افزایش تنش‌زایی؛ استقرار نیروهای هوابرد آمریکا در لهستان

منابع خبری از تلاش آمریکا برای تشدید تنش در منطقه بالتیک با اعزام نیروهای هوابرد بهجنوب شرقی لهستان خبر دادند.

به گزارش مشرق، منابع خبری عصر یکشنبه از ورود صدها نفر از نیروهای هوابرد ارتش آمریکا در جنوب شرقی لهستان نزدیک مرز با اوکراین خبر دادند.

به گزارش وبگاه «لایو مینت» به دستور «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا ۱۷۰۰ نیروی ویژه ارتش آمریکا در لهستان پیاده شدند. نیروهای پیاده نظام هوابرد لشکر ۸۲ هوابرد با هواپیمای بوئینگ ارتش ایالات متحده وارد فرودگاه «جاسیونکا» شدند.

بایدن دستور داده نیروهای آمریکایی بیشتری در لهستان، رومانی و آلمان مستقر شوند تا به متحدان و دشمنان خود پایبندی آمریکا به جناح شرقی ناتو را در بحبوحه افزایش تنش ها بین روسیه و اوکراین نشان دهند. این لشکر می تواند به سرعت در عرض ۱۸ ساعت مستقر شود و اهداف مهم را مراقبت کند.

در روزهای گذشته، هواپیماهای آمریکایی تجهیزات و نیروهای لجستیکی را به فرودگاهی که در ۹۰ کیلومتری مرز لهستان با اوکراین قرار دارد، آوردند.

در همین رابطه وزیر خارجه لهستان از احتمال استقرار نظامیان روسیه در این کشور همزمان با تشدید تنش در منطقه بالتیک خبر داد و گفت، باید برای این واقعیت آماده شد که نیروهای روسیه در بلاروس باقی می‌مانند. «زبیگنیو راو» وزیر امور خارجه لهستان  در مصاحبه‌ای پس از سفر خود به ایالات متحده گفت که ورشو باید برای این واقعیت آماده شود که نیروهای روسیه در بلاروس باقی خواهند ماند.

وزیر خارجه لهستان در این گفت‌وگو اظهار داشت که دیدارش با بلینکن مربوط به استقرار احتمالی نیروهای روسیه در بلاروس است.

وی افزود: «با توسعه نامطلوب اوضاع، ما باید این واقعیت را در نظر بگیریم که اکنون از یک سو در استان کالینینگراد و از سوی دیگر در بلاروس نیروهای روس خواهیم داشت».

نیروهای هوابرد آمریکا وارد لهستان شدند

وی در پاسخ به این پرسش که آیا لهستان یا به طور کلی ناتو، برنامه‌ها و اقداماتی را برای انطباق با این وضعیت جدید آغاز کرده است، به عنوان مثال در مورد استقرار نیروها در منطقه، گفت که لهستان در تلاش است متحدان خود را متقاعد کند که این کار را انجام دهند.

علی‌رغم تاکید روسیه بر نداشتن هیچ برنامه‌ای برای تجاوز به خاک اوکراین، دولت آمریکا همچنان بر ادعاها درخصوص احتمال انجام‌شدن این حمله اصرار دارد.

دو مقام آمریکایی شامگاه شنبه گفتند که روسیه حدود ۷۰ درصد از قدرت رزمی را در اختیار دارد که برای تهاجم تمام عیار به اوکراین نیاز دارد و گروه‌هایی از گردان‌های تاکتیکی بیشتری را به مرز با همسایه خود می‌فرستد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این مقامات که خواستند نامشان فاش نشود، خبر دادند در دو هفته گذشته تعداد گروه‌های گردان‌های تاکتیکی در منطقه مرزی با اوکراین از ۶۰ گروه تا روز جمعه به ۸۳ نفر رسیده است و ۱۴ گروه دیگر در حال حرکت به منطقه هستند.

از حدود دو ماه قبل رسانه‌های آمریکایی با اشاره به استقرار یک‌صد هزار نظامی روسی در مرز اوکراین، جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند. روسیه اما به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرده است.

پیش از این، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین با بیان اینکه اعزام نظامیان آمریکایی به شرق اروپا فقط به تنش‌ها دامن می‌زند، از واشنگتن خواست دست از تنش‌زایی در مسئله اوکراین بردارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس