دلار نمایه ارز نمایه

رییس برنامه توسعه سازمان ملل متحد در افغانستان گفت که این نهاد ۱۳۵ میلیون دلار به افغانستان منتقل کرده، اما به دلیل ممنوعیت استفاده از ارز خارجی در افغانستان بانک مرکزی نتوانسته از آن استفاده کند.

به گزارش مشرق، یک مقام ارشد سازمان ملل متحد، اعلام کرد که این نهاد ۱۳۵ میلیون دلار در بانکی در افغانستان دارد، اما نمی‌تواند از آن استفاده کند؛ زیرا بانک مرکزی نتوانسته است این مقدار پول را به افغانی تبدیل کند.

«عبدالله الدرداری»، رییس برنامه توسعه سازمان ملل متحد در افغانستان، گفت که سازمان ملل متحد  میلیون‌ها دلار را به این کشور برده و به بانک بین‌المللی افغانستان سپرده است.

به گفته او، بانک مرکزی افغانستان وعده روشن داده بود که این پول به صورت خودکار به افغانی تبدیل خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

هشدار گوترش: افغانستان به مو بند است

به گزارش رویترز، رییس برنامه توسعه سازمان ملل متحد در افغانستان که در اجلاس فضایی تحریم‌های جهانی سخن می‌گفت، اظهار داشت که این «اتفاق نیفتاده است».

الدرداری افزود که برنامه توسعه سازمان ملل متحد نیز ۳۰ میلیون دلار دارد که در بانک بین‌المللی افغانستان (AIB) مسدود است و نمی‌تواند آن را به افغانی تبدیل کند. به گفته او، بدون افغانی برنامه این نهاد نمی‌تواند اجرایی شود.

بانک مرکزی در این مورد چیزی نگفته است.

طالبان پس از آنکه در ۲۴ مرداد قدرت را به دست گرفتند، استفاده از دلار و هرنوع ارز خارجی دیگر را در افغانستان ممنوع کردند.

این تصمیم برای با ثبات نگهداشتن افغانی در برابر دلار روی دست گرفته شد. هم‌زمان با آن گزارش شد که ذخایر دلاری بانک‌ها تمام شده است.

سازمان ملل متحد در چند نوبت میلیون‌ها دلار را به صورت نقد به افغانستان انتقال داد. کمبود نقدینگی یک مشکل جدی است. به تازگی پس از افزایش سریع دلار، دوباره بهای افغانی افزایش یافته است.

گروه‌های امدادی و مقامات سازمان ملل گفته‌اند که سازمان ملل و بانک جهانی در حال بحث در مورد تسهیلات احتمالی مبادله هستند.

به تازگی آمریکا نیز به بانک‌های بین‌المللی توصیه کرده بدون ترس از تحریم پول کمک‌های بشردوستانه را به افغانستان انتقال دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس