفر سخنرانی کرد، در سخنانی گفت: مناسبت ها مجالی برای فرهگ سازی است.

وی با بیان اینکه این مناسبت ها نباید در تقویم بماند، افزود: همزمانی مناسبت‌های روز قلم و میلاد امام زمان (عج) نشانگر این است که برای مدینه فاضله که همان مدینه علم است تلاش کنیم.

حسینی همچنین به انتخاب روز فوت مهدی آذری یزدی به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان گفت: آقای حدادعادل الان پیشنهاد کردند که این روز شاداب و با نشاطی باید باشد و چه بهتر که روز تولد مهدی آذری یزدی به این عنوان انتخاب شود که نکته ظریفی بود.

وی در ادمه با بیان اینکه ادبیات شفاهی فراموش می شود اما آنچه نوشته شده ماندگار است، تاکید کرد: شیخ عباس قمی همیشه در حال نوشتن بود و استراحت نمی کرد و وقتی به او اعتراض می کردند می گفت شما می روید زیر خاک و مدفون می شوید اما نوشته من را نسل در نسل می ماند.

حسینی در ادامه با بیان اینکه مدینه فاضله ای که توسط امام زمان(عج) ایجاد می شود مدینه علم و آگاهی است، با اشاره به قسم یاد کردن خداوند به قلم، افزود: هر قلمی که در مسیر ترویج علم و اندیشه باشد و در راستای تامین عدالت و امنیت و آرامش که از صفات مدینه فاضله است حرکت کند مشمول قسم الهی می شود.

وی ادامه داد: البته بسیاری از نویسندگان طرد می شوند و خداوند گفته که آنها برخی مطالب را می نویسند و سپس آنرا به خدا نسبت می دهند.

دری: استعدادهای بالقوه بسیاری در استان ها دیده می شود که باید بالفعل شود

همچنین در این مراسم بهمن دری نیز بر همکاری بین انجمن قلم ایران و بنیاد ادبیات داستانی تاکید کرد و گفت: باید آنچه که درباره ترجمه معکوس گفته شده در این همکاری دنبال شود.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره ادبیات، افزود: مقام معظم رهبری از متد و روش شناسی و مخاطب شناسی و حتی مخاطب یابی و ارزش افزوده در کتاب سازی توجه داشتند و این امور باید جنبه عملیاتی بگیرد و اصحاب قلم می توانند کمک کنند.

دری همچنین از وجود خلاء در استان ها گفت و تصریح کرد: استعدادهای بالقوه بسیاری در استان ها دیده می شود که باید بالفعل شود و انجمن قلم می تواند با کمک بنیاد ادبیات داستانی همت مضاعفی که این مسئله نیاز دارد را انجام دهند.

رحماندوست: داستان های انقلابمان را برای ترجمه باید به مصر و لیبی و یمن بفرستیم

مجتبی رحماندوست نیز دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به سوره عصر در قرآن کریم و تفسیر «والعصر» گفت: برخی این آیه را به زمان ظهور امام زمان(عج) تفسیر می کنند.

وی با اشاره به آیه دوم سوره عصر افزود: انسان مانند یخ فروشی است که سرمایه است را از دست می دهد مگر آنکه ایمان داشته باشد و عمل صالح انجام دهد.

رحماندوست نقش اهالی قلم را در ادامه سوره عصر دانست و گفت: قلم ما باید توصیه به حق و صبر کند و اگر اینگونه نباشد همان خسران است.

وی با اشره به نیاز به صبر و مقاومت برای پیروزی حق، تاکید کرد: ایران این دو ویژگی را داشته است که اولا مقاومت کرده و پیشرفت داشته است و اکنون الگو شده است.

این نماینده مجلس نهم با اشاره به تلاش غرب برای تاثیرگذاری در کشورهای بیداری اسلامی افزود: ما باید داستان های انقلابمان را بفرستیم به مصر و لیبی و یمن تا ترجمه شود و خوانده شود.

وی بر تشکیل اتحادیه نویسندگان جهان اسلام و تشکیل اتحادیه نویسندگان فارسی زبان و راه انداخت موج ترجمه «از فارسی به» تاکید کرد و گفت: انجمن قلم باید در این زمینه تلاش کند.

رحماندوست همچنین از همکارانش در انجمن قلم خواست تا او را در انجام ماموریت جدیدش در مجلس در حمایت از ادبیات انقلاب اسلامی او را کمک کنند.

حجت الاسلام علی اکبر صادقی رشاد نیز در این مراسم در سخنانی از مولفه های ادبیات دینی سخن گفت و با اشاره به آیاتی از قرآن در سوره های الرحمن، قلم و علق تعلیم و قلم را امری تکوینی دانست و گفت: علم حقیقی است و هستی دارد و این نشان می دهد ادبیات نیز حقیقی است و می توان درباره ماهیت ادبیات دینی سخن گفت.

وی با بیان اینکه فلسفه های مضاف علل اربع آن مضاف را بیان می کنند، از علل اربع ادبیات دینی سخن گفت و افزود: اگر علت فاعلی سمت و سوی دینی داشته باشد طبیعتا ادبیات دینی تحقق پیدا خواهد کرد.

این استاد فلسفه با بیان اینکه یک اثر ادبی می تواند قدسی شود، تاکید کرد: گستره ادبیات دینی معارف دینی است.

وی همچنین عهد فرج را اهل کمال و تکامل دانست و با اشاره به دو حدیث درباره کمال علم و عقل در دوران ظهور گفت: عهد فرج عهد توسعه همه شئون بشری و عهد تکامل همه هستی اعم نبات و جماد و حیوان است.

شاکری: نوعی ادبیات سفارشی نویسی توسط برخی جریان های ادبی دنبال می شود

بنابر این گزارش در این مراسم محسن پرویز در بخش پژوهش، عباسعلی براتی‌پور در بخش شعر و احمد شاکری در بخش دادستان از برگزاری دهمین دوره جشنواره «قلم زرین» گزارش دادند.

محسن پرویز در گزارش خود با بیان اینکه پیشنهاد ما در دولت خاتمی تعیین روز بین المللی قلم بود که دولت خاتمی آن را به روز ملی قلم تنزل داد درباره آثار پژوهش ادبی گفت: آثار پژوهشی کم بود و حتی اکثر موضوعات تکراری بود و نکته جدیدی ندارد.

وی همچنین از موفقیت آن عده از پژوهش های مورد حمایت مراکز پژوهشی خبر داد و گفت: این نشان می دهد که این پژوهش ها چون اولا یک ناظر داشته و ثانیا مورد حمایت بوده است کیفیت لازم را پیدا کرده است و توصیه ما حمایت از آثار پژوهشی در عرصه ادبیات است.

عباسعلی براتی پور نیز در گزارش خود از انتخاب 18 اثر در مرحله دو و 5 اثر در مرحله نهایی این جشنواره گفت و با اشاره به معیارهای تعیین برنده گفت: نظر ما این است که باید در معاونت فرهنگی به کیفیت آثار بیشتر توجه شود.

احمد شاکری تنها کسی بود که گزارش خود در حوزه داستان را در قالب بیانیه قرائت کرد که از جمله نکات او در این بیانیه ایجاد رویش ها جدید در عرصه داستان، تنوع آثار ارسالی، کم شدن حضور بانوان در حوزه داستان نویسی حرفه ای و روی آوردن آنها به خاطره نویسی، افزایش حضور داستان های کوتاه و پیشی گرفتن آنها بر رمانها و ضرورت ایجاد بخش مستقل برای داستان های کوتاه، تنوع موضوعات در قالب های مختلف معاصر، مسائل روز، انقلاب و دفاع مقدس بود.

وی در بخش دیگری از این بیانیه از فقر تجربی در موضعاتی چون تاریخ گفت و از اینکه داستان نویسی حرفه ای آن را به شغل تبدیل کرده و متعاقبا موجب حذف شورانگیزی در نوشتن شده است انتقاد کرد و در بند پایانی بیانیه خود از ایجاد نوعی ادبیات سفارشی نویسی توسط برخی جریان های ادبی خبر داد.

تنها قلم زرین به رئیس انجمن قلم رسید

بنابر این گزارش در پایان این جشنواره جوایز اهدا شد و در حالی که در بخش داستان سیدمهدی شجاعی با کتاب «کمی دیرتر»، سیدهاشم حسینی با کتاب «قسمت دوم»‌ و ابراهیم حسن‌بیگی با کتاب «قدیس» نامزد دریافت «قلم زرین» بودند اما تنها از خالق کتاب «قسمت دوم» تقدیر به عمل آمد.

همچنین در بخش شعر کتاب «تو سیب و گندم تو خود حوا» اثر محمد مرادی، مجموعه اشعار مریم خرمشاهی و کتاب «گریه‌های شمع خنده‌های باد»‌ اثر عالیه مهرابی نامزدهای دریافت «قلم زرین» بودند که تنها از خالق کتاب «تو سیب و گندم تو خود حوا» سروده محمد مرادی تقدیر شد.

در بخش پژوهش‌های ادبی نیز کتاب «موج و مرجان» نوشته مجتبی بشردوست، کتاب «نقد ادبی و نوعیت متن» نوشته عبدالعلی دستغیب، کتاب «ادبیات داستانی ایران» اثر محمدرضا سرشار و کتاب «تاریخ ادبیات و نقد ادبی در ایران» نوشته علی شفایی نامزدهای دریافت این بخش از «قلم زرین» بودند که تنها خالق کتاب «ادبیات داستانی ایران» جایزه این بخش را از آن خود کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس