کد خبر 1335309
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
رشد ۷۳ درصدی حجم مبادلات تجاری ایران به عمان

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان با اشاره به رشد ۷۳ درصدی حجم مبادلات تجاری ایران و عمان گفت: در اکثر کالای وارداتی به کشور عمان از مزیت صادراتی برخوردار هستیم.

به گزارش مشرق، به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، محسن ضرابی‌ در نشست هماهنگی سفر وزیر صمت به عمان که با حضور وزیر صمت برگزار شد، از رشد ۷۳ درصدی حجم مبادلات خارجی کشورمان به عمان خبر داد و گفت: در ۱۰ ماه ۱۴۰۰ به یک میلیارد دلار حجم تجارت خارجی با عمان رسیدیم که تا پایان سال به ۱.۲ میلیارد دلار می‌رسد.

وی با بیان اینکه نقشه راه برای صادرات به کشور عمان با مشارکت بخش خصوصی و اتاق مشترک تدوین شده است، گفت: دراین نقشه بر شش محور برنامه پنج ساله دولت عمان مانند استارتاپ ها، نانو و دانش بنیان‌ها تمرکز شده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان با یادآوری اینکه واردات به عمان در سال ۲۰۲۰، حدود ۲۴ میلیارد دلار بوده است، اضافه کرد: در اکثر کالاهای وارداتی به کشور عمان ما مزیت صادراتی داریم.

ضرابی همچنین با اشاره به سفر وزیر صمت به عمان، ادامه داد: اولین هیئت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در معیت وزیر صمت به عمان سفر می‌کند و امیدوارم که راهگشای توسعه مبادلات اقتصادی و افزایش حجم تجاری دو کشور باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه معدن، شیلات، گردشگری و صادرات مجدد موضوعات مهم است، تصریح کرد: در این سفر دو شرکت مطرح معدنی، سه شرکت دارویی و تجهیزات پزشکی، دو شرکت در حوزه انرژی و پنج شرکت در حوزه مواد غذایی و آبزیان وزیر صنعت، معدن و تجارت را همراهی می کنند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان با اعلام اینکه عمان قرارداد FTA (موافقت‌نامه تجارت آزاد) با ۱۶ کشور عربی- آفریقایی، آمریکا، سنگاپور و ۴ کشور اروپایی (سوئیس، لیختن اشتاین، نروژ، سوئد) دارد، گفت: این به آن معنی است که ما می‌توانیم محصولات تولیدی و کالاهای خودمان را از طریق عمان با تعرفه گمرکی صفر به این کشورها صادر کنیم.

ضرابی در ادامه با بیان اینکه عمان به چند جهت برای فعالان اقتصادی کشورمان دارای اهمیت است، گفت: عمان با واردات ۲۴ میلیارددلاری بازار بسیار خوبی برای کالای ایرانی است. سهم ما از این بازار در سال ۹۲ معادل ۰.۷ درصد بود و در سال ۹۷ به ۳.۶ درصدرسید که می‌توانیم تا ۱۰ درصد از این بازار را در دست داشته باشیم.

وی در مورد استفاده از ظرفیت صادرات مجدد از عمان، ادامه داد: دوم اینکه عمان پایگاه بسیار خوبی برای صادرات مجدد کالای ایرانی است. بعضی از کشورها بازار بسیار مناسبی برای کالاهای ایرانی است، ولی به جهت روابط نامطلوب سیاسی، امکان صادرات کالاهای ما به این کشورها فراهم نیست، در حالی که از طریق عمان می‌توانیم کالاهای‌مان را به این کشورها صادر کنیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان در پایان با بیان اینکه طی این سال‌ها روند تعامل و تبادل اقتصادی رو به رشدی را با این کشور تجربه کرده‌ایم که ایجاد اتاق مشترک ایران و عمان در این سیر صعودی نقش موثری داشته است، گفت: در بهمن‌ماه ۹۲ که شورای بازرگانان ایران و عمان به اتاق مشترک ایران و عمان تبدیل شد، حجم تجارت سالانه میان دو کشور تقریبا ۲۲۱میلیون دلار بود و بعد ازسال‌ها تلاش این مجموعه با همکاری سفرای محترم دو کشور این حجم مبادلات در پایان سال ۹۷ به یک‌ میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار رسید.

فعالان بخش خصوصی در این نشست در حضور وزیر صمت به بیان مهمترین نقطه نظرات خود در حوزه‌های مختلف کاری پرداختند.

رجیستر شدن دارو با سرعت بیشتر، استفاده از ظرفیت کنسرسیوم صنایع غذایی کشور مان برای صادرات به عمان، بکارگیریظرفیت‌های پرورش میگو و گونه های پر منفعت آبزیان مانند صدف خوراکی اسکالو، موضوعات مرتبط با بیمه، تامین اجتماعی، ارزش افزوده و حمل کانتینری از مهمترین دغدغه های بخش خصوصی بود که در این جلسه مطرح شد.

فعالان اقتصادی همچنین مواردی از جمله تمرکز بیشتر بر صادرات مواد معدنی به عنوان، توجه به موضوع سلول های بنیادی و بانک خون، صادرات شیرینی، شکلات و لوازم خانگی تاکید داشتند.

وزیر صمت کشورمان از ۱۹ تا ۲۱ بهمن ماه به منظور شرکت در کمیسیون مشترک ایران و عمان در رأس یک هیئت دولتی و خصوصی متشکل از بخش های مختلف اقتصادی، به این کشور سفر می‌کند.

دو کشور در جریان نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک قرار است در زمینه های اقتصادی و به ویژه سرمایه گذاری تجاری، صنعتی، معدنی، حمل و نقل هوایی، دریایی و ترانزیت، حوزه انرژی، خدمات فنی و مهندسی، گردشگری، فرهنگی و... رایزنی کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس